Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego i doradcy przygotowujący „Strategię Rozwoju Transportu Województwa Małopolskiego na lata 2010 – 2030” spotykają się z przedstawicielami powiatów podczas konsultacji. Jednym z podstawowych założeń planowanych spotkań jest pozyskanie propozycji i sugestii w zakresie pożądanych inwestycji transportowych, w celu ich przeanalizowania przy opracowywaniu planu strategii.
– Bardzo poważnie traktujemy strategię rozwoju transportu w Małopolsce. Chcemy ten dokument włączyć w strategię regionu, nad którą pracujemy. W przyszłym programie regionalnym będzie duża strategia dotycząca obwodnic – mówił Marek Sowa. – Chcemy jak najwięcej kwestii omówić z Państwem. Wyniki prac zostaną uwzględnione, a część inwestycji zostanie wprowadzona do strategii rozwoju – podkreślał. - Chciałbym, aby na mapach transportowych Małopolski uwzględniono węzły komunikacyjne w sąsiednich województwach i korytarze europejskie, bo one zmieniają układ komunikacyjny naszego regionu. Często liczy się czas dojazdu, a nie najmniejsza odległość – sugerował Marek Sowa.
Podczas spotkania samorządowcy złożyli wiele wniosków dotyczących inwestycji, które powinny być uwzględnione w strategii. Dotyczyły one głównie budowy obwodnic i modernizacji dróg oraz linii kolejowych. Wielokrotnie podkreślano znaczenie planowanej Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. – W przypadku autostrady A4 trzeba pomyśleć o trzech pasach w jedną stronę. Jeżeli zdarzy się wypadek na jednym z pasów, to tworzą się ogromne korki. Trzeba też pomyśleć o zjazdach z autostrady. Konieczne jest połączenie Olkusza z autostradą przez Trzebinię lub Chrzanów. Należy też zająć się przebudową trasy kolejowej Trzebinia-Oświęcim – wymieniał Ryszard Kosowski, burmistrz Chrzanowa.
- Droga nr 948 Oświęcim-Kęty ma duże znaczenie i powinna być uwzględniona w planach modernizacji – mówił Roman Olejarz, burmistrz Kęt. Podkreślił również, że gdyby trasa kolejowa Kęty-Wadowice-Kraków była wyremontowana (teraz obowiązują tu spore ograniczenia prędkości), to byłaby bardziej atrakcyjna. Burmistrz Kalwarii Zebrzydowskiej Augustyn Ormanty zgłosił propozycję stworzenia dodatkowego przystanku w Bugaju, położonego w bliskiej odległości od klasztoru. O tym, że konieczne są m.in. modernizacje drogi krajowej 44 i linii kolejowej Kraków Płaszów – Zebrzydowice przekonywał Zbigniew Biernat, burmistrz Zatora. Podkreślał, że w transporcie równie ważny jest zarówno kierunek Kraków – Śląsk i jak – ze względów turystycznych – kierunek na południe.
Andrzej Saternus, burmistrz Chełmka, przekonywał o dużym znaczeniu tzw. drogi współpracy regionalnej, łączącej Jaworzno, Oświęcim i Chełmek oraz dostępności komunikacyjnej do nowotworzonych obszarów inwestycyjnych. W gminie Brzeszcze konieczna jest modernizacja drogi wojewódzkiej 949 Kęty-Oświęcim, a wielkim problemem jest stan dróg powiatowych. W powiecie wadowickim szczególnie istotny jest remont dróg: Wadowice-Brzeźnica i Kraków-Brzeźnica. Oświęcim proponuje utworzenie transportu szynobusowego na trasach do Tychów, do lotnisk w Pyrzowicach i Balicach oraz do Kęt.
Podczas spotkania przedstawiono aktualny stan opracowania strategii rozwoju transportu, kierunki dalszych prac oraz podstawowe wnioski z oceny stanu istniejącego systemu transportowego Małopolski. Konsultacje społeczne są kolejnym etapem prac przed przygotowaniem założeń strategicznych i szkicu strategii. Po konsultacjach zostaną przygotowane m.in. cele rozwoju systemu transportu, założenia dla sposobu realizacji strategii, lista inwestycji oraz plan inwestycyjny (lista inwestycji, na jakie można sobie pozwolić) i źródła finansowania.
Kierunki strategiczne rozwoju systemu transportu w Małopolsce to powiązanie kluczowych centrów regionalnych województwa i zwiększenie ich dostępności oraz zgodności z Krajową Strategią Rozwoju.
(azlo)