Założeniem jest wzmocnienie źródeł tożsamości poprzez ochronę zasobów dziedzictwa, jego rewaloryzację, kształtowanie krajobrazu kulturowego, rewitalizację przestrzeni oraz odczytywanie i interpretację znaczeń kulturowych przeszłość – przyszłość.
Prace konserwatorskie, restauratorskie i budowlane przy zabytkach to możliwość wymiany doświadczeń związanych ze specjalistycznym zagadnieniem jakim jest konserwacja zabytków. Aktywna ochrona cennego dziedzictwa wiąże się z właściwą ochroną konserwatorską, użytkowaniem obiektów i wykorzystaniem ich potencjału, który umiejętnie zagospodarowany, sprzyja pozyskiwaniu środków i umożliwia częściowe samofinansowanie zabytków.
Konieczne jest upowszechnienie nowego modelu aktywnej opieki, łączącego skuteczną ochronę konserwatorską zabytków z ich zagospodarowaniem i włączeniem w obiekt gospodarczy.
Podejmowanie prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane powinny utrzymać dobry stan techniczny obiektów i zespołów obiektów oraz ich zabytkowego wyposażenia. Działania powinny być prowadzone systematycznie, kompleksowo i celowo, sprzyjać utrzymaniu atrakcyjności i autentyzmu obiektów zabytkowych oraz ich adaptacji (tam gdzie to jest możliwe) do nowych funkcji, które umożliwią samofinansowanie się zabytku.
Inicjatorem projektu jest Województwo Małopolskie.
Organizatorzy to: Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów, Šarišské múzeum v Bardejove.
Partnerami w projekcie są: Gmina Biecz, Gmina Sękowa, Muzeum Ziemi Bieckiej, Parafia pw. Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Libuszy, Parafia Świętych Kosmy i Damiana w Bartnem, Miasto Svidník, Muzeum Kultury Ukraińskiej w Svidníku
W ramach projektu w 2015 roku zaplanowano drobne prace konserwatorskie w obiektach, których efekty będą swego rodzaju studium przypadku i przedmiotem prezentacji oraz dyskusji w trakcie seminarium zaplanowanego na 16 października 2015 r. w Bieczu.
Zaplanowane prace to:
- Wołowiec – Naprawa i konserwacja drzwi w prawosławnej Cerkiew Opieki Matki Bożej w Wołowcu.
- Libusza – remont ciągów komunikacyjnych (drogi procesyjnej) z kamiennych płyt piaskowcowych przy budynku odbudowywanego drewnianego kościoła pw. NNMP w Libuszy.
- Bartne – Prace konserwatorskie oraz prace zabezpieczające uszkodzonych fragmentów więźby i pokrycia dachowego w cerkwi greckokatolickiej pod wezwaniem Świętych Kosmy i Damiana.
Prace zostały już wykonane w kościele w Libuszy. Wykonawca wymienił dużą część drogi procesyjnej wokół kościoła. Drewniany kościół z 1513, został spalony w 1986 roku. Staraniem - nieżyjącego już prof. dra Mariana Korneckiego z Krakowa, wielkiego miłośnika architektury drewnianej w roku 1994 została rozpoczęta rekonstrukcja spalonego kościoła. Została już odbudowane wieża, ściany, dach nakryty ponownie gontem. Ze względu na wartości zabytkowe jakie prezentował kościół, celowość jego rekonstrukcji nie budzi żadnych wątpliwości. Ponieważ w parafii jest wybudowany nowy kościół, ten drewniany i odrestaurowany może w przyszłości służyć również do celów kulturowych – tj. wystaw, koncertów itp.
fot. Maciej Lewek
W Cerkwi pw. Opieki Marii Panny w Wołowcu prace związane z konserwacją i zabezpieczeniem drzwi wejściowych do cerkwi pw. Opieki Marii Panny w Wołowcu zostały w całości zrealizowane. Cerkiew w Wołowcu pochodzi z XVIII w. Została wzniesiona jako świątynia parafii greckokatolickiej. Dziś w cerkwi znajduje się kompletny ikonostas, jednak nie jest to ten, który znajdował się w cerkwi przed wybuchem II-giej wojny światowej. W latach 60-tych udało się pozyskać ze składnicy ikon w Łańcucie prawie kompletny ikonostas, który zamontowano w cerkwi w Wołowcu. Ikonostas został uzupełniony ikonami pochodzącymi z innych ikonostasów.
fot. Maciej Lewek
W cerkwi greckokatolickiej pod wezwaniem Świętych Kosmy i Damiana w Bartnem wykonawca przejął teren i będzie rozpoczynał prace remontowe i konserwatorskie zabezpieczające uszkodzonych fragmentów więźby i pokrycia dachowego. Jest to konieczna interwencja, aby obiekt nadal mógł spełniać swoją funkcję. Obecnie w cerkwi prezentowana jest wystawa „Kolorowa cerkiew”. Wystawa łączy w sobie trzy ekspozycje poświęcone: wielobarwnej architekturze, rodom księżowskim z Bartnego, dawnym ikonom cerkwi oraz symbolice ich kolorów. Wystawa jest częścią projektu, który zakłada m.in. takie działania jak: badania i kwerendy archiwalne, stworzenie aplikacji multimedialnej, która stanie się częścią wystawy stałej w Bartnem. Wystawa “Kolorowa cerkiew” zrealizowana została w ramach Programu MKIDN „Dziedzictwo kulturowe”, Priorytet „Kultura ludowa i tradycyjna”.
fot. Tomasz Bienias
Wyniki prac zostaną przedstawione i poddane dyskusji podczas seminarium w Bieczu 16 października 2015 roku.