Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Logo, które słychać

Promocja
13 stycznia 2020
Jakiego instrumentu używają dzieci, kiedy uczą się grać? To pytanie było punktem wyjścia przy tworzeniu dźwiękowej wersji logo Cogiteonu. Jak brzmi Małopolskie Centrum Nauki? Posłuchajcie!

Ksylofon to prosty instrument muzyczny. Składa się z prostokątnych sztabek o które uderza się pałeczkami. Można go znaleźć m.in. w przedszkolach, bo od początku XX wieku wykorzystywany jest w edukacji muzycznej. – Nie od dziś wiadomo, że dzieci uwielbiają instrumenty perkusyjne – śmieje się muzyk Grzegorz Palka.

Właśnie Grzegorza, we współpracy z Agencją Impres-Art, Cogiteon zaprosił do współpracy przy tworzeniu muzycznego znaku instytucji. To pochodzący z Limanowej gitarzysta, kompozytor i aranżer. Od 2013 roku stale współpracuje z Renatą Przemyk, a od 2016 tworzy zespół Last Of The Real. Wcześniej grał m.in. w Kartigan, DMT-A oraz grupie Kreuzberg. Swoją edukację muzyczną rozpoczął w wieku 4 lat w klasie fortepianu.

- Muzyka łączy matematyczną precyzję z emocjami, naukę ze sztuką. Dlatego po wprowadzeniu graficznej postaci logo zdecydowaliśmy się nadać mu również formę dźwiękową – tłumaczy Piotr Szymański, dyrektor Cogiteonu. - Od września 2019 w środku naszego znaku znajduje się symbol „play”. Aż się prosiło, aby ten element potraktować dosłownie – opowiada Piotr Koziarz, specjalista ds. komunikacji i promocji centrum.

Do stworzenia utworu Grzegorz Palka użył ksylofonu. Zakomponował 8 dźwięków, czyli tyle, ile liter ma słowo Cogiteon. Ostatni z nich zagrany do góry sprawia, że całość ma charakter otwarty. To daje pole do modyfikacji i eksperymentów. Grzegorz Palka oprócz muzycznego logo skomponował także 4-minutowy utwór, który rozwija motyw z jingla. To dynamiczna popowo-rockowa kompozycja doprawiona brzmieniem orkiestry symfonicznej z wyraźnie zaznaczaną sekcją dętą. Będzie wykorzystywana m.in. przed pokazami popularnonaukowymi, które Cogiteon organizuje w ramach projektu edukacyjnego „Naukowiej”.

Co ciekawe, rok temu Narodowe Centrum Kultury przeprowadziło badania, w których pytało Polaków w wieku 12-17 lat m.in. o preferencje muzyczne. Okazało się, że co czwarty nastolatek słucha w pierwszej kolejności popu, rapu lub hip-hopu. Muzykę rockową preferuje co dziesiąty młody Polak, ale słucha już co trzeci. Z deklaracji uczestników badania wynika, że jeśli rodzice mają wykształcenie wyższe, dzieci częściej słuchają jazzu, chilloutu i rocka.

Możliwe, że w przyszłości stworzymy dodatkowe wersje oprawy dźwiękowej, ale już teraz jesteśmy jedną z niewielu instytucji publicznych, które oprócz znaku graficznego, mają również własny audiobranding – podsumowuje dyrektor Piotr Szymański.

Galeria zdjęć

Autor: Biuro Prasowe UMWM