Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Miliony dla Sądecczyzny

Rozwój regionalny
10 stycznia 2016
62,5 mln zł na obwodnicę Muszyny, ponad 41,4 mln zł na inwestycje w szpitalu specjalistycznym im. J. Śniadeckiego w Nowym Sączu czy 11,5 mln zł na projekt Skansenova (systemowa opieka nad dziedzictwem w małopolskich muzeach na wolnym powietrzu) –  to tylko kilka z wielu inwestycji na Sądecczyźnie, które zostały zapisane w Małopolskim Planie Inwestycyjnym. - Wszystkie zaplanowane zadania zostaną zrealizowane w ciągu najbliższych 7 lat – informował podczas konferencji prasowej Leszek Zegzda z Zarządu Województwa Małopolskiego.

- 30 grudnia ubiegłego roku Województwo Małopolskie uchwaliło budżet na rok 2016, a wcześniej Wieloletni Plan Inwestycyjny, który wyznacza kierunki inwestycji w Małopolsce. W samorządzie regionalnym zależy nam na zadaniach konkretnych, wśród nich są te, które będą realizowane na terenie subregionu sądeckiego – zaznaczył Leszek Zegzda z zarządu województwa.

Transport – najważniejsze inwestycje na drogach wojewódzkich do 2023 roku

326,8 mln złotych – tyle w Małopolskim Planie Inwestycyjnym zaplanowano na inwestycje drogowe na Sądecczyźnie. Wszystkie zadania powinny zostać zrealizowane do 2023 roku.

- Prawie 63 mln zł przeznaczymy na budowę 8-kilometrowego odcinka obwodnicy Muszyny. To ważna, strategiczna dla nas droga prowadząca na Słowację – informował Leszek Zegzda. – Ponadto zaplanowane są remonty, modernizacje i przedsięwzięcia z zakresu poprawy bezpieczeństwa, czyli to wszystko, co się wiąże z dobrą komunikacją, na drogach wojewódzkich.

Wśród takich inwestycji znalazły się m.in. rozbudowy dróg wojewódzkich nr 968 Lubień – Zabrzeż (szacunkowy koszt 61,5 mln zł), nr 975 Paleśnica – Bartkowa Posada – Dąbrowa (60 mln zł) czy nr 981 Zborowice – Krynica (42,5 mln zł). Modernizacji doczekają się m.in. odcinki dróg wojewódzkich Powroźnik – Wierchomla (DW 971) czy Zabłędza – Chojnik (DW 977). Jeszcze w tym roku powinny zostać ogłoszone i rozstrzygnięte przetargi na wykonanie rozbudowy: DW 971 w m. Krynica, DW 977 Gorlice – granica państwa, DW 965 Zielona – Limanowa (etap I i II), DW 975 Paleśnica – Bartkowa Posadowa – Dąbrowa.

- Największą bolączką, jeśli chodzi o infrastrukturę drogową jest brak pełnotowarowego przejścia granicznego na Słowację – mówił przedstawiciel samorządu regionalnego. - Dla naszych przedsiębiorców jest to kwestia absolutnie strategiczna, dlatego jednym z najważniejszych celów jest porozumienie ze Słowakami. Najbliżej rozwiązania tego problemu jest przejście w Muszynce, czyli  w pobliżu Tylicza, a to wymaga po stronie naszych sąsiadów przebudowy drogi na odcinku 7 km.

Warto przypomnieć, że Sądecczyzna zyska sporo na środkach unijnych zagwarantowanych w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. W specjalnej części Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego dotyczącej rozwoju subregionów (czyli w tzw. Subregionalnym Programie Rozwoju, gdzie zaplanowano w sumie 521,6 mln euro) – na inwestycje w infrastrukturę transportową zagwarantowano 11,6 mln euro. W tej kwocie na drogi subregionalne zaplanowano prawie 6,5 mln euro, a na infrastrukturę dla obsługi podróżnych – ponad 5,1 mln euro.

Z myślą o ochronie środowiska

Do 2023 roku powinna zostać zakończona budowa dróg rowerowych – EuroVelo 11 i VeloDunajec. Na obie trasy zaplanowano środki w wysokości 74,5 mln zł.  Dzięki tym, a także pozostałym odcinkom z sieci EuroVelo, turyści podróżujący na rowerach będą mogli się szybko i bezpiecznie poruszać, docierając do wszystkich atrakcji i zabytków na wytyczonej trasie. 

- Kapitalne znaczenie dla Nowego Sącza i Sądecczyzny będzie miała budowa ścieżek rowerowych wzdłuż Popradu i Dunajca. Inwestycje są już przygotowane pod względem technicznym. Do roku 2023 planujemy wybudowanie w Małopolsce 600 km dróg rowerowych, w tym 200 km znajdzie się w subregionie sądeckim. Przedsięwzięcie będzie miało olbrzymie znaczenie dla uatrakcyjnienia turystycznego subregionu – podkreślał członek ZWM Leszek Zegzda.

Przypomnijmy, EuroVelo 11 to szlak rowerowy o długości około 6000 km przebiegający przez Norwegię, Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Serbia, Macedonię i Grecję. Na terenie naszego kraju przebiega przez Małopolskę (gdzie styka się ze Słowacją), i dalej przez województwa: świętokrzyskie, mazowieckie i podlaskie (gdzie biegnie wzdłuż Litwy). Z kolei VeloDunajec biegnie doliną Dunajca i mierzy ponad 250 km.

Poważne środki na poprawę ochrony środowiska zaplanowano także w Subregionalnym Programie Rozwoju (SPR). Ogromny nacisk położono przede wszystkim na obniżenie poziomu niskiej emisji i walkę z zanieczyszczeniami powietrza. Dlatego też w SPR na działania, które mają pomóc to osiągnąć (czyli m.in.  termomodernizacja budynków, niskoemisyjny transport miejski, ale też wsparcie wymiany kotłów na nowoczesne) zagwarantowano środki w wysokości prawie 36 mln euro. Z kolei na inwestycję w gospodarkę odpadami zaplanowano ponad 5 mln euro, a na gospodarkę wodno-kanalizacyjną – ponad 19,7 mln euro.

Dla pacjentów

W ciągu najbliższych 7 lat planuje się też na Sądecczyźnie kolejne inwestycje w służbę zdrowia. Do najważniejszych należy rozwój szpitala specjalistycznego im. J. Śniadeckiego  w Nowym Sączu.  Przewidziane prace mają kosztować ponad 45,3 mln zł. Wiadomo, że dzięki tym środkom zostanie m.in. rozbudowany SOR, a także wznowiona działalność Zakładu Medycyny Nuklearnej, a także dostosowanie budynku po szpitalnej pralni na potrzeby poradni specjalistycznej.

Nowe szanse dla kultury, turystyki i edukacji

Do 2023 roku planuje się również przeprowadzenie kilku ważnych inwestycji w kulturze – w MPI zaplanowano na ten cel ponad 41 mln zł. Z tej sumy 11,5 mln zł ma kosztować jeszcze lepsza ochrona zabytków drewnianych w ramach projektu Skansenova. – W tym programie chodzi o odnowienie i zabezpieczenie dóbr materialnych, które mamy w małopolskich skansenach. Będzie to zabezpieczenie przeciwpożarowe, wymiana poszycia dachowego, naprawa eksponatów, które w sposób naturalny przez lata się zużywają – wyjaśniał Leszek Zegzda. Działania te mają nie tylko zapewnić jeszcze lepsze zabezpieczenie przed np. pożarami czy niekorzystnymi czynnikami atmosferycznymi, ale też zwiększyć promocję tych miejsc wśród turystów. Z kolei utworzenie Ośrodka Dziedzictwa Kultury Niematerialnej – pierwszej takiej placówki w Polsce – ma pochłonąć ponad 8 mln zł.

- Chcemy w Nowym Sączu utworzyć centrum zachowania dziedzictwa niematerialnego Małopolski i Polski. To nowa inicjatywa i jedyna w kraju. Ten pomysł zrodzony w Małopolskim Centrum Kultury „Sokół”, nada zupełnie nową jakość funkcjonowania Nowego Sącza i Sądecczyzny w przestrzeni kulturalnej – wyjaśniał Leszek Zegzda.

Wśród projektów, które zostaną zrealizowane, jest również Karpacka Mapa Przygody 2.0 – czyli nowatorska promocja zalet polsko-słowackiego pogranicza. Liderem tej inicjatywy jest MCK Sokół w Nowym Sączu.

Wśród zapisów MPI znalazły się także inwestycje w sądeckie placówki edukacyjne. Już wiadomo, że szeroko zakrojona modernizacja Małopolskich Ośrodków Wychowawczych ma kosztować 15 mln zł. Dzięki temu wychowankowie będą mogli korzystać z nowego internatu, stołówki i sali gimnastycznej.

Inwestycje w dziedzictwo regionalne i edukację – na te działania również zagwarantowano środki w ramach Subregionalnego Programu Rozwoju. Na wychowanie przedszkolne zapewniono 6,4 mln euro, a na kształcenie zawodowe – 12,8 mln euro. Będzie też można się starać o wsparcie na rozwój lokalnych tras turystycznych (2,5 mln euro) czy rozwój miejscowych atrakcji turystycznych (6,4 mln euro).

- W roku 2016 ponad 45% budżetu województwa małopolskiego przeznaczamy na inwestycje. Stawiamy akcent na rozwój poprzez inwestowanie – podkreślił Leszek Zegzda z zarządu województwa.

(Biuro prasowe UMWM, Agenda UMWM w Nowym Sączu)

Pobierz informację prasową.

Galeria zdjęć