Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Forum w Krynicy. O międzynarodowej ekspansji firm z Europy Środkowej i Wschodniej - panel dyskusyjny z udziałem marszałka Małopolski

Samorząd
07 września 2012
Jakie możliwości stoją przed prywatnymi przedsiębiorcami w ich dążeniach do ekspansji zagranicznej, jakim wyzwaniom muszą stawić czoła w zdobywaniu światowych rynków i jakie znaczenie mają tego typu przedsięwzięcia na rozwój regionów i gospodarek krajów, z których wywodzą się przedsiębiorcy  – na te pytania starali się odpowiedzieć uczestnicy panelu PwC „Międzynarodowa ekspansja firm z Europy Środkowej i Wschodniej".  

Zabierając głos w dyskusji marszałek Marek Sowa mówił o tym, jak władze regionalne wspierają przedsiębiorców w ekspansji zagranicznej. Zapewniał, że małopolskie firmy mogą liczyć na przychylność samorządu i pomoc w każdej sprawie, która zostanie marszałkowi zgłoszona  - Interesem Polski i Małopolski jest, by na globalnym rynku było coraz więcej naszych firm  - przekonywał szef regionu. - Jestem za tym, by jak najmocniej identyfikować się z podmiotami gospodarczymi z naszego regionu i promować je na zagranicznych rynkach – powiedział szef regionu.  Nie widzę też przeszkód, by nasze firmy inwestowały w innych regionach, bo i tak ostatecznie know how i najlepsza kadra zostaje tu w Małopolsce – dodał. 

Poszukując odpowiedzi na pytania, czy firmy są gotowe do regionalnej i globalnej ekspansji i  czy mają wystarczająco umocnioną markę Ryszard Petru - partner PwC  podkreślił, że o ile marka polska  jest ceniona w Europie Wschodniej, to wciąż przegrywa konkurencję w takich krajach jak Niemcy i Francja.

Zdaniem prezesa Fakro Ryszarda Florka  tym, co dopinguje firmy do ekspansji jest uzyskanie łatwiejszego dostępu do surowców, ale też często chęć ominięcia niektórych barier administracyjnych.

Mówiąc o tym, co decyduje o ekspansji zagranicznej oceniono, że w większości przypadków to nie kwestia , ale zapotrzebowania rynku. Podkreślono także, że nie sztuką jest wprowadzić produkt na zagraniczny rynek, ale rozwijać go i stanąć do rywalizacji z gigantami.

Galeria zdjęć