- Samorząd Województwa Małopolskiego jest inspiratorem projektu budowy nowego budynku filharmonii. Chcemy zrobić wszystko, co możliwe, dla wybudowania nowej instytucji kultury. Mnie osobiście na tym zależy – podkreślał Marek Nawara. - Będzie to znaczący wysiłek finansowy dla Województwa, ale będziemy się ubiegać o dofinansowanie unijne z kolejnego okresu programowania (2014 – 2020). Dlatego do 2013 r. musimy być gotowi m.in. z wyborem lokalizacji – dodał.
Obecnie Filharmonia Krakowska mieści się w dawnym Domu Katolickim, wybudowanym w 1931 roku przez Kardynała Księcia Adama Sapiehę, użyczanym przez Krakowską Kurię Metropolitalną. Główne problemy związane z tą lokalizacją to niewystarczająca powierzchnia (brak zaplecza technicznego) i niewystarczające zabezpieczenie budynku przed hałasem ulicznym i wibracjami.
- Budowa filharmonii na miarę XXI wieku, jest koniecznym elementem budowania prestiżu Małopolski w oparciu o pozycję Krakowa – miasta metropolitalnego w regionie, kulturalnej stolicy Polski oraz europejskiego miasta kultury. Chcemy, aby był to nowoczesny obiekt spełniający najwyższe współczesne standardy techniczne, akustyczne i funkcjonalne. Charakter budynku winien odpowiadać jego funkcji i randze – zarówno sama konstrukcja obiektu, jak i jego wnętrza, winny posiadać odpowiedni dla tego typu instytucji unikalny, reprezentacyjny, prestiżowy charakter, z jednoczesnym zastosowaniem rozwiązań oswajających tą przestrzeń, czyniących ją przyjazną, sprzyjającą różnym aktywnościom - mówił marszałek Nawara.
- Naszym marzeniem jest, aby nie tylko wybudować filharmonię, ale żeby wybudować ją niezwykłą – przekonywał Leszek Zegzda. – Są takie budynki, które powodują, że miasto jest kojarzone właśnie z nimi. Przykład: opera w Sydney. Trzeba budować takie obiekty, które staną się znakami rozpoznawalnymi – podkreślał przedstawiając ciekawe projekty i realizacje w kraju (np. Filharmonia Szczecińska, Filharmonia Świętokrzyska, Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku, Centrum Multimedialne Naukowo-Kulturalne w Warszawie, Most Sztuki - Centrum Kultury w Szydłowcu) i zagranicą (np. Elbphilharmonie w Hamburgu, Miasto Kultury Galicji w Santiago de Compostela w Hiszpanii, The Wolfe Center for the Arts w Ohio, sala koncertowa we włoskim Ravello, Royal Opera House w Kopenhadze, Opera House w Oslo, sala kongresowo-koncertowa Palacio de Congresos na Wyspach Kanaryjskich).
Podczas spotkania zapoznano się z kilkunastoma propozycjami lokalizacji dla nowej filharmonii. - Jeśli myślimy o filharmonii z rozmachem i z rozsądkiem powinniśmy poszukać lokalizacji stanowiących potencjał Krakowa, które mogłyby dzięki budynkowi filharmonii zyskać na wartości. W przypadku gmachu użyteczności publicznej tej rangi ważna jest też jego dostępność komunikacyjna – mówił Krzysztof Markiel. – Dzisiaj jesteśmy na etapie określenia poszczególnych kroków, tego, co powinnyśmy zrobić. O nowej filharmonii powinnyśmy myśleć w kontekście urbanizacyjnym, a nie jak o pojedynczym gmachu – dodał.
- Miałbym na uwadze tradycyjną publiczność filharmonii, które ma swoje przyzwyczajenia – mówił Paweł Przytocki. Pod uwagę brany jest również głos młodego pokolenia, wyrażony na forach internetowych. Rozważane są miejsca oddalone od centrum, choć takie lokalizacje mogą budzić obawy jako „mniej prestiżowe”. - Usytuowanie nowoczesnego, prestiżowego obiektu kulturalnego na obszarze zaniedbanym daje największą szansę na jego udaną rewitalizację. Transformacja zdegradowanej przestrzeni miasta w przestrzeń do życia, pracy, nauki i wypoczynku umożliwia wręcz zmianę charakteru dzielnicy i wykreowanie obszaru stanowiącego siłę napędową gospodarki miasta – podkreślał Marek Nawara. – Wszystkie poważne miasta stają przed wyzwaniem tworzenia nowych centrów. Miasto musi mieć odwagę stworzenia nowych przestrzeni – dodał Leszek Zegzda.
W kwietniu 2010 r. marszałek Marek Nawara powołał zespół zadaniowego ds.. przygotowania założeń projektu budowy obiektu filharmonii w Krakowie. Do jego zadań należy:
- wybór optymalnej lokalizacji dla realizacji inwestycji i przedstawienie rekomendacji Zarządowi Województwa Małopolskiego,
- opracowanie założeń konkursu urbanistyczno-architektonicznego,
- opracowanie założeń studium wykonalności,
- opiniowanie projektu studium wykonalności,
- opiniowanie projektu wniosku o dofinansowanie budowy obiektu filharmonii ze środków europejskich.
(azlo)