Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Nowa filharmonia krakowska będzie wyjątkowa

Samorząd
15 czerwca 2010
fot. UMWM fot. UMWM
Reprezentacyjna, prestiżowa, unikalna, niezwykła... O tym, jaka powinna być nowa filharmonia i gdzie powinna być zlokalizowana rozmawiano podczas pierwszego posiedzenia zespołu mającego za zadanie przygotowanie założeń projektu budowy filharmonii w Krakowie. W spotkaniu, które odbyło się 15 czerwca, wzięli udział m.in. marszałek Marek Nawara, wicemarszałek Leszek Zegzda, prof. Stanisław Krawczyński – rektor Akademii Muzycznej, Paweł Przytocki – dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Krakowskiej, jego zastępca Piotr Szczepanik oraz Krzysztof Markiel – dyrektor Departamentu Kultury i Dziedzictwa Narodowego UMWM.

- Samorząd Województwa Małopolskiego jest inspiratorem projektu budowy nowego budynku filharmonii. Chcemy zrobić wszystko, co możliwe, dla wybudowania nowej instytucji kultury. Mnie osobiście na tym zależy – podkreślał Marek Nawara. - Będzie to znaczący wysiłek finansowy dla Województwa, ale będziemy się ubiegać o dofinansowanie unijne z kolejnego okresu programowania (2014 – 2020). Dlatego do 2013 r. musimy być gotowi m.in. z wyborem lokalizacji – dodał.

Obecnie Filharmonia Krakowska mieści się w dawnym Domu Katolickim, wybudowanym w 1931 roku przez Kardynała Księcia Adama Sapiehę, użyczanym przez Krakowską Kurię Metropolitalną. Główne problemy związane z tą lokalizacją to niewystarczająca powierzchnia (brak zaplecza technicznego) i niewystarczające zabezpieczenie budynku przed hałasem ulicznym i wibracjami.

- Budowa filharmonii na miarę XXI wieku, jest koniecznym elementem budowania prestiżu Małopolski w oparciu o pozycję Krakowa – miasta metropolitalnego w regionie, kulturalnej stolicy Polski oraz europejskiego miasta kultury. Chcemy, aby był to nowoczesny obiekt spełniający najwyższe współczesne standardy techniczne, akustyczne i funkcjonalne. Charakter budynku winien odpowiadać jego funkcji i randze – zarówno sama konstrukcja obiektu, jak i jego wnętrza, winny posiadać odpowiedni dla tego typu instytucji unikalny, reprezentacyjny, prestiżowy charakter, z jednoczesnym zastosowaniem rozwiązań oswajających tą przestrzeń, czyniących ją przyjazną, sprzyjającą różnym aktywnościom - mówił marszałek Nawara.

- Naszym marzeniem jest, aby nie tylko wybudować filharmonię, ale żeby wybudować ją niezwykłą – przekonywał Leszek Zegzda. – Są takie budynki, które powodują, że miasto jest kojarzone właśnie z nimi. Przykład: opera w Sydney. Trzeba budować takie obiekty, które staną się znakami rozpoznawalnymi – podkreślał przedstawiając ciekawe projekty i realizacje w kraju (np. Filharmonia Szczecińska, Filharmonia Świętokrzyska, Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku, Centrum Multimedialne Naukowo-Kulturalne w Warszawie, Most Sztuki - Centrum Kultury w Szydłowcu) i zagranicą (np. Elbphilharmonie w Hamburgu, Miasto Kultury Galicji w Santiago de Compostela w Hiszpanii, The Wolfe Center for the Arts w Ohio, sala koncertowa we włoskim Ravello, Royal Opera House w Kopenhadze,  Opera House w Oslo, sala kongresowo-koncertowa Palacio de Congresos na Wyspach Kanaryjskich).

Podczas spotkania zapoznano się z kilkunastoma propozycjami lokalizacji dla nowej filharmonii. - Jeśli myślimy o filharmonii z rozmachem i z rozsądkiem powinniśmy poszukać lokalizacji stanowiących potencjał Krakowa, które mogłyby dzięki budynkowi filharmonii zyskać na wartości. W przypadku gmachu użyteczności publicznej tej rangi ważna jest też jego dostępność komunikacyjna – mówił Krzysztof Markiel. – Dzisiaj jesteśmy na etapie określenia poszczególnych kroków, tego, co powinnyśmy zrobić. O nowej filharmonii powinnyśmy myśleć w kontekście urbanizacyjnym, a nie jak o pojedynczym gmachu – dodał.

- Miałbym na uwadze tradycyjną publiczność filharmonii, które ma swoje przyzwyczajenia – mówił Paweł Przytocki. Pod uwagę brany jest również głos młodego pokolenia, wyrażony na forach internetowych. Rozważane są miejsca oddalone od centrum, choć takie lokalizacje mogą budzić obawy jako „mniej prestiżowe”. - Usytuowanie nowoczesnego, prestiżowego obiektu kulturalnego na obszarze zaniedbanym daje największą szansę na jego udaną rewitalizację. Transformacja zdegradowanej przestrzeni miasta w przestrzeń do życia, pracy, nauki i wypoczynku umożliwia wręcz zmianę charakteru dzielnicy i wykreowanie obszaru stanowiącego siłę napędową gospodarki miasta – podkreślał Marek Nawara. – Wszystkie poważne miasta stają przed wyzwaniem tworzenia nowych centrów. Miasto musi mieć odwagę stworzenia nowych przestrzeni – dodał Leszek Zegzda.

W kwietniu 2010 r. marszałek Marek Nawara powołał zespół zadaniowego ds.. przygotowania założeń projektu budowy obiektu filharmonii w Krakowie. Do jego zadań należy:
- wybór optymalnej lokalizacji dla realizacji inwestycji i przedstawienie rekomendacji Zarządowi Województwa Małopolskiego,
- opracowanie założeń konkursu urbanistyczno-architektonicznego,
- opracowanie założeń studium wykonalności,
- opiniowanie projektu studium wykonalności,
- opiniowanie projektu wniosku o dofinansowanie budowy obiektu filharmonii ze środków europejskich.

(azlo)

Galeria zdjęć