Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Małopolska gospodarka u progu nowej dekady

Samorząd
27 października 2010
Rok temu, podczas pierwszego spotkania małopolskiego biznesu, rozpoczęło działalność Centrum Business in Małopolska (CeBiM) – wyspecjalizowane biuro obsługi inwestora i eksportera. W środę, 27 października, podczas drugiej, corocznej konferencji rozmawiano na temat rozwoju i potencjału gospodarczego Małopolski. Hasłem przewodnim Annual Business in Małopolska Meeting 2010 była „Małopolska gospodarka u progu nowej dekady”.

Marek Sowa, członek Zarządu Województwa Małopolskiego, mówił o skutecznej promocji Małopolski, m.in. w ramach CeBiM. – Ta inicjatywa została zauważona przez premiera Donalda Tuska. Małopolska została wybrana jako jedyny region do uczestnictwa w polskiej misji gospodarczej w Indiach – zaznaczył Marek Sowa. Podkreślił duże znaczenie małopolskich uczelni i ich nie wykorzystanego jeszcze potencjału oraz budowania mostów pomiędzy nauką, biznesem a administracją. – Na tych mostach chcemy budować siłę naszego regionu. Partnerstwo o współpraca jest ważna, jeśli myślimy o rozwoju gospodarczym – powiedział.

- Głównym celem Krakowskiego Parku Technologicznego jest wspieranie rozwoju Małopolski – mówił prezes jednostki Sławomir Kopeć, wymieniając przeprowadzanie inicjatywy, m.in. fundusz zalążkowy, inkubator przedsiębiorczości, projekt Kraków – Małopolska. Perspektywa 2020 oraz Małopolski Park Technologii Informacyjnych, którego budowa rozpocznie się w przyszłym miesiącu.

- Wspieramy przedsiębiorców od lat – podkreślał Krzysztof Krzysztofiak, prezes Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego. Liczby mówią same za siebie: blisko 1 mld zł grantów rozdzielonych w ramach programu Innowacyjna Gospodarka w ciągu dwóch lat, pomoc w założeniu 500 nowych firm, obsługa kilkuset pożyczek... Wszystko to po to, aby za dziesięć lat Małopolska była „piękna, mądra i bogata”.

- Jest czas reform szokowych, ale też zmian stopniowych i stanowczych, a przez to lepiej przygotowanych i trwałych – zaznaczył wiceminister finansów Maciej Grabowski. Istotne jest, aby zmiany były nieodwracalne i zaakceptowane przez społeczeństwo. Wiceminister nie zgodził się z tezą, że stopień polskiego zadłużenia jest dramatyczny. – Rzeczywistym problemem polskiej gospodarki jest tzw. deficyt strukturalny. Wymaga ona prowadzenia twardej, konsekwentnej polityki wydatkowej – podkreślił.

- Na 182 gminy w Małopolsce, zdolnych do „inspiracji” jest na pewno ok. 150 – przekonywał wojewoda Stanisław Kracik mówiąc o realizowaniu potrzeb inwestorów w naszym regionie. Podkreślił znaczenie dialogu w podejmowaniu decyzji i dobrego przygotowania do spotkania z potencjalnym inwestorem.

- Postanowiliśmy promować Małopolskę nowoczesną. Chcieliśmy, by tradycyjne symbole: oscypek, lajkonik i smok wawelski, używane w promowaniu Małopolski dotyczyły jej walorów turystycznych, natomiast gospodarka  była utożsamiana z wiedzą i nowoczesnością – podkreślali Krystyna Sadowska i Dawid Jarosz z Centrum Business in Małopolska. Efektem jest promocja nowoczesnej Małopolski w nowoczesny sposób, zastosowanie w obsłudze inwestorów tzw. one stop shop i przygotowanie dla nich atrakcyjnej oferty nieruchomości inwestycyjnych.

Business in Małopolska jest wspólnym projektem Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, Krakowskiego Parku Technologicznego i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Główne zadania Centrum Business in Małopolska to usprawnienie obsługi inwestorów i eksporterów w naszym regionie oraz promocja Małopolski w kraju i za granicą. CeBiM zapewnia pomoc i wsparcie przy przeprowadzaniu inwestycji w województwie małopolskim. W jego bazie danych nieruchomości znajduje się ok. 110 ofert z terenu całej Małopolski, większość to propozycje samorządów. Projekt jest finansowany w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.

Podczas Annual Business in Małopolska Meeting pracujący w Małopolsce zagraniczni przedstawiciele biznesu zastanawiali się, czy nasz region w pełni wykorzystuje swój potencjał gospodarczy. W dyskusji, prowadzonej przez Andrew Hallama (Sekretarz Generalny ASPIRE), wzięli udział: Dagmar Zechmann (General Manager, Sheraton Krakow Hotel), Ramon Tancinco (Chairman of the High Tech Committee for AMCHAM Poland and Head of Strategy and Business Development Cisco Central and Eastern Europe), Patrick den Bult (General Manager Shell Polska), Michael Dietz (Site Leader, Członek Zarządu) i Sameer Chavla (Dyrektor Zarządzający HCL Polska). Według nich Małopolska jest atrakcyjnym miejscem do inwestycji głównie dzięki ludziom: doskonale wykształconym pracownikom, w tym inżynierom, z bardzo dobrą znajomościom języków europejskich. To, co może zniechęcać inwestorów, to dostępność komunikacyjna oraz kierowanie oferty często do rynku lokalnego, nie globalnego.

(azlo)

Galeria zdjęć