Trochę historii
Początki konkursu sięgają roku 1998. Wtedy też Małopolska Rada Regionalna powołała Małopolską Nagrodę Jakości. Była to jedna z najwcześniej powołanych regionalnych nagród jakości w kraju. Małopolska Nagroda Jakości została utworzona w oparciu o wzór Polskiej Nagrody Jakości i nawiązuje do Europejskiej Nagrody Jakości. Uczestnictwo w Małopolskiej Nagrodzie Jakości – w konkursie regionalnym - jest etapem obowiązkowym do udziału w konkursie Polska Nagroda Jakości, stanowi istotny etap w dążeniu do osiągnięcia Europejskiego Modelu Doskonałości. Od 1999 roku patronat nad konkursem sprawuje Marszałek Województwa Małopolskiego, od roku 2000 (III edycja MNJ) współorganizatorem konkursu jest Izba Przemysłowo-Handlowa w Krakowie.
Czym jest: Zarządzanie przez Jakość
Zarządzanie przez jakość jest szansą na odniesienie sukcesu firmy na rynku. Wzbudza ono zaufanie do firmy, ponieważ dotyczy całokształtu jej funkcjonowania a więc doskonalenia struktury organizacyjnej, jednoznacznego określenia odpowiedzialności i uprawnień, określonych sposobów postępowania przy realizacji procesów, umotywowanej i świadomej załogi. System zarządzania w firmie powinien integrować strukturę organizacyjną, procesy, procedury oraz zasoby konieczne do osiągnięcia ustanowionych celów jakości. System taki musi zapewnić korzyści dla wszystkich uczestników, a więc udziałowców, odbiorców, właścicieli, pracowników, dostawców i społeczeństwa.
Konkursy „Nagrody Jakości” organizowane na szczeblu europejskim, krajowym
a także regionalnym dają przedsiębiorstwom możliwość rywalizowania pod względem dążenia do „Europejskiego Modelu Doskonałości”
Uczestnicy Konkursu:
Do udziału w konkursie MNJ organizatorzy konkursu zapraszają prowadzących działalność na terenie województwa małopolskiego, w tym:
-organizacje produkcyjne, usługowe i handlowe, które pracują dla zysku,
- organizacje publiczne, placówki służby zdrowia, edukacyjne, organizacje pożytku publicznego oraz prowadzące działalność gospodarczą nie dla zysku,
Do konkursu mogą przystąpić organizacje, które spełniają przynajmniej jeden z warunków:
-posiadają wdrożony system zarządzania jakością, w tym serii norm ISO 9000 ,
ISO 14000; ISO 18000 lub zasady TQM,
- wdrażają systemy Zarządzania Jakością, zarządzania środowiskowego, BHP, bezpieczeństwa informacji lub TQM,
- stosują zasady społecznej odpowiedzialności biznesu.
Nagrody:
1. Tytuł laureata wraz ze statuetką Małopolska Nike oraz dyplomem.
2. Tytuł wyróżnionego nagrodzony medalem i dyplomem.
3. Tytuł finalisty konkursu MNJ wraz z dyplomem.
Nagrodzeni mają prawo do używania logo konkursu MNJ na wszystkich produktach
i materiałach promocyjnych w okresie 2 lat. Są też promowani w różnych działaniach Urzędu Marszałkowskiego i Izby Przemysłowo Handlowej w Krakowie, takich jak misje gospodarcze, konferencje, wydawnictwa, strony internetowe.
X Edycja Konkursu Małopolska Nagroda Jakości 2008 – przebieg konkursu.
Obecnie zakończyła się już X Edycja Konkursu Małopolska Nagroda Jakości 2008
Zainteresowanie X edycją MNJ wyraziło 12 przedsiębiorstw. Pięć przedsiębiorstw rozpoczęło prace nad przygotowywaniem materiałów do Kwestionariusza Samooceny. Kwestionariusz Samooceny (dokument o objętości ponad 100 stron) wymaga trudu i pewnego przygotowania, ale jest dla firm bardzo wartościowym procesem umożliwiającym wyraźne zidentyfikowanie zarówno swoich atutów, jak i obszarów, w których można dokonać poprawy.
Kwestionariusz jest oceniany wg zasad identycznych jak w konkursie Polskiej Nagrody Jakości przez Zespół ekspertów złożony z audytorów i menadżerów ds. jakości.
W kolejnym etapie eksperci wizytowali zakwalifikowane organizacje, oceniając
w praktyce opisane we wniosku działania i zaangażowanie załogi w realizację założonej Polityki Jakości.
Zgodnie z Regulaminem konkursu wyniki oceny dokonanej przez Zespół Ekspertów przedstawiano Kolegium Sędziowskiemu, a następnie Kapitule konkursu, która podjęła ostateczną decyzję o ilości przyznanych nagród i wyróżnień.
W trakcie trwania Konkursu odbyły się 3 posiedzenia Kapituły MNJ, 4 posiedzenia Zespołu Ekspertów, 2 posiedzenia Kolegium Sędziowskiego i 2 wspólnie z Zespołem Ekspertów.
Kapituła Małopolskiej Nagrody Jakości w 2008 roku podjęła decyzję o następującym podziale nagród:
1. Statuetkę Małopolskiej Nike dla laureata Konkursu w Kategorii Małych i Średnich Organizacji.
2. Statuetkę Małopolskiej Nike dla laureata Konkursu w Kategorii Dużych Organizacji.
3. Dwa Wyróżnienia nagrodzone medalem i dyplomem w Kategorii Małych i Średnich Organizacji.
4. Nagrodę specjalną: wyróżnienie indywidualne uhonorowane medalem i dyplomem.
Statuetka i medale są dziełem krakowskiego artysty rzeźbiarza - Tomasza Wojcieszka.
Nagrodzeni:
NAGRODA SPECJALNA
Kapituła X Edycji Konkursu MNJ 2008 przyznała wyróżnienie indywidualne Panu prof. dr. hab. Tadeuszowi Sikorze, członkowi Kapituły MNJ za działania na rzecz rozwoju
i propagowania zarządzania jakością.
1. Wyróżnienie X Edycji Konkursu Małopolska Nagroda Jakości 2008
w kategorii MAŁE I ŚREDNIE ORGANIZACJE:
przyznano firmie:
COBICO SP. Z O.O. ; KRAKÓW
2. Wyróżnienie X Edycji Konkursu Małopolska Nagroda Jakości 2008
w kategorii MAŁE I ŚREDNIE ORGANIZACJE:
przyznano firmie:
NOWATECH NOWAK SJ., WADOWICE
3. Laureatem X Edycji Konkursu Małopolska Nagroda Jakości 2008
w kategorii MAŁE I ŚREDNIE ORGANIZACJE:
została firma:
INSAP SP. Z O.O.; KRAKÓW
4. Laureatem X Edycji Konkursu Małopolska Nagroda Jakości 2008
w kategorii DUŻE ORGANIZACJE:
została firma:
MIEJSKIE PRZEDSIĘBIORSTWO ENERGETYKI CIEPLNEJ S.A.; KRAKÓW