Przedstawiciele Małopolski i Śląska rozmawiali głównie o dwóch kwestiach: modernizacji infrastruktury kolejowej na trasie Trzebinia-Oświęcim i Szybkiej Kolei Regionalnej łączącej Oświęcim z Tychami. Linia kolejowa nr 93 na odcinku Trzebinia-Oświęcim to bowiem inwestycja, która w kontekście Zimowych Igrzysk Olimpijskich nabiera jeszcze większego znaczenia. Jak podkreślał marszałek Marek Sowa, Oświęcim jest jedną z lokalizacji, w których mogą odbywać się zmagania olimpijskie.
– Jestem spokojny o tę inwestycję. Po pierwsze dlatego, że jest już przygotowywana od dłuższego czasu – w grudniu ubiegłego roku udało się pozyskać decyzję środowiskową. Stan przygotowania inwestycji jest więc wysoki, podobnie jak jej pozycja w dokumentach rządowych. A wiadomo, że ten ranking przesądza o pozyskaniu środków budżetowych – przypominał marszałek Małopolski.
– Inwestycje mają konkretny wymiar dla mieszkańców Oświęcimia, którzy dojeżdżają do pracy czy na studia. Nie można też zapomnieć o turystach przyjeżdżających do miasta – mówił Janusz Chwierut pełniący funkcję prezydenta Oświęcimia. – Starania o organizację olimpiady w 2022 roku są ważnym argumentem, by sięgać po środki unijne. Także na inwestycje drogowe, jak choćby północna obwodnica miasta – dodał.
Oprócz linii nr 93, uczestnicy dyskusji poruszyli także kwestię projektu reaktywacji połączenia kolejowego pomiędzy Tychami i Oświęcimiem. Realizacja tej inwestycji pozostaje po stronie Śląska. Projekt ma szansę na dofinansowanie unijne.
Lokalne samorządy na debacie reprezentowali ponadto: Ryszard Kosowski, burmistrz Chrzanowa, Andrzej Saternus, burmistrz m. Chełmek oraz Andrzej Dziuba prezydent m. Tychy.