Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Strategia dla regionów

Rozwój regionalny
14 lipca 2010
Wspomaganie wzrostu konkurencyjności regionów, rozwój obszarów wiejskich, rozwijanie metropolii i centrów miejskich, zapewnienie ładu przestrzennego – to tylko niektóre problemy, o których dyskutowano w środę, 14 lipca, w Warszawie podczas spotkania z przedstawicielami instytucji zaangażowanych w prace nad Krajową Strategią Rozwoju Regionalnego, które zorganizowało Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Wzięła w nim udział minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska. Samorząd Małopolski reprezentował członek Zarządu Województwa Marek Sowa. 

13 lipca 2010 r. rząd przyjął „Krajową Strategię Rozwoju Regionalnego 2010-2020: Regiony, Miasta, Obszary wiejskie”. Dokument ma stanowić podstawę do podziału funduszy europejskich na lata 2014-2020. W środę o strategii rozmawiano na spotkaniu w Warszawie.  - To znacząca zmiana polityki rozwoju regionalnego, która wzmacnia rolę samorządu. Uważam, że to krok w dobrym kierunku - zaznacza Marek Sowa. 

W strategii zostały przedstawione trzy główne cele: 

- konkurencyjność – wspieranie silnych stron miast wojewódzkich oraz ośrodków subregionalnych;
- spójność – wsparcie obszarów, które wymagają dodatkowej pomocy,
- sprawność – potencjał  administracyjny do tworzenie warunków dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych.

Zakres Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego obejmuje następujące kwestie:
- wyrównywanie różnic a konkurencyjność regionów – m.in. wspomaganie wzrostu konkurencyjności regionów przy jednoczesnej koncentracji na terytoriach cechujących się największym wpływem na kreowanie krajowego (regionalnego) wzrostu gospodarczego (ośrodki wzrostu); budowa mechanizmów pozwalających innym obszarom na efektywne wykorzystanie wewnętrznych potencjałów rozwojowych;.
- potencjał regionów – różnorodność potencjału poszczególnych regionów, potencjał gospodarczy i naukowy (sektor nauki, współpraca nauki i przedsiębiorstw, jakość usług otoczenia biznesu), społeczny, zdolność do przyciągania inwestycji, turystyka;
- przeciwdziałanie procesom marginalizacji na obszarach problemowych – przyspieszenie procesów restrukturyzacyjnych, poprawa dostępu do podstawowych dóbr i usług publicznych, decydujących o perspektywach rozwojowych tych obszarów, efektywne wykorzystanie wewnętrznych potencjałów rozwojowych;
- rozwój obszarów wiejskich – m.in. rozwój kapitału ludzkiego, rozwój usług, , pozarolniczy rozwój wsi.;
- rozwój metropolii i centrów miejskich w skali krajowej i międzynarodowej – infrastruktura miejska, kapitał ludzki, współpraca między ośrodkami, dostępność transportowa, integracja miast z otoczeniem regionalnym;
- zapewnienie ładu przestrzennego
- rozwój kapitału ludzkiego w regionach – inwestowanie w cały obszar uczenia się przez całe życie,  wyrównywanie szans, uwzględnienie procesów demograficznych;
- technologie informatyczne i komunikacyjne
- usprawnienie procesów planowania i realizacji polityk publicznych.

Zmiany systemowe, prawne i ustrojowe zakładają m.in. określenie odpowiedzialności za prowadzenie polityki rozwoju na poziomie regionalnym poprzez wprowadzenie ustawowych zapisów, które w sposób wyraźny i jednoznaczny określałyby prowadzenie polityki rozwoju jako zadanie własne jednostek samorządu terytorialnego na poziomie regionalnym; określenie ustawowo roli miast w systemie zarządzania rozwojem, w tym  w zarządzaniu metropoliami. Strategia zakłada także rozszerzenie kompetencji samorządu oraz reformę dochodów jednostek samorządu terytorialnego poprzez m.in. większy udział w dochodach podatkowych, przejęcie przez samorządy (wraz z odpowiednimi kompetencjami) części środków publicznych znajdujących się w dyspozycji Funduszu Pracy, PFRON i NFZ, likwidację dotacji celowych o charakterze ciągłym na zadania własne oraz na zadania zlecone (zadania zlecone zostałyby przekazane samorządom jako ich zadania własne).
 

Tagi: WYDARZENIA