Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Kraków. Nowy eksponat w Muzeum Lotnictwa Polskiego

Kultura
05 lutego 2025
Zbiory Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie wzbogaciły się o kolejny cenny eksponat, dwumiejscowy dolnopłat wyprodukowany w 1977 roku.

Ten wyjątkowy samolot opracowany w zakładach Moravan Otrokovice w Czechach (dawniej Czechosłowacji), przez wiele lat pełnił służbę w Aeroklubie Mieleckim, a wcześniej w ośrodku „Agrolot” Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie.

Samolot można podziwiać od 28 stycznia w sali wystawienniczej gmachu głównego muzeum. 

Dzięki solidnej konstrukcji i niezawodności samoloty Zlin Z-42M były jednymi z najpopularniejszych statków powietrznych wykorzystywanych w polskich aeroklubach do szkolenia pilotów na poziomie podstawowym i średnio zaawansowanym, a także do nauki podstawowej akrobacji lotniczej.

Rys historyczny konstrukcji samolotu Zlin-42M
Pierwszy prototyp oblatano 17 października 1967 roku. Wkrótce rozpoczęła się produkcja seryjna, a maszyna szybko zdobyła popularność w aeroklubach wielu krajów, w tym Polski.
W trakcie rozwoju konstrukcji powstało kilka wariantów:
• Z-42 – pierwsza wersja produkcyjna, napędzana silnikiem Avia M137A.
• Z-42M – ulepszona wersja, wprowadzona w 1974 roku, z bardziej wydajnym silnikiem Avia M137AZ oraz śmigłem samoprzestawialnym V-503a. Dzięki tym modyfikacjom poprawiono osiągi oraz ekonomikę lotu.
• Z-142 – oblatana w 1978 roku, z silnikiem o większej mocy oraz zmienioną osłoną kabiny, co dodatkowo zwiększyło komfort i bezpieczeństwo pilotów.
• Z-242 – wersja z 1990 roku, napędzana amerykańskim silnikiem Lycoming AEIO-360.

Samolot Zlin Z-42M wyróżnia się:
• metalową konstrukcją z krytą kabiną dla pilota i instruktora, siedzących obok siebie.
• silnikiem Avia M137AZ i śmigłem samoprzestawialnym V-503a.
• maksymalną prędkością 223 km/h oraz zasięgiem do 530 km.
• rozpiętością skrzydeł wynoszącą 9,11 metra.

W Polsce użytkowano około 150 egzemplarzy Zlin Z-42, co stanowiło 20% całej światowej produkcji. Pozyskany egzemplarz SP-GHD wzbogaca dotychczasową kolekcję samolotów aeroklubowych i maszyn marki Zlin prezentowanych w Muzeum Lotnictwa Polskiego. Wcześniej w zbiorach znajdowały się już Zlin Z-26 oraz Z-50, co czyni ekspozycję kompletnym przeglądem historii użytkowania tej czechosłowackiej marki w Polsce.

 

Galeria zdjęć

Autor: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie/ Zuzanna Kaczorowska/ Redakcja