Zgodnie z nową ustawą o systemie informacji w ochronie zdrowia, od sierpnia 2014 r. dokumentacja medyczna pacjentów ma być prowadzona wyłącznie w postaci elektronicznej. Jednolita, zintegrowana platforma umożliwi wymianę danych medycznych i udostępnianie elektronicznych usług medycznych na terenie całego województwa. To narzędzie informatyczne będzie najpierw testowane w grupie małopolskich szpitali, których organem założycielskim jest województwo. Zostały wybrane podmioty prowadzące różnorodną działalność, wielospecjalistyczne, ze zróżnicowanymi oddziałami szpitalnymi:
- Krakowski Szpital Specjalistyczny im. Jana Pawła II w Krakowie
- Szpital Specjalistyczny im. J. Śniadeckiego w Nowym Sączu
- Szpital Wojewódzki im. św. Łukasza w Tarnowie
- Szpital Specjalistyczny im. J. Dietla w Krakowie
- Wojewódzki Specjalistyczny Szpital im. św. Ludwika w Krakowie
- Krakowskie Centrum Rehabilitacji i Ortopedii
- Małopolskie Centrum Rehabilitacji dla Dzieci „Solidarność” w Radziszowie
W ramach działań pilotażowych zarząd przyjął do 2015 roku integrację systemów informatycznych jednostek medycznych, wdrożenie platformy integrującej wymianę elektronicznej dokumentacji medycznej na poziomie regionalnym, wdrożenie elektronicznych usług medycznych (wyszukiwanie dokumentacji medycznej pacjenta, wymiana/udostępnianie dokumentacji medycznej pomiędzy jednostkami medycznymi, udostępnianie pacjentowi dokumentacji medycznej, w tym wyników badań, elektroniczna rejestracja pacjentów), ujednolicenie dokumentacji medycznej. Do 2020 roku do projektu włączą się pozostałe jednostki medyczne w regionie.
Budżet projektu zaplanowano na 8,2 mln zł, z czego 7 mln zł będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - Działanie 1.2 MRPO, a 1,2 mln zł ze środków województwa i od ewentualnych partnerów.
Integracja pełnej informacji o zdrowiu i chorobie w centralnym systemie przyniesie wiele korzyści – zarówno placówkom medycznym, jak i pacjentom. Wysokie bezpieczeństwo danych, autoryzowany dostęp w każdej chwili z dowolnego miejsca, eliminacja powtórzeń i błędów przy diagnostyce, rezygnacja z papierowej dokumentacji, łatwa wymiana informacji między różnymi placówkami – to tylko przykłady udogodnień, jakie wiążą się z wprowadzeniem elektronicznej dokumentacji medycznej.