Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Jeden bilet na różne środki transportu. Małopolska Karta Aglomeracyjna od 2015 r.

Samorząd
19 listopada 2013
Od pierwszej połowy 2015 r. będzie można korzystać z Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej (MKA). To system, który będzie integrował dostępne na terenie województwa małopolskiego usługi związane z publicznym transportem zbiorowym. Małopolska Karta Aglomeracyjna będzie nowoczesną i bezpieczną kartą zbliżeniową. Będzie też dostępna w postaci aplikacji mobilnej dla systemów iOS, Android i Windows Phone. Małopolska Karta Aglomeracyjna będzie zintegrowanym biletem, umożliwiającym korzystanie z różnych środków transportu w różnych miejscach Małopolski, parkingów, a w przyszłości także innych usług – np. biletów wstępu do muzeów.

Porozumienia w sprawie przystąpienia do systemu MKA podpisali w urzędzie marszałkowskim Marek Sowa – marszałek województwa małopolskiego, Roman Ciepiela – wicemarszałek Małopolski, Jacek Majchrowski – prezydent Krakowa, Henryk Słomka – Narożański – wiceprezydent Tarnowa, Stefan Kolawiński – burmistrz Bochni i Adam Najder – burmistrz Skawiny.

- Małopolska Karta Aglomeracyjna to część dużego przedsięwzięcia – budowy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Chcemy zachęcić mieszkańców, aby częściej korzystali z transportu zbiorowego, zwłaszcza w tych miejscach, gdzie ruch jest największy – mówił marszałek Marek Sowa. – Małopolska Karta Aglomeracyjna to jeden z tych projektów, które mają ułatwić podróżowanie po regionie. Nie tylko wprowadza zintegrowany bilet, ale również daje możliwość współpracy z wszystkimi kartami, które już funkcjonują na terenie województwa.

System MKA będzie uruchamiany systematycznie w miastach, które podpisały porozumienia. Na początku użytkownicy MKA będą korzystać z karty przy zakupie biletów okresowych na przejazdy komunikacją miejską w Krakowie i Tarnowie oraz koleją w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Pasażerowie SKA będą też mieli możliwość płacenia za pomocą MKA za przejazdy jednorazowe w systemie check-in check-out. Ta usługa będzie dostępna już niebawem także w tarnowskiej komunikacji miejskiej. Poza tym karta będzie też umożliwiać korzystanie z parkingów Park&Ride przy węzłach przesiadkowych w Tarnowie, Bochni i Skawinie (powstaną do połowy 2015 r.)

MKA będzie dopasowana do już istniejących systemów Krakowskiej Karty Miejskiej i Tarnowskiej Karty Miejskiej. Dzięki temu użytkownik MKA będzie mógł korzystać z automatów obu tych systemów. Oprócz tego powstanie sieć automatów MKA na wybranych przystankach szybkiej kolei, w rejonie węzłów przesiadkowych, dworców i na lotnisku w Balicach.

- Ktokolwiek będzie korzystał z pociągu, komunikacji miejskiej w Tarnowie, Krakowie czy też będzie korzystał z biletu okresowego Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, będzie mógł się posługiwać jedną z tych trzech kart – wyjaśniał wicemarszałek Roman Ciepiela. – Ważne są tu również inne nasze plany inwestycyjne - będziemy kupowali nowe pociągi, 16 jest już zamówionych, kolejnych 20 zamierzamy kupić ze środków nowego RPO. W ten sposób do końca 2020 .r zapewnimy sto procent taboru niezbędnego do obsługi SKA.

Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski: - Ten system będzie dotyczył także parkowania na parkingach Park&Ride. To (…) dla nas jest bardzo ważne bo będzie wpływać na ograniczenie ruchu samochodowego w Krakowie. W tej chwili mamy do czynienia z taką sytuacją, że większość osób mieszkających poza Krakowem dojeżdża do Krakowa autami. Być może ten system, przynajmniej częściowo, wyeliminuje ten ruch.

Wiceprezydent Tarnowa Henryk Słomka – Narożański mówił, że projekt ma duże znaczenie dla mieszkańców Tarnowa. Po zakończeniu remontu linii kolejowej znacznie skróci się czas dojazdu do Krakowa: - Z Tarnowa do Krakowa dojedziemy w 38 minut. Ale dużo czasu zajmuje przygotowanie się do podróży – znalezienie parkingu, kupienie biletu. (…) W przyszłym roku rozpoczynamy budowę potężnego parkingu wielopoziomowego po południowej stronie dworca. Z systemem MKA podróżowanie ma być łatwiejsze i szybsze, co docenią zwłaszcza studenci i osoby pracujące na co dzień w Krakowie: – Problem dostępu komunikacyjnego do stolicy naszego regionu zostanie zminimalizowany – dodał wiceprezydent.

W ramach systemu MKA, na trasach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej: Trzebinia – Tarnów, Wieliczka – Kraków i Podbory Skawińskie – Sędziszów, powstanie System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Na przystankach zostaną umieszczone elektroniczne tablice informujące m.in. o czasie oczekiwania na szynobusy i przewidywanego czasu dojazdu do przystanku końcowego. Dane będą pochodziły z urządzeń GPS i RFID umieszczonych w pociągach i na przystankach SKA.

Aby otrzymać MKA lub uzyskać dostęp do aplikacji mobilnej trzeba będzie zarejestrować się w systemie przez internet lub w Punkcie Obsługi Klienta MKA w Krakowie. Każdy zarejestrowany użytkownik otrzyma dostęp do usług świadczonych w ramach MKA i będzie mógł tworzyć własne usługi, np. wykupić okresowy bilet kolejowy na trasie Kraków – Tarnów, bilet okresowy na komunikację miejską w Krakowie  i abonament parkingowy w Tarnowie. Dane zostaną zapisane na karcie a pasażer za wszystko zapłaci zbiorczo  - operator systemu rozdzieli opłaty pomiędzy odpowiednich usługodawców.

System MKA został zaprojektowany w taki sposób, aby umożliwiał obsługę przejazdów jednorazowych a także mógł być rozszerzony o funkcjonujący na terenie województwa prywatny transport zbiorowy. Te rozwiązania zostaną wprowadzone w kolejnym etapie, który ma zostać zrealizowany do 2018 r. Stopniowo do systemu MKA będą włączane także inne usługi, np. bilety wstępu, karty lojalnościowe. Będzie go można rozbudować o usługi typu e-government czy e-health. To także atrakcyjne rozwiązanie dla turystów, którzy jeszcze przed przyjazdem do Małopolski będą mogli kupić bilety do muzeów, zapłacić za parkowanie czy bilet kolejowy.

Galeria zdjęć