Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Konsultacje Strategii Rozwoju Transportu Małopolski

Samorząd
16 czerwca 2010
fot. Agata Złonkiewicz fot. Agata Złonkiewicz
W środę, 16 czerwca odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące opracowania Strategii rozwoju transportu w województwie małopolskim na lata 2010-2030. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele samorządów z powiatów: wadowickiego, oświęcimskiego i chrzanowskiego. W dyskusji uczestniczył również Marek Sowa, członek Zarządu Województwa Małopolskiego.

Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego i doradcy przygotowujący „Strategię Rozwoju Transportu Województwa Małopolskiego na lata 2010 – 2030” spotykają się z przedstawicielami powiatów podczas konsultacji. Jednym z podstawowych założeń planowanych spotkań jest pozyskanie propozycji i sugestii w zakresie pożądanych inwestycji transportowych, w celu ich przeanalizowania przy opracowywaniu planu strategii.

Bardzo poważnie traktujemy strategię rozwoju transportu w Małopolsce. Chcemy ten dokument włączyć w strategię regionu, nad którą pracujemy. W przyszłym programie regionalnym będzie duża strategia dotycząca obwodnic – mówił Marek Sowa. – Chcemy jak najwięcej kwestii omówić z Państwem. Wyniki prac zostaną uwzględnione, a część inwestycji zostanie wprowadzona do strategii rozwoju – podkreślał. - Chciałbym, aby na mapach transportowych Małopolski uwzględniono węzły komunikacyjne w sąsiednich województwach i korytarze europejskie, bo one zmieniają układ komunikacyjny naszego regionu. Często liczy się czas dojazdu, a nie najmniejsza odległość – sugerował Marek Sowa.

Podczas spotkania samorządowcy złożyli wiele wniosków dotyczących inwestycji, które powinny być uwzględnione w strategii. Dotyczyły one głównie budowy obwodnic i modernizacji dróg oraz linii kolejowych. Wielokrotnie podkreślano znaczenie planowanej Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. – W przypadku autostrady A4 trzeba pomyśleć o trzech pasach w jedną stronę. Jeżeli zdarzy się wypadek na jednym z pasów, to tworzą się ogromne korki. Trzeba też pomyśleć o zjazdach z autostrady. Konieczne jest połączenie Olkusza z autostradą przez Trzebinię lub Chrzanów. Należy też zająć się przebudową trasy kolejowej Trzebinia-Oświęcim – wymieniał Ryszard Kosowski, burmistrz Chrzanowa.

- Droga nr 948 Oświęcim-Kęty ma duże znaczenie i powinna być uwzględniona w planach modernizacji – mówił Roman Olejarz, burmistrz Kęt. Podkreślił również, że gdyby trasa kolejowa Kęty-Wadowice-Kraków była wyremontowana (teraz obowiązują tu spore ograniczenia prędkości), to  byłaby bardziej atrakcyjna. Burmistrz Kalwarii Zebrzydowskiej Augustyn Ormanty zgłosił propozycję stworzenia dodatkowego przystanku w Bugaju, położonego w bliskiej odległości od klasztoru. O tym, że konieczne są m.in. modernizacje drogi krajowej 44 i linii kolejowej Kraków Płaszów – Zebrzydowice przekonywał Zbigniew Biernat, burmistrz Zatora. Podkreślał, że w transporcie równie ważny jest zarówno kierunek Kraków – Śląsk i jak – ze względów turystycznych – kierunek na południe.

Andrzej Saternus, burmistrz Chełmka, przekonywał o dużym znaczeniu tzw. drogi współpracy regionalnej, łączącej Jaworzno, Oświęcim i Chełmek oraz dostępności komunikacyjnej do nowotworzonych obszarów inwestycyjnych. W gminie Brzeszcze konieczna jest modernizacja drogi wojewódzkiej 949 Kęty-Oświęcim, a wielkim problemem jest stan dróg powiatowych. W powiecie wadowickim szczególnie istotny jest remont dróg: Wadowice-Brzeźnica i Kraków-Brzeźnica. Oświęcim proponuje utworzenie transportu szynobusowego na trasach do Tychów, do lotnisk w Pyrzowicach i Balicach oraz do Kęt.

Podczas spotkania przedstawiono aktualny stan opracowania strategii rozwoju transportu, kierunki dalszych prac oraz podstawowe wnioski z oceny stanu istniejącego systemu transportowego Małopolski. Konsultacje społeczne są kolejnym etapem prac przed przygotowaniem założeń strategicznych i szkicu strategii. Po konsultacjach zostaną przygotowane m.in. cele rozwoju systemu transportu, założenia dla sposobu realizacji strategii, lista inwestycji oraz plan inwestycyjny (lista inwestycji, na jakie można sobie pozwolić) i źródła finansowania.

Kierunki strategiczne rozwoju systemu transportu w Małopolsce to powiązanie kluczowych centrów regionalnych województwa i zwiększenie ich dostępności oraz zgodności z Krajową Strategią Rozwoju.

(azlo)

Galeria zdjęć