Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Kolej w Małopolsce – perspektywy rozwoju

Samorząd
22 czerwca 2011
Uczestnicy konferencji PKP PLK w hotelu "Sympozjum" Uczestnicy konferencji PKP PLK w hotelu "Sympozjum"
Nowe i zmodernizowane linie kolejowe dla pociągów wysokich prędkości, szybkie połączenia na najpopularniejszych odcinkach oraz dodatkowe łącznice w obrębie metropolii krakowskiej obiecuje spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. 22 czerwca na konferencji w Krakowie poświęconej rozwojowi infrastruktury kolejowej w Małopolsce prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański odpowiadał na pytania o postępy w usprawnianiu obsługi pasażerów w Małopolsce.

Zgodnie z informacją prezesa Szafrańskiego, ogólna długość eksploatowanych w Małopolsce przez PKP PLK linii kolejowych wynosi 1046 km, a całkowita długość torów sięga 2010 km. Ogólna długość eksploatowanych linii kolejowych w Polsce wynosiła w 2010 r. 19276 km, a w 1990 r. – 24100 km. Jak wyjaśniał Zbigniew Szafrański, w ostatnich 5 latach udało się zatrzymać tendencję spadku eksploatacji linii kolejowych, uruchamiając dodatkowe zmodernizowane fragmenty trakcji. Koszt modernizacji 1 km linii kolejowej to 6-8 mln euro, na podobnym poziomie kształtuje się budowa nowego jednokilometrowego odcinka.  – Nie powinniśmy utrzymywać za wszelką cenę linii budowanych w XIX wieku, chcemy budować nowe na miarę XXI wieku – podkreślał prezes PKP PLK.

Wśród planowanych nowych połączeń kolejowych jest m.in. postulowany przez Sejmik i Zarząd Województwa Małopolskiego odcinek Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. O projekcie pozytywnie wypowiedział się minister infrastruktury, więc budowa łącznicy mogłaby być zrealizowana do 2014 roku. Zmodernizowane zostaną linie Katowice – Kraków, Kraków – Balice, i Kraków – Rzeszów. PKP PLK liczy także na sukces planów budowy linii Podłęże - Piekiełko. W ramach włączania Małopolski do systemu kolei dużych prędkości część odcinków przebiegającej przez Województwo Małopolskie europejskiej trasy E30 (wschód-zachód) zostanie do 2013 roku przygotowana na przyspieszenie biegu pociągów do 160 km/h. W perspektywie 2025-2026 centralna magistrala kolejowa będzie służyć pociągom jadącym do 300 km/h.

Jak zaznaczył Zbigniew Szafrański, w Województwie Małopolskim wiele linii kolejowych ze względu na słaby stan techniczny może obsługiwać pociągi poruszające się z prędkością zaledwie 30-40 km/h. Według planów PKP PLK czas podróży na odcinkach Kraków – Katowice i Kraków – Rzeszów ma zostać skrócony (odpowiednio do 1 h i 1,5 h). Na centralnej magistrali kolejowej od 2013-2014 roku podróżnych przewozić będą pociągi z lokomotywami Siemens o prędkości do 200 km/h, a następnie nowozakupione składy zespolone Pendolino produkcji włoskiej, osiągające prędkość do 220 km/h. PKP PLK przygotowuje ponadto zakrojoną na szeroką skalę modernizację peronów kolejowych, także na stacji Kraków Główny.

Kazimierz Barczyk pochwalił zarząd PKP PLK za wybór dotyczący rozbudowy centralnej magistrali kolejowej dostosowujący ją do prędkości ponad 200 km/h zaznaczając, że przedłużenie magistrali aż do Olkusza pozwala na utworzenie dodatkowego połączenia Krakowa z Katowicami. Kolejnym krokiem w dobrą stronę jest, zdaniem przewodniczącego sejmiku, przeniesienie łącznicy do Skawiny o wartości 330 mln zł z listy rezerwowej na listę indykatywną Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jak podkreślił przewodniczący Barczyk, założenia dotyczące linii E30 na odcinku Rzeszów – Kraków – Katowice w rzeczywistości kończą się na Sosnowcu, co oddala wizję „Krakowic” tzn. podróży w czasie do 40 minut pomiędzy stolicą Małopolski i Śląska.

Wicemarszałek Roman Ciepiela podziękował przewodniczącemu Kazimierzowi Barczykowi za przyjętą przez sejmik uchwałę wspierającą projektowane połączenie Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Kazimierz Barczyk przypomniał, że o tę inwestycję skutecznie apelowali do ministra infrastruktury wicemarszałek Ciepiela oraz posłowie Ireneusz Raś i Jacek Krupa.

Przewodniczący sejmiku zwrócił się do prezesa PKP PLK o konkretną odpowiedź, kiedy opracowane zostanie studium dobudowy torów na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów, zwracając uwagę na wartość tej inwestycji (600 mln zł) oraz jej rolę w rozwoju kolei aglomeracyjnej Krakowa. Kazimierz Barczyk zaapelował także do kierownictwa PKP PLK o szybkie opracowanie studium węzła kolejowego Kraków, ważnego dla aglomeracyjnych linii kolejowych o potencjale bazującym na 120 km trakcji w Krakowie i 280 km wokół miasta. W odpowiedzi prezes Szafrański zapewnił, że połączenie Kraków Główny – Kraków Płaszów zostanie opracowane w następnej perspektywie finansowania (2014-2020). W tym samym okresie ma zostać zrealizowane opracowanie linii kolejowej Kraków – Piekiełko – Zakopane.

W konferencji wzięli udział także radni województwa Kazimierz Czekaj, Grzegorz Lipiec i Jagna Marczułajtis-Walczak.

Galeria zdjęć