Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

FE: Polska kolej przeżywa renesans

Samorząd
09 września 2020
Po długich latach stagnacji kolej powróciła do łask. Mieszkańcy coraz częściej korzystają z tego środka transportu, ponieważ jest bezpieczny, komfortowy i szybki. O możliwościach rozwoju województw związanych z inwestycjami w infrastrukturę kolejową rozmawiali uczestnicy panelu „Kolej na gospodarkę - nowe połączenia impulsem do rozwoju regionów”, który odbył się podczas drugiego dnia Forum Ekonomicznego 2020 w Karpaczu.

W dyskusji wzięli udział: Łukasz Smółka – Wicemarszałek Województwa Małopolskiego, Ireneusz Merchel - prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Patryk Wild - radny województwa dolnośląskiego, Paweł Rolek reprezentujący Koleje Śląskie oraz Alan Beroud - prezes zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej Sp. z o.o. Moderatorem rozmowy był adwokat Karol Pietras.

Prezes Merchel powiedział, że w ostatnich dziesięcioleciach kilka tysięcy linii kolejowych zostało zlikwidowanych, w wielu lokalizacjach na tej starej, kolejowej infrastrukturze istnieje już zupełnie nowa. W wielu miejscach przywrócenie linii kolejowych nie jest po prostu już możliwe.

- Następuje renesans, powrót do kolei. Choć przez lata uważano, że kolej jest zupełnie zbędna. Transport kolejowy był wycinany w zakresie linii regionalnych – mówił prezes Ireneusz Merchel. Po czym powiedział: - Ogromny program kolejowy – 76 mld zł – jest bardzo trudny w realizacji, ale też bardzo potrzebny. My szacujemy, że na rewitalizację i modernizację linii kolejowych potrzebujemy nawet 300 mld zł.

Prezes Merchel powiedział też, że: - W ostatnich trzech latach zrewitalizowaliśmy 1100 km linii kolejowych. Ale wszystko przed nami. Programy wprowadzane przez rząd są doskonałymi programami odbudowy kolei. Złożono 96 wniosków na kwotę ponad dwudziestu miliardów złotych. Rewitalizacja przystanków to też kolejny ważny program.

Podczas dyskusji wspomniał także o inwestycjach związanych z przebudową przejść granicznych. - Dzięki inwestycji w Terespolu ruch pociągów będzie mógł wzrosnąć nawet trzykrotnie - dodał Merchel.

O najważniejszych inwestycjach kolejowych na terenie województwa małopolskiego mówił wicemarszałek Łukasz Smółka.

Tempo wydatkowania środków europejskich na inwestycje infrastrukturalne jest zadowalające. Na naszym terenie prowadzimy wiele znaczących inwestycji kolejowych. Warto wspomnieć o połączeniu Podłęże – Piekiełko, który bez wątpienia ożywi region. Projekt jest w fazie projektowania, ale już czekamy na realizację

– powiedział wicemarszałek Łukasz Smółka.

Marszałek Smółka nawiązał także do programu Kolej + oraz programu związanego z przebudową przystanków autobusowych.

Małopolska w ramach programu Kolej + złożyła 5 wniosków na następujące projekty: budowa połączenia kolejowego Kraków – Myślenice, Kraków – Niepołomice oraz Kraków – Olkusz. Ponadto planujemy rewitalizację linii kolejowej nr 97 na odcinku Sucha Beskidzka – Żywiec, celem usprawnienia połączenia Kraków – Żywiec oraz rewitalizację linii kolejowej nr 108 i 110 na odcinku Gorlice – Jasło, celem usprawnienia połączenia Kraków – Jasło

– mówił wicemarszałek Łukasz Smółka. Po czym dodał: - To ważne inwestycje z punktu widzenia rozwoju naszego regionu. Warto też wspomnieć o istotnym programie przystankowym, który jest niezwykle istotny. Te małe przedsięwzięcia mogą być realizowane przez naszych lokalnych przedsiębiorców. Chciałbym właśnie, by te inwestycje związane z rewitalizacją małopolskich przystanków, były realizowane właśnie przez regionalnych przedsiębiorców.

Marszałek został zapytany także o szacowany czas realizacji skomplikowanej inwestycji na terenie Małopolski związanej z wybudowaniem zupełnie nowej linii przebiegającej na trasie Kraków-Myślenice.

Projekt kolejowy związany z uruchomieniem linii z Krakowa do Myślenic jest bardzo trudny. Ale liczę, że jak będziemy kończyć realizację programu Kolej +, czyli do 2028 roku inwestycja będzie gotowa

– powiedział wicemarszałek Łukasz Smółka.

Radny województwa dolnośląskiego Patryk Wild mówił o realizacji projektów infrastrukturalnych finansowanych z dolnośląskiego programu operacyjnego. Wspomniał, że Dolny Śląsk sam chce realizować kluczowe dla mieszkańców inwestycje i odbudować krótkie odcinki linii kolejowych na terenie województwa.

Paweł Rolek z Kolei Śląskich powiedział: - Jako duży przewoźnik jesteśmy zainteresowani rozwojem infrastruktury kolejowej. Kolej to konieczność, mieszkańcy oczekują rozwoju kolei, gdyż ruch na drogach od lat się zagęszcza. Chcemy łączyć te części regionu, które są wykluczone z połączeń kolejowych. Po czym dodał: - Gdy mówimy o renesansie kolei, musimy pamiętać o wyspecjalizowanych pracownikach, firmach produkcyjnych, rozwoju całego przemysłu i całej gospodarki. Pasażerom zależy na komforcie i bezpieczeństwie, a także wysokiej jakości taboru – dlatego staramy się temu sprostać.

Wicemarszałek Łukasz Smółka powiedział także o wysokiej jakości taborze, którym dysponuje województwo, a także o kolejnych planowanych inwestycjach.

Tabor, którym dysponujemy jest najwyższej jakości, to standard europejski, z którego jesteśmy dumni. Nie poprzestajemy jednak na tym co mamy, tylko wciąż prowadzimy liczne inwestycje, a także wzbogacamy nasz tabor o nowe pociągi. Budujemy także nowoczesne zaplecze kolejowe dla pociągów Kolei Małopolskich i Polregio

– mówił wicemarszałek Łukasz Smółka.

Jak podkreślono podczas rozmowy, działania związane z rozwojem kolei to najbardziej wyczekiwane inwestycje infrastrukturalne w Polsce. I nie chodzi tylko o nowy tabor, remonty torów czy dworców, ale przede wszystkim o uruchomienie nowych tras, które mają zapobiec wykluczeniu komunikacyjnemu oraz przyczynić się do rozwoju Polski lokalnej.

Dyskutowano o najbardziej wyczekiwanych inwestycjach, o tym jak zmieni się kolej w najbliższych latach, a także o tym jak ma się stan polskiej kolei w porównaniu do innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

Prelegenci podkreślili także ogromne znaczenie wdrażanego przez rząd polski programu Kolej +, który z pewnością zmieni na lepsze oblicze infrastruktury kolejowej w naszym kraju.

 

Galeria zdjęć

Autor: Biuro Prasowe UMWM