SA109 (prod.: Kolejowe Zakłady Maszyn KOLZAM S.A., Racibórz)
Do chwili obecnej Województwo Małopolskie zakupiło cztery szynobusy: 2 z napędem spalinowym (typ 212M prod. KZM „KOLZAM” S.A.) oraz 2 z napędem elektrycznym (typ 308B prod. „PESA” Bydgoszcz S.A.).
Zastosowanie tych autobusów daje szereg korzyści – głównie ekonomicznych: niższe koszty eksploatacyjne (niższe zużycie paliwa, niższe koszty napraw), ale również pozaekonomicznych: znikomy wpływ na zużycie nawierzchni kolejowej, poprawa komfortu podróżowania i jakości oferty przewozowej. Autobusy szynowe są wykorzystywane w ruchu regionalnym (na trasie Chabówka – Nowy Sącz) oraz w aglomeracji krakowskiej (Kraków Główny, Krzeszowice, Skawina, Wieliczka).
Na 2006 rok zarezerwowano w budżecie województwa 10 mln zł z przeznaczeniem na zakup 6 pojazdów dwóch typów: 2 autobusów szynowych dwuczłonowych z napędem spalinowym (120 – 160 stałych miejsc siedzących) oraz 4 jednoczłonowych z napędem elektrycznym (60 – 80 stałych miejsc siedzących).
Dostawca pojazdów zostanie wybrany w postępowaniu przetargowym, którego ogłoszenie przewiduje się w lutym. Zakup zostanie zrealizowany w formie leasingu, na okres 10 lat. Oczekuje się, że pojazdy zostaną dostarczone na przełomie września i października.
Zakupione szynobusy będą skierowane głównie na obsługę dotychczasowego ruchu aglomeracyjnego oraz na trasy Trzebinia – Libiąż - Chrzanów oraz Słomniki - Miechów.
Funkcjonowanie autobusów szynowych w Województwie Małopolskim Jan Bereza Członek Zarządu Województwa Małopolskiego
Autobusy szynowe z napędem spalinowym
SA108 (prod.: Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego
Poznań S.A.)
SA131 (prod.: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.)
Autobusy szynowe z napędem elektrycznym
EN81 (prod.: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.)
EN81 (prod.: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.)