- Budowa obwodnicy jest ważnym impulsem dla dalszego rozwoju Muszyny – powiedział marszałek Małopolski Marek Sowa. – Ta droga ma kluczowe znaczenie dla kolejnych inwestycji, nie tylko komunikacyjnych, ale też odgrywa dużą rolę przy budowaniu oferty turystycznej południowej Małopolski – dodał marszałek.
Inwestycja o wartości całkowitej ponad 30,5 mln zł otrzymała unijne wsparcie w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, w wysokości prawie 23,5 mln zł. Pozostałe środki to wkład własny gminy Muszyna (4,1 mln zł) i samorządu województwa (2,45 mln zł). Nowa obwodnica została wybudowana wzdłuż drogi wojewódzkiej 971. Trasa o długości 1,3 km prowadzi wzdłuż torów kolejowych i potoku Muszynka z rozjazdami na Piwniczną i Leluchów.
- Budowa obwodnicy muszyńskiej na dla nas naprawdę duże znaczenie. Obwodnica otwiera nam zupełnie nowe możliwości rozwoju Muszyny. Ruch samochodowy, który szedł przez centrum miasta, w chwili obecnej został wyprowadzony poza centrum Muszyny. To nam daje szansę na to, by można było rozpocząć inne, nowe zadania – mówił burmistrz Jan Golba.
Prace budowlane na obwodnicy Muszyny rozpoczęły się w grudniu 2011 r. Jesienią 2012 roku zostały przerwane ze względu na upadłość wykonawcy - Grupy Finansowej Cargo. Inwestycję w ciągu 120 dni dokończyła firma Strabag.
W uroczystości uczestniczyli m.in.: radny województwa Leszek Zegzda, członek Zarządu Powiatu Nowosądeckiego Józef Broński, pełniąca obowiązki dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich Marta Maj, dyrektor techniczny firmy Strabag Mariusz Mierzwa oraz wójtowie i burmistrzowie sąsiednich jednostek samorządu terytorialnego.
Podczas uroczystości marszałek Marek Sowa został pasowany na Marszałka Harników - sił zbrojnych tzw. Państwa Muszyńskiego, czyli historycznego latyfundium w powiecie nowosądeckim. Państwo Muszyńskie istniało od XIII w. do 1781 r. i cieszyło się dużą autonomią, miało m. in. własną administrację, sądownictwo i siły zbrojne.