Dostrzec możliwości, energię i talent uczniów – to główne cele projektu DiAMEnT, który powstał cztery lata temu z inicjatywy Zarządu Województwa Małopolskiego. Dzięki temu stworzono innowacyjny na skalę kraju system pracy ze zdolną młodzieżą.
- By móc rozwijać naszą gospodarkę powinniśmy jak najwięcej korzystać z umiejętności uzdolnionych jednostek. Żeby jednak takie osoby mogły poszerzać swoją wiedzę, musimy stworzyć dla nich szanse rozwoju. Wtedy będziemy mogli być spokojni o naszą przyszłość – podsumował Roman Ciepiela, który zapowiedział, że projekt DiAMEnT doczeka się w przyszłości swojej kontynuacji. - Nowa odsłona programowa, którą nazwiemy DiAMEnT Plus, będzie mieć tym razem charakter konkursu – podkreślił.
Głównym założeniem projektu DiAMEnT jest tworzenie nowych narzędzi dydaktycznych, np. platformy e-learningowej. Uczniowie nie uczą się na pamięć, ale rozwiązują problem – zostają postawieni w roli badacza, który ma myśleć twórczo, być asertywnym, potrafić formułować własne sądy. Młodzież pracuje indywidualnie bądź w grupie pod nadzorem nauczyciela, który wczesniej ukończył specjalne szkolenia w ramach projektu.
System pracy dydaktycznej w projekcie DiAMEnT działa w oparciu o zasadę piramidy. Pierwszy poziom związany jest z programem „Twórczo odkrywam świat” (TOŚ) i dostosowany został do potrzeb edukacji wczesnoszkolnej. Szkoły gimnazjalne i ponadgimnazjalne objęte zostały zajęciami pozaszkolnymi w Centrum Wspierania Uczniów Zdolnych (CWUZ). Najwyższy poziom to grupy uczniów szczególnie uzdolnione, które pracując w systemie e-learningowych kół naukowych, a także podczas Letniej Szkoły Młodych talentów, mogą wzbogacać swoją wiedzę.
Realizatorami projektu są: Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w partnerstwie z Wyższą Szkołą Biznesu – National-Louis University w Nowym Sączu oraz National-Louis w Chicago. Zaangażowanie wielu osób, a także wsparcie ze strony Kuratorium Oświaty, powiatów i gmin Małopolski, dyrektorów szkół i pedagogów sprawiło, że inicjatywa cieszy się powodzeniem wśród uczniów i nauczycieli.