Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Nowe zadania Urzędu Marszałkowskiego

Samorząd
03 stycznia 2006
Zwiększenie zadań Urzędu Marszałkowskiego związanych z prawem o ruchu drogowym, energetycznym, górniczym oraz łowieckim, a także z ochroną zdrowia psychicznego, rybactwem śródlądowym oraz ochroną gruntów rolnych i leśnych - to efekt tzw. ustawy kompetencyjnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Do zadań służb marszałka będzie odtąd należało m.in. wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności turystycznej oraz ocena standardu i kategoryzacja hoteli.
Nowy podział kompetencji między marszałkiem a wojewodą to efekt uchwalonych przez parlament w lipcu 2005 roku zmian w 32 ustawach. W grudniu tego samego roku wprowadzono jednak kilkanaście dalszych modyfikacji, przywracając wojewodzie kompetencje m.in. w zakresie budowy dróg krajowych, bezpieczeństwa ruchu drogowego i jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej.

Tak więc od 1 stycznia w Urzędzie Marszałkowskim można wnioskować o zezwolenia na prowadzenie działalności turystycznej oraz gospodarczej w dziedzinie przechowania dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców, jak również wytwarzania tablic rejestracyjnych. Udzielane będą koncesje na eksploatację złóż naturalnych.

Urząd będzie sprawował także nadzór nad pracami geologicznymi oraz ustalał wysokości opłat eksploatacyjnych. Urzędnicy samorządowi będą mieli także uprawnienia do kontroli organizacji pożytku publicznego oraz oceniania obiektów hotelarskich.

W zakresie prawa o ruchu drogowym pracownicy mogą skontrolować wydawanie orzeczeń zdrowotnych dotyczących kierowania pojazdem. W zakresie ochrony zdrowia psychicznego nadzór będzie dotyczyć przyjmowania pacjentów do szpitala psychiatrycznego na mocy postanowienia sądowego.

Samorząd Województwa Małopolskiego będzie prowadził także sprawy związane m.in. z ustalaniem warunków prowadzenia gospodarki rybackiej, zmianą przeznaczenia gruntów rolnych oraz sporządzaniem planów łowieckich. Nowe zadania realizują departamenty: Gospodarki i Infrastruktury, Środowiska i Rozwoju Wsi, Polityki Społecznej, Promocji, Turystyki i Współpracy Międzynarodowej, Organizacyjny oraz Biuro Geodezji i Kartografii. Wraz z kompetencjami Marszałek przejął 31 pracowników Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Szczegóły w tabelce:

Nazwa zadaniaDepartament
1. Prowadzenie rejestru przedsiębiorców zajmujących się przechowywaniem dokumentacji (o czasowym okresie przechowywania) osobowej i płacowej pracodawców

2. Wydawanie, odmawianie i cofanie zezwolenia na produkcję tablic rejestracyjnych

3. Prowadzenie ewidencji osób przeprowadzających egzaminy na kierowców

4. Wydawanie orzeczeń stwierdzających istnienie lub brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami

5. Prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących pracownię psychologiczną oraz prowadzenie ewidencji psychologów uprawnionych do wykonywania badań psychologicznych kierowców
 

Departament Gospodarki i Infrastruktury

Ul. Kordylewskiego 11

Tel.: (12) 29-90-600

Fax: (12) 29-90-654

 

 

 

1. Uznawanie (na czas określony) zbiornika wodnego za nieprzydatny do prowadzenia gospodarki rybackiej

2. Ustanawianie lub znoszenie obrębów ochronnych oraz obrębów hodowlanych na wniosek uprawnionego do rybactwa

3. Wydawanie zezwolenia lub zakazu na dokonywanie połowu ryb w obrębach ochronnych

4. Nadawanie numeru rejestracyjnego sprzętu pływającego służącego do połowu ryb

5. Udzielanie koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie lub wydobywanie kopalin podstawowych i pospolitych z wyjątkiem tych, które zostały zastrzeżone dla ministra właściwego do spraw środowiska oraz starosty

6. Stwierdzanie kwalifikacji pozwalających na wykonywanie czynności dozoru geologicznego

7. Zatwierdzanie projektów prac geologicznych i działania w sprawach  dotyczących kopalin podstawowych, ujęć wód podziemnych, badań geologiczno-inżynierskich oraz warunków hydrogeologicznych

8. Uzgadnianie wieloletnich łowieckich planów hodowlanych sporządzanych przez dyrektorów regionalnych dyrekcji Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe i Polskim Związkiem Łowieckim

9. Prowadzenie rejestru działalności gospodarczej z zakresu świadczenia usług turystycznych obejmujących polowania przez cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz polowania za granicą

10. Dokonywanie podziału na obwody łowieckie

11. Określanie terminu zbioru gatunków roślin w danym regionie

12. Skracanie okresów polowań na terenie województwa

13. Wypłacanie  odszkodowania za szkody wyrządzane na obszarach obwodów łowieckich polnych i obszarach niewchodzących w skład obwodów łowieckich

14. Wydawanie zezwolenia na wprowadzenie dotychczas niestosowanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej technologii chowu zwierząt

15. Wydawanie zgody na  pozyskiwanie dzikich zwierząt w celu tworzenia kolekcji spreparowanych zwłok

16. Prowadzenie rejestru grup producentów rolnych oraz sprawowanie nadzoru nad ich działalnością

17. Uznanie lub cofniecie uznania za grupy producentów owoców i warzyw oraz ponadnarodowe organizacje producentów

18. Wydawanie decyzji w sprawie uznania lub cofnięcia uznania za grupy producentów chmielu lub związku takich grup

19. Wydawanie decyzji w sprawie uznania lub cofnięcia uznania za grupy producentów tytoniu

20. Dokonywanie wpisu organizacji do rejestru wojewódzkiego oraz podawanie do publicznej wiadomości informacji o umieszczeniu w tym rejestrze deklaracji środowiskowej organizacji

21. Planowanie zaopatrzenia w energię i paliwa na obszarze województwa

22. Opiniowanie projektu założeń w zakresie koordynacji współpracy z innymi gminami oraz w zakresie zgodności z polityką energetyczną państwa
 

Departament Środowiska i Rozwoju Wsi

Ul. Racławicka 56

Tel.: (12) 63-03-140

Fax: (12) 63-03-141

1. Wydawanie zgody na przeznaczenie na cele nierolnicze i nieleśne: 

a. gruntów rolnych stanowiących użytki rolne klas IV, jeżeli ich zwarty obszar projektowany do takiego przeznaczenia przekracza 1 ha,

b. gruntów rolnych stanowiących użytki rolne klas V i VI, wytworzonych z gleb pochodzenia organicznego i torfowisk, jeżeli ich zwarty obszar projektowany do takiego przeznaczenia przekracza 1 ha,

c. pozostałych gruntów leśnych

2. Wyrażanie opinii w sprawie przeznaczenia na cele nierolnicze i nieleśne:

a. gruntów rolnych stanowiących użytki rolne klas I-III, jeżeli ich zwarty obszar projektowany do takiego przeznaczenia przekracza 0,5 ha,

b. gruntów leśnych stanowiących własność Skarbu Państwa

Biuro Geodezji i Kartografii

Ul. Racławicka 56

Tel.: (12) 63-03-306

Fax: (12) 63-03-532

1. Nadzór nad umowami gwarancji lub ubezpieczenia z przedsiębiorcami organizującymi imprezy turystyczne

2. Wydawanie dyspozycji wypłaty zaliczki na pokrycie kosztów powrotu klienta do kraju, który ma zawartą umowę gwarancji lub umowę ubezpieczenia

3. Prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących usługi turystyczne

4. Wydawanie decyzji i przeprowadzanie kontroli dotyczących szkoleń przewodników turystycznych lub pilotów wycieczek

5. Nadawanie, odmawianie nadania, zawieszanie i przywracanie oraz cofanie uprawnień przewodnika turystycznego i pilota wycieczek

6.  Prowadzenie ewidencji uprawnień przewodnika turystycznego i pilota wycieczek

7. Wydawanie legitymacji i identyfikatorów przewodnikom turystycznym i pilotom wycieczek

8. Kontrola wykonywania zadań przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek

9. Wydawanie decyzji dotyczących oceny i kategoryzacji obiektów hotelarskich

10.  Wydawanie zezwolenia na rozpoczęcie świadczenia usług hotelarskich

Departament Promocji, Turystyki i Współpracy Międzynarodowej

Ul. Racławicka 56

I Piętro

Tel.: (12) 63-03-419

Fax: (12) 63-03-438

Nowe zadaniaWojewódzkie jednostki samorządu terytorialnego
1. Wydawanie decyzji dotyczących nadania statusu dla centrów integracji społecznej

Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej

Ul. Radziwiłłowska 1

Tel.: (12) 422-06-36
Fax: (12) 426-91-00

1. Prowadzenie rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia oraz wydawanie certyfikatów wstępnych i certyfikatów o dokonaniu wpisu do rejestru agencji zatrudnienia

Wojewódzki Urząd Pracy

Plac Na Stawach 1

Tel.: (12) 424-07-10 w. 774 

Fax: (12) 422-97-85 

 

Przy okazji wprowadzania nowych zadań wynikających z ustawy kompetencyjnej, postanowiono dodatkowo dostosować urząd do aktualnych potrzeb, wymogów i oczekiwań. Jest to pierwsza tak istotna ingerencja w strukturę od 1999 roku.

Do najistotniejszych zmian należą:

- integracja w jednym departamencie zadań związanych z funduszami strukturalnymi,

- oddzielenie programowania rozwoju od wdrażania funduszy europejskich,
- wyodrębnienie zadań związanych z geodezją i Funduszem Ochrony Gruntów Rolnych,

- zintegrowanie promocji turystycznej z promocją województwa,

- rozdzielenie zadań związanych z edukacją od zadań związanych z kulturą,

- przygotowanie urzędu do realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Najistotniejsze zmiany w tym zakresie dotyczą funkcjonowania Departamentu Polityki Regionalnej i Przestrzennej (DPRiP) oraz Departamentu Funduszy Strukturalnych (DFS), które powstały na bazie Departamentu Polityki Regionalnej i Funduszy Strukturalnych. DPRiP będzie odtąd  koordynował sprawy związane z rozwojem regionalnym (opracowanie Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, monitorowanie strategii rozwoju województwa, koordynacja Inicjatyw Wspólnotowych INTERREG IIIA i C (GROW i SMART) oraz przygotowania do Instrumentu Sąsiedztwa, Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa, w tym Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego czy opracowanie Wieloletniego Planu Inwestycyjnego). Natomiast do zadań DFS będzie należało wdrażanie Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Do tego departamentu przeniesione zostało z Departamentu Gospodarki i Infrastruktury działanie 3.4 ZPORR „Mikroprzedsiębiorstwa”. Teraz tutaj będą przyjmowane, rejestrowane i oceniane wnioski dotyczące tego działania, tutaj przygotowywane będą umowy na realizację projektów zgodnie z listą rankingową i dostępnymi środkami finansowymi, tutaj następować będzie weryfikacja formalna i merytoryczna dokumentów finansowych, tutaj również sporządzany będzie do Instytucji Pośredniczącej zbiorczy wniosek o refundację wydatków dla działania oraz następować będzie weryfikacja otrzymywanych od projektodawców sprawozdań z realizacji projektów (okresowych, rocznych i końcowych).

Z Departamentem Funduszy Strukturalnych od początku br. powinni kontaktować się także uczniowie klas I i II szkół ponadgimnazjalnych, w których nauka kończy się egzaminem maturalnym oraz studenci I i II roku studiów wyższych. Przygotowany dla nich w ramach ZPORR projekt pn. „Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne” trafił tutaj z funkcjonującego dotychczas Departamentu Edukacji i Kultury.

Utworzone zostały Departamenty Edukacji i Sportu (DEiS) oraz Kultury i Dziedzictwa (DKiD) na bazie Departamentu Edukacji i Kultury (DEiK). Sprawy z zakresu turystyki, które wcześniej należały do DEiK przeszły do Departamentu Promocji, Turystyki i Współpracy Międzynarodowej (DPTiWM).

Wykaz wszystkich departamentów:

W skład Urzędu Marszałkowskiego na prawach departamentu wchodzą:

 

Schemat organizacyjny Pobierz plik Adobe Acrobat

Więcej informacji można uzyskać pod numerem telefonu: 012 63 03 520.

Galeria zdjęć