- Rozpoczynamy publiczne konsultacje Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego, zwanego planem transportowym. Jest to dokument, którego obowiązek opracowania nakłada na województwo ustawa o publicznym transporcie zbiorowym. Po przyjęciu przez Sejmik Województwa Małopolskiego, dokument prawdopodobnie w lutym przyszłego roku będzie stanowił akt prawa miejscowego i stanie się ramą prawną i merytoryczną dla zarządzania funkcjonowaniem i rozwojem transportu zbiorowego w województwie – podkreślił wicemarszałek Ciepiela. Plan powstał przy bezpośredniej współpracy zarządu województwa z Politechniką Krakowską i wskazuje główne kierunki rozwoju transportu w województwie, zasady organizacji rynku przewozów oraz sieć komunikacyjną, na której planowane jest wykonanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej.
- Jestem ciekawy państwa opinii i uwag dotyczących planu. Mam jednak nadzieję, że dzięki dobrej współpracy stworzymy w Małopolsce zręby przyszłego sprawnego systemu komunikacji publicznej – mówił wicemarszałek. Jego zdaniem szczególnie w aglomeracjach krakowskiej, tarnowskiej i sądeckiej należy zrobić więcej niż do tej pory, aby usprawnić dostęp do węzłów przesiadkowych. Przypomniał, że niezależnie od planu z dużą determinacją rozwijają system Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, która stanie się fundamentem układu komunikacyjnego w tej części województwa.
Podczas dyskusji nad planem uczestnicy spotkania przekazywali swoje uwagi. Dotyczyły one między innymi wyznaczenia dodatkowych węzłów przesiadkowych, utworzenia parkingów czy stworzenia sprawnie działającego systemu park&ride jak również modernizacji linii kolejowej Szczucin – Tarnów. Poruszono też kwestie utrudnień komunikacyjnych w Dąbrowie Tarnowskiej – to miasto problemowe, które wymaga wsparcia – podkreślił wicemarszałek.
Na zakończenie Roman Ciepiela poinformował, że pod koniec listopada zostanie zorganizowane spotkanie w celu przeanalizowania potrzeb inwestycyjnych wspomagających realizację tego planu na terenie subregionu tarnowskiego.
Opinie i uwagi dotyczące planu są przyjmowanie do końca listopada. Zostaną przeanalizowane i w przypadku uznania ich za zasadne, uwzględnione w projekcie dokumentu.
***
Plan zakłada koncentrację usług przewozowych na głównych kierunkach ciążenia ruchu. Stabilizacja, a później wzrost rangi przewozów kolejowych w regionie opiera się na poprawie standardu usług kolejowych: taboru, szlaków kolejowych, węzłów integrujących, a także usług dla pasażerów: informacji, taryfowania i bezpieczeństwo. Plan przewiduje wsparcie usług kolejowych dowozowymi liniami autobusowymi użyteczności publicznej w rejonach oddalenia większych skupisk ludności od przystanków kolejowych. W ramach planu oraz we współpracy z lokalnymi samorządami przewiduje się koordynowanie rozkładów jazdy z przewoźnikami komercyjnymi dla wsparcia usług kolei regionalnych oraz na kierunkach bez obsługi kolejowej.