Wiadomość zawiera istotne informacje dla potencjalnych beneficjentów Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, przedstawione w formie FAQ.
1. Czy niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej mogą ubiegać się o środki zarezerwowane dla przedsiębiorstw?
Niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej są podmiotami działającymi na podstawie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, która dopuszcza utworzenie nzoz-u przez kościół, związek wyznaniowy, pracodawcę, fundację, związek zawodowy, samorząd zawodowy, stowarzyszenie, inną krajową albo zagraniczną osobę prawną, osobę fizyczną lub spółkę nie mającą osobowości prawnej. Powstałe w ten sposób podmioty nie posiadają zdolności prawnej. Ponadto ustawa o zakładach opieki zdrowotnej nie zawiera regulacji dotyczących zasad działania niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej, wobec czego taki zakład nie może mieć statusu przedsiębiorcy. W zaistniałej sytuacji o dofinansowanie ze środków 2 osi priorytetowej MRPO może wystąpić organ założycielski nzoz-u pod warunkiem, że spełnia on wymogi definicji MŚP.
Zgodnie z definicją przyjętą na potrzeby realizacji MRPO, mikro, małym, średnim przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna nie będącą osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dn. 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, wpisana odpowiednio do Ewidencji Działalności Gospodarczej lub rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym. Przy kwalifikacji danego podmiotu do kategorii MŚP należy również zbadać powiązania przedsiębiorstwa ubiegającego się o wsparcie z innymi podmiotami.
W związku z powyższym nzoz-y, których organem założycielski jest np. osoba fizyczna prowadząca działalności gospodarczą (prywatna praktyka lekarska) bądź osoba prawna (szpital w formie spółki) może ubiegać się o środki 2 osi priorytetowej. Nie mniej jednak nzoz-y, których organem założycielskim będzie np. instytucja kościelna, związek wyznaniowy czy inny podmiot nie spełniający ww. wymogów nie będzie mógł korzystać ze środków zarezerwowanych dla małych i średnich przedsiębiorstw.
2. Czy spółdzielnie kwalifikują się do kategorii MŚP?
Tak, spółdzielnie kwalifikują się do kategorii MŚP pod warunkiem spełnienia wymogu dotyczącego prowadzenia działalności gospodarczej, liczby zatrudnionych osób oraz całkowitego bilansu (bilansu rocznego) zgodnie z Zgodnie z art. 7 oraz art. 11 ust. 1 ustawy (z późn. zm.) z dnia 16 września 1982r., spółdzielnia nabywa osobowości prawnej z chwilą wpisania jej do Krajowego Rejestru Sądowego. Jeżeli spełniają warunek dotyczący wpisują się w kategorię Beneficjentów MŚP, przyjętą na potrzeby MRPO.
3. Czy w ramach MRPO możliwe jest dofinansowanie stacji narciarskich?
Tak, w ramach Działania 3.1 Rozwój infrastruktury turystycznej, Schematu C Rozwój produktów i oferty turystycznej regionu o dofinansowanie mogą ubiegać się projekty z zakresu budowy nowych i rozbudowy istniejących stacji narciarskich. Inwestycje wybierane do realizacji muszą mieć charakter kompleksowego i spójnego projektu obejmującego, takie elementy jak wyciągi narciarskie, trasy zjazdowe, trasy turystyczne.
4. Okres kwalifikowalności
Termin poniesienia wydatków kwalifikowanych w ramach danego projektu określa umowa o dofinansowanie zawarta z Beneficjentem poprzez wskazanie terminu rozpoczęcia oraz terminu zakończenia realizacji projektu. Oznacza to, iż umowa o dofinansowanie może dopuszczać uznanie za kwalifikowane wydatków poniesionych przed dniem jej zawarcia, jednak nie wcześniej niż przed dniem 1 stycznia 2007r.
W stosunku do projektów objętych zasadami pomocy publicznej dzień rozpoczęcia kwalifikowalności wydatków zostaje określony w następujący sposób:
a) w przypadku projektów objętych pomocą na zasadzie de minimis - terminem rozpoczęcia kwlifikowalności wydatków jest dzień złożenia wniosku o dofinansowanie projektu,
b) w przypadku pozostałych projektów objętych pomocą publiczną - termin rozpoczęcia kwalifikowalności określać będą właściwe przepisy prawa wspólnotowego i krajowego dotyczące zasad udzielania tej pomocy, obowiązujące w momencie udzielania wsparcia.
5. Linia demarkacyjna - INTERPRETACJA
W ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych polityki spójności, Wspólnej Polityki Rolnej oraz Wspólnej Polityki Rybackiej, finansowanych z poszczególnych funduszy UE (EFRR, EFS, FS, EFRROW, EFR) występują wspólne obszary interwencji obejmujące infrastrukturę transportową, społeczną, ochrony środowiska, energetyczną, sferę przedsiębiorczości, B+R, innowacje, społeczeństwo informacyjne, czy też rozwój zasobów ludzkich. Prawo wspólnotowe zakazuje finansowania tego samego typu operacji (typów projektów) z różnych programów współfinansowanych przez fundusze UE.
Aby zapewnić komplementarność udzielanego wsparcia i wyeliminować ryzyko finansowania tych samych operacji w różnych programach operacyjnych, niezbędne jest zastosowanie następujących narzędzi/ środków/ instrumentów:
- linii demarkacyjnej,
- mechanizmów koordynacji wdrażania projektów - procedur zapewniających przestrzeganie w praktyce zapisów linii demarkacyjnej.
Linia demarkacyjna to zestaw kryteriów wskazujących dla określonych typów projektów miejsce (program operacyjny) ich realizacji. Dokument stanowi tabelaryczne zestawienie zidentyfikowanych na etapie programowania wspólnych obszarów interwencji funduszy UE. Poprzez zawarte w nim kryteria demarkacyjne, rozdziela interwencje pomiędzy programami operacyjnymi. Kryteria odnoszą się do zasięgu terytorialnego/ charakteru projektów, wartości (kosztów kwalifikowanych) projektów, rodzaju beneficjenta.
Zapewnieniu stosowania linii demarkacyjnej (przestrzegania zapisanych w niej kryteriów demarkacji) służyć będą m.in.
- Kontrole krzyżowe projektów - w ramach Komitetu Koordynacyjnego NSRO zostanie powołana grupę robocza ds. kontroli, złożona z przedstawicieli wszystkich instytucji zarządzających programami finansowanymi ze środków EFRR, EFS, EFRROW i EFR. Zadaniem jej będzie opracowanie mechanizmów kontroli krzyżowej dla inwestycji wspieranych w ramach poszczególnych programów (np. odpowiednie pytania we wnioskach o dofinansowanie, kontrole na próbie projektów, wspólny dostęp do baz danych).
- Oświadczenia beneficjentów o niefinansowaniu składanych projektów z innych źródeł UE.
Za kryteria demarkacji przyjęto najczęściej: wartość projektu, jego charakter (skala oddziaływania, określona tematyka, umiejscowienie) oraz typ beneficjenta.
- W przypadku wartości projektu, określona została całkowita kwota wydatków kwalifikowanych projektu, podana w PLN.
Za podstawę do obliczeń wartości projektu brane są pod uwagę wyłącznie wydatki kwalifikowane do dofinansowania.
Na etapie oceny formalnej wniosku następuje sprawdzenie jego zgodności z Linią demarkacyjną. Ostateczna kwalifikacja danego projektu do realizacji następuje w momencie, w którym podejmowana jest przez daną instytucję decyzja o przyznaniu środków na realizację projektu. Oznacza to, iż wyniki oceny rzeczywiście poniesionych kosztów przez beneficjenta w trakcie realizacji projektu nie będą miały wpływu na przyznane dofinansowanie środkami wspólnotowymi.
- Charakter projektu odnosi się do jego skali oddziaływania (regionalna, krajowa), tematyki i cech szczególnych (niektóre typy projektów zostały przewidziane do realizacji np. tylko w programach krajowych, ze względu na ich znaczenie dla wdrażania strategii krajowych, wypełniania zobowiązań akcesyjnych Polski itp.), bądź umiejscowienia, np. projekty przewidziane do realizacji na obszarach wiejskich.
- W niektórych przypadkach o możliwości zgłoszenia projektu do danego programu operacyjnego decyduje typ beneficjenta (np. osoby ubezpieczone w KRUS, przedsiębiorstwo - wielkość (MŚP, duże przedsiębiorstwa), okres działalności, zakres działalności określony PKD).
Niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej są podmiotami działającymi na podstawie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, która dopuszcza utworzenie nzoz-u przez kościół, związek wyznaniowy, pracodawcę, fundację, związek zawodowy, samorząd zawodowy, stowarzyszenie, inną krajową albo zagraniczną osobę prawną, osobę fizyczną lub spółkę nie mającą osobowości prawnej. Powstałe w ten sposób podmioty nie posiadają zdolności prawnej. Ponadto ustawa o zakładach opieki zdrowotnej nie zawiera regulacji dotyczących zasad działania niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej, wobec czego taki zakład nie może mieć statusu przedsiębiorcy. W zaistniałej sytuacji o dofinansowanie ze środków 2 osi priorytetowej MRPO może wystąpić organ założycielski nzoz-u pod warunkiem, że spełnia on wymogi definicji MŚP.
Zgodnie z definicją przyjętą na potrzeby realizacji MRPO, mikro, małym, średnim przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna nie będącą osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dn. 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, wpisana odpowiednio do Ewidencji Działalności Gospodarczej lub rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym. Przy kwalifikacji danego podmiotu do kategorii MŚP należy również zbadać powiązania przedsiębiorstwa ubiegającego się o wsparcie z innymi podmiotami.
W związku z powyższym nzoz-y, których organem założycielski jest np. osoba fizyczna prowadząca działalności gospodarczą (prywatna praktyka lekarska) bądź osoba prawna (szpital w formie spółki) może ubiegać się o środki 2 osi priorytetowej. Nie mniej jednak nzoz-y, których organem założycielskim będzie np. instytucja kościelna, związek wyznaniowy czy inny podmiot nie spełniający ww. wymogów nie będzie mógł korzystać ze środków zarezerwowanych dla małych i średnich przedsiębiorstw.
2. Czy spółdzielnie kwalifikują się do kategorii MŚP?
Tak, spółdzielnie kwalifikują się do kategorii MŚP pod warunkiem spełnienia wymogu dotyczącego prowadzenia działalności gospodarczej, liczby zatrudnionych osób oraz całkowitego bilansu (bilansu rocznego) zgodnie z Zgodnie z art. 7 oraz art. 11 ust. 1 ustawy (z późn. zm.) z dnia 16 września 1982r., spółdzielnia nabywa osobowości prawnej z chwilą wpisania jej do Krajowego Rejestru Sądowego. Jeżeli spełniają warunek dotyczący wpisują się w kategorię Beneficjentów MŚP, przyjętą na potrzeby MRPO.
3. Czy w ramach MRPO możliwe jest dofinansowanie stacji narciarskich?
Tak, w ramach Działania 3.1 Rozwój infrastruktury turystycznej, Schematu C Rozwój produktów i oferty turystycznej regionu o dofinansowanie mogą ubiegać się projekty z zakresu budowy nowych i rozbudowy istniejących stacji narciarskich. Inwestycje wybierane do realizacji muszą mieć charakter kompleksowego i spójnego projektu obejmującego, takie elementy jak wyciągi narciarskie, trasy zjazdowe, trasy turystyczne.
4. Okres kwalifikowalności
Termin poniesienia wydatków kwalifikowanych w ramach danego projektu określa umowa o dofinansowanie zawarta z Beneficjentem poprzez wskazanie terminu rozpoczęcia oraz terminu zakończenia realizacji projektu. Oznacza to, iż umowa o dofinansowanie może dopuszczać uznanie za kwalifikowane wydatków poniesionych przed dniem jej zawarcia, jednak nie wcześniej niż przed dniem 1 stycznia 2007r.
W stosunku do projektów objętych zasadami pomocy publicznej dzień rozpoczęcia kwalifikowalności wydatków zostaje określony w następujący sposób:
a) w przypadku projektów objętych pomocą na zasadzie de minimis - terminem rozpoczęcia kwlifikowalności wydatków jest dzień złożenia wniosku o dofinansowanie projektu,
b) w przypadku pozostałych projektów objętych pomocą publiczną - termin rozpoczęcia kwalifikowalności określać będą właściwe przepisy prawa wspólnotowego i krajowego dotyczące zasad udzielania tej pomocy, obowiązujące w momencie udzielania wsparcia.
5. Linia demarkacyjna - INTERPRETACJA
W ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych polityki spójności, Wspólnej Polityki Rolnej oraz Wspólnej Polityki Rybackiej, finansowanych z poszczególnych funduszy UE (EFRR, EFS, FS, EFRROW, EFR) występują wspólne obszary interwencji obejmujące infrastrukturę transportową, społeczną, ochrony środowiska, energetyczną, sferę przedsiębiorczości, B+R, innowacje, społeczeństwo informacyjne, czy też rozwój zasobów ludzkich. Prawo wspólnotowe zakazuje finansowania tego samego typu operacji (typów projektów) z różnych programów współfinansowanych przez fundusze UE.
Aby zapewnić komplementarność udzielanego wsparcia i wyeliminować ryzyko finansowania tych samych operacji w różnych programach operacyjnych, niezbędne jest zastosowanie następujących narzędzi/ środków/ instrumentów:
- linii demarkacyjnej,
- mechanizmów koordynacji wdrażania projektów - procedur zapewniających przestrzeganie w praktyce zapisów linii demarkacyjnej.
Linia demarkacyjna to zestaw kryteriów wskazujących dla określonych typów projektów miejsce (program operacyjny) ich realizacji. Dokument stanowi tabelaryczne zestawienie zidentyfikowanych na etapie programowania wspólnych obszarów interwencji funduszy UE. Poprzez zawarte w nim kryteria demarkacyjne, rozdziela interwencje pomiędzy programami operacyjnymi. Kryteria odnoszą się do zasięgu terytorialnego/ charakteru projektów, wartości (kosztów kwalifikowanych) projektów, rodzaju beneficjenta.
Zapewnieniu stosowania linii demarkacyjnej (przestrzegania zapisanych w niej kryteriów demarkacji) służyć będą m.in.
- Kontrole krzyżowe projektów - w ramach Komitetu Koordynacyjnego NSRO zostanie powołana grupę robocza ds. kontroli, złożona z przedstawicieli wszystkich instytucji zarządzających programami finansowanymi ze środków EFRR, EFS, EFRROW i EFR. Zadaniem jej będzie opracowanie mechanizmów kontroli krzyżowej dla inwestycji wspieranych w ramach poszczególnych programów (np. odpowiednie pytania we wnioskach o dofinansowanie, kontrole na próbie projektów, wspólny dostęp do baz danych).
- Oświadczenia beneficjentów o niefinansowaniu składanych projektów z innych źródeł UE.
Za kryteria demarkacji przyjęto najczęściej: wartość projektu, jego charakter (skala oddziaływania, określona tematyka, umiejscowienie) oraz typ beneficjenta.
- W przypadku wartości projektu, określona została całkowita kwota wydatków kwalifikowanych projektu, podana w PLN.
Za podstawę do obliczeń wartości projektu brane są pod uwagę wyłącznie wydatki kwalifikowane do dofinansowania.
Na etapie oceny formalnej wniosku następuje sprawdzenie jego zgodności z Linią demarkacyjną. Ostateczna kwalifikacja danego projektu do realizacji następuje w momencie, w którym podejmowana jest przez daną instytucję decyzja o przyznaniu środków na realizację projektu. Oznacza to, iż wyniki oceny rzeczywiście poniesionych kosztów przez beneficjenta w trakcie realizacji projektu nie będą miały wpływu na przyznane dofinansowanie środkami wspólnotowymi.
- Charakter projektu odnosi się do jego skali oddziaływania (regionalna, krajowa), tematyki i cech szczególnych (niektóre typy projektów zostały przewidziane do realizacji np. tylko w programach krajowych, ze względu na ich znaczenie dla wdrażania strategii krajowych, wypełniania zobowiązań akcesyjnych Polski itp.), bądź umiejscowienia, np. projekty przewidziane do realizacji na obszarach wiejskich.
- W niektórych przypadkach o możliwości zgłoszenia projektu do danego programu operacyjnego decyduje typ beneficjenta (np. osoby ubezpieczone w KRUS, przedsiębiorstwo - wielkość (MŚP, duże przedsiębiorstwa), okres działalności, zakres działalności określony PKD).