- Zależy nam na tym, aby koleją po Małopolsce jeździło się komfortowo. Dlatego postawiliśmy na wymianę taboru i zakup własnych, nowoczesnych pociągów do realizacji przewozów regionalnych – mówił marszałek Marek Sowa. – W latach 2014 – 15 do Małopolski trafi w sumie szesnaście nowych pociągów, dziesięć wyprodukowanych przez Pesę i sześć, które wyprodukuje Newag. Jestem pewny, że pasażerowie szybko odczują zmiany na lepsze. Marszałek mówił także o tym, że równolegle z wymianą pociągów powinny odbywać się remonty na liniach kolejowych tak, aby znacznie skrócił się czas dojazdu do najważniejszych miejsc w Małopolsce.
Województwo Małopolskie kupiło 10 nowych pociągów, które od przyszłego roku będą wozić pasażerów. Pojazdy będą niskopodłogowe, klimatyzowane, przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych (winda, strefy do mocowania wózków inwalidzkich, obniżona podłoga) i małych dzieci (przewijak dla niemowląt). W każdym pociągu zostaną zainstalowane systemy służące do monitoringu, informacji pasażerskiej, zliczania pasażerów i pomiaru punktualności. Pasażerowie będą mogli korzystać z bezprzewodowego dostępu do internetu za pomocą sieci wi-fi. W pociągach dwuczłonowych (4 szt.) będzie po 92 miejsca siedzące, w trójczłonowych (6 szt.) – po 138.
Wiceprezes Robert Świechowicz podkreślał, że PESA rozwija się przede wszystkim dzięki zamówieniom składanym przez samorządy. – To już trzecia umowa, trzecia dostawa do województwa małopolskiego. Cieszymy się, że ta współpraca tak dobrze się układa. Te pociągi, które wyprodukujemy dla Małopolski, będą jeszcze nowszej generacji, dostosowane do dzisiejszych potrzeb. Mam nadzieje, że spełnią wszystkie oczekiwania pasażerów, nawet tych najbardziej wymagających.
Z zakupu cieszył się także wicemarszałek Roman Ciepiela: - Z dużą satysfakcją podpisuję tę umowę. Teraz średni wiek pociągów, które jeżdżą po Małopolsce to 30 lat więc zmiana będzie bardzo widoczna.
Nowe pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h. Zostaną objęte 10-letnią gwarancją. Pierwsze trzy pojazdy zostaną dostarczone do Małopolski do końca sierpnia 2014 r. Kolejne trzy – do końca września 2014 r., dwa do 15 października 2014 r. i ostatnie dwa do końca stycznia 2015 r. Wartość umowy to 132,1 mln zł (118,9 mln – tabor i 13,2 mln serwisowanie).
To nie jedyne zakupy, dzięki którym poprawi się komfort pasażerów małopolskich kolei. Województwo Małopolskie kupiło 6 nowych pociągów w ramach projektu realizowanego wspólnie z sąsiednimi województwami (Małopolska 6 szt., Podkarpacie 1 szt., Śląsk 6 szt. i Świętokrzyskie 6 szt. – w sumie 19 pociągów). Pojazdy wyprodukuje sądecki NEWAG SA. Województwo Małopolskie zapłaci za nie 87,78 mln zł, a 10,75 mln zł będzie kosztować serwisowanie do końca 2020 r.
Dotychczasowe inwestycje w tabor kolejowy:
• 2004-5 - 2 autobusy szynowe z napędem spalinowym, obsługują pociągi na linii z Krakowa do Balic. Wartość umowy: 9, 25 mln zł. • 2005 - 2 autobusy szynowe z napędem elektrycznym do obsługi pociągów na terenie województwa małopolskiego m.in. na trasach do Wieliczki, Oświęcimia i Sędziszowa. Wartość umowy: 11,02 mln zł. • 2007 – 6 autobusów szynowych – 2 z napędem spalinowym i 4 z napędem elektrycznym. Obsługują pociągi z Krakowa do Balic, Wieliczki, Oświęcimia i Sędziszowa. Wartość umowy: 54,7 mln zł. • 2010-11 - 5 elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi pociągów m.in. na trasach do Tarnowa, Krynicy, Zakopanego Wieliczki i Oświęcimia. Wartość umowy: 91,2 mln zł.
W sumie Województwo Małopolskie kupiło dotychczas 15 pojazdów za łączną kwotę 166,11 mln zł.