Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Jak ułatwić zawodowy start

Samorząd
05 czerwca 2012
„Ułatwić zawodowy start?”  to tytuł  konferencji  zorganizowanej w Tarnowie przez  Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji w ramach cyklu konferencji w podregionach Małopolski. W spotkaniu uczestniczyli wicemarszałek Roman Ciepiela oraz członek Zarządu Jacek Krupa.

Konferencja poświęcona była głównie wynikom badania losów absolwentów szkół zawodowych przeprowadzonego w 2011 roku oraz dyskusji nad działaniami sprzyjającymi rozwojowi młodzieży i wspierającymi ją na rynku pracy.

- Informacje pochodzące z badań absolwentów są istotne dla potrzeb samorządu województwa. Pozwolą nam dowiedzieć się, jakie są skutki naszych działań oraz co należy w najbliższej przyszłości wprowadzić do małopolskiego systemu, by zaprezentowane dzisiaj wyniki były lepsze – powiedział wicemarszałek Roman Ciepiela.  Dodał, że należy się zastanowić jakie przyjąć rozwiązania by ułatwić młodym ludziom start na rynku pracy lub dalszą edukację oraz co zrobić by szanse stwarzane przez szkolnictwo zawodowe mogły być w większym stopniu wykorzystane. Wskazał na potrzebę zbudowania systemu doradztwa zawodowego na poziomie gimnazjalnym.

Członek Zarządu Jacek Krupa mówił o potrzebie wzmocnienia współpracy pomiędzy szkołami zawodowymi, a rynkiem pracodawców oraz powiązania kształcenia zawodowego z wymaganiami rynku pracy.

W drugiej części konferencji odbyła się dyskusja w grupach warsztatowych.
Pierwsza z grup dyskutowała o warunkach, jakie należy stworzyć dla doradztwa zawodowego, by absolwenci szkół zawodowych nie zostawiali osobami bezrobotnymi. Uczestnicy tej grupy wskazywali na bariery utrudniające pracę z młodymi ludźmi tkwiące w nich samych, takie jak: brak umiejętności autoprezentacji i poszukiwania zatrudnienia, poczucia odpowiedzialności za swoją karierę zawodową, czy sprecyzowanych oczekiwań względem rynku pracy. Należy przybliżać młodzieży sytuację na ryku pracy, m.in. poprzez dostarczanie młodym ludziom i ich rodzicom informacji o zawodach, przełamywanie stereotypów, promocje wolontariatu oraz innych działań aktywizujących młodzież na etapie edukacji. Doradztwo zawodowe, najlepiej zindywidualizowane,  stanowi w tym kontekście jedną z wielu możliwości.

Druga grupa dyskutowała o zmianach w zakresie wspierania ucznia szkoły ponadgimnazjalnej w planowaniu dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej, które czekają szkoły zawodowe od 1 września 2012 r. Kluczowe staje się przygotowanie młodzieży do pracy w nowych warunkach (m.in. w trybie zadań projektowych). Dla nauczycieli jest to wyzwanie, gdyż rynek pracy, jaki znają z własnego doświadczenia jest odmienny od tego, na który wejdą ich uczniowie. Zmiany technologiczne i ich wpływ na rynek pracy wymagają innych kompetencji i umiejętności, z których tylko nieliczne są oceniane na egzaminach. W tym kontekście osoba pełniąca rolę doradcy zawodowego musi dobrze orientować się w nowym systemie oświaty, aby przekazywać uczniom niezbędne informacje o możliwościach rozwoju zawodowego, zmiany zawodu czy zdobywaniu i uzupełnianiu kwalifikacji oraz uprawnień zawodowych. Samo doradztwo nie ogranicza się tylko i wyłącznie do pracy doradcy z uczniem. Powinno obejmować również inne grupy, które należy włączać w ten proces: nauczycieli, rodziców, pracodawców oraz przedstawiciel instytucji edukacyjnych i rynku pracy.
 
W konferencji, która odbyła się w MCDN, Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Tarnowie udział wzięli przedstawiciele samorządów lokalnych, szkół, poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz Kuratorium Oświaty.

Galeria zdjęć