- Jesteśmy w takim momencie, w którym inaczej patrzymy na współpracę. Wcześniej wyrównywaliśmy zapóźnienia cywilizacyjne, a dziś robimy kolejny krok naprzód. Chcemy rozbudować infrastrukturę drogową, wykorzystać możliwości związane z szerokotorową linią kolejową oraz centrami logistycznymi– powiedział marszałek Marek Sowa. - Liczymy, że nawiązanie współpracy między naszymi regionami pozwoli nam wspólnie osiągnąć jeszcze więcej – dodał.
Dla samorządowców najważniejsza będzie rozbudowa infrastruktury drogowej.
W koncepcji docelowego układu transportowego w Województwie Małopolskim przewidziano wsparcie dla dwóch inwestycji mających wymiar ponadregionalny: połączenia drogowego granica województwa świętokrzyskiego – Szczurowa – Brzesko – Nowy Sącz – granica ze Słowacją oraz połączenia Kielce – Nowy Korczyn – Tarnów – Barwinek. Ta ostania pozwoli na szybkie połączenie województwa świętokrzyskiego oraz wschodniej części Małopolski z drogowym przejściem granicznym ze Słowacją
w Barwinku.
Małopolska i Świętokrzyskie są zainteresowane m.in. budową przeprawy mostowej pomiędzy miejscowościami Borusowa i Nowy Korczyn. Będzie ona projektowana na granicy Województwa Małopolskiego i Świętokrzyskiego. Samorządy podpisały już wstępne porozumienie, w którym zadeklarowały współpracę przy przygotowaniu inwestycji. Na dzisiejszym spotkaniu zarządy województw zgodnie zadeklarowały wsparcie dla tej strategicznej inwestycji. Dzięki determinacji samorządów, które zdecydowały się wyłożyć środki na przygotowanie dokumentacji projektowej, inwestycja ma szansę na szybką realizację.
By poprawić dostępność głównych ośrodków obu województw – Krakowa i Kielc względem stolicy marszałkowie chcą także podniesienia standardu drogi krajowej nr 7 do standardu ekspresowej na odcinku Gdańsk - Warszawa – Radom – Kielce – Kraków – Chyżne. Stanowisko w tej sprawie zamierzają wysłać do Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej. Zaapelowali w nim o potraktowanie tej inwestycji jako priorytetowej i uwzględnienie jej w rządowych planach inwestycyjnych.
Samorządy rozważają także możliwości wykorzystania szerokotorowej linii kolejowej LHS, który może stanowić szybką, tanią i bezprzeładunkową formę transportu na Wschód.
By lepiej wykorzystać potencjał badawczo – rozwojowy obu województw jednym
z obszarów współpracy ma być współdziałanie centrów innowacji i transferu technologii centra onkologii i kardiologii w Krakowie i Kielcach. Z nawiązanej współpracy mają także skorzystać wiodące ośrodki naukowe. Oznacza to, że naukowcy będą mogli prowadzić wspólne projekty badawcze.
Jeśli chodzi o gospodarkę, to polami współpracy będą: przemysł rolno-spożywczy, budownictwo, hutnictwo-odlewnictwo oraz przemysł maszynowy i wystawienniczy.
Województwa będą też współpracować nad usprawnieniem mechanizmów finansowania rozwoju obszarów wiejskich w perspektywie 2014-2020. Także dziś marszałkowie województw podpisali w tej sprawie. Samorządy domagają się w nim, by kompetencje w zakresie wdrażania II filara Wspólnej Polityki Rolnej zostały przekazane regionom.