Jako główny cel podjęcia prac nad Strategią przyjęto: „Zidentyfikowanie możliwości współpracy pomiędzy województwami małopolskim i śląskim oraz wskazanie kierunków, typów projektów i projektów umożliwiających rozwijanie współpracy, a w konsekwencji kreowanie Polski Południowej jako silnego i konkurencyjnego obszaru w Europie”. Specyficzny charakter obu województw, ich wzajemne powiązania społeczne, gospodarcze, przestrzenne i przyrodnicze, a także duży potencjał rozwojowy upoważniają do traktowania tego obszaru jako szczególnego i ważnego makroregionu na terytorium Polski.
W założeniach do strategii określono pięć pól współpracy obu regionów:
- integracja przestrzeni województw (m.in. poprawa dostępności komunikacyjnej oraz rozwój transportu publicznego integrującego województwa; integracja i rozwój systemów energetycznych, wspólne działania na rzecz ochrony środowiska oraz radzenia sobie z klęskami żywiołowymi);
- współpraca metropolitalna (m.in. tworzenie Europolu Śląsko-Krakowskiego, rewitalizacja miast);
- zwiększanie konkurencyjności gospodarki województw (m.in. tworzenie węzłów wiedzy i innowacji oraz specjalności gospodarczych Polski Południowej o wysokiej konkurencyjności, kształtowanie sieci współpracy przedsiębiorstw, zwiększenie atrakcyjności rynku pracy);
- rozwijanie kapitału ludzkiego (m.in. wsparcie dla rozwoju i wykorzystywania kapitału ludzkiego w sferze edukacji, kultury, przedsiębiorczości, rynku pracy);
- promocja Polski Południowej (m.in. promocja wybranej oferty inwestycyjnej, promocja jakości życia, oferty czasu wolnego w powiązaniu z ofertą rozwoju osobowego, wzmacnianie wizerunku województw).
Strategia dla Rozwoju Polski Południowej jest opracowaniem, które powinno służyć możliwie licznej grupie podmiotów regionalnych, odzwierciedlając ich oczekiwania i aspiracje oraz tworząc nowe możliwości współpracy międzyregionalnej. Dlatego też władze obu regionów podkreślają, że opracowanie dokumentu wymaga nawiązania współpracy z konkretnymi partnerami i instytucjami w województwach. Jest to istotne zarówno w aspekcie przygotowania diagnozy opartej na wiedzy różnych środowisk, jak też z uwagi na oczekiwane zaangażowanie w realizację Strategii podmiotów regionalnych.