Uchofony to wielkoformatowe rzeźby w kształcie ucha. Ich nietypowa forma ma zwracać uwagę na czynność słuchania i tym samym zachęcać odbiorców do uważnego wsłuchania się w utwory kompozytora i dźwięki Małopolski. Powstały w 2008 roku, po raz pierwszy zostały zaprezentowane podczas Dni Małopolski w Brukseli w 2008 r. W 2009 roku odbyły podróż po Polsce, która rozpoczęła się w Krakowie w jednej z największych galerii handlowych, następnie zawitały na lotniska w Poznaniu, Gdańsku, Warszawie, Wrocławiu, aby po powrocie stanąć w Operze Krakowskiej. Rok 2010 był rokiem zagranicznych podróży uchofonów, interaktywne rzeźby były prezentowane w Tallinie, Kownie i Wilnie.
W 2010 roku z okazji Roku Chopinowskiego został przygotowany czwarty uchofon – chopinowski. Od 1 do 31 sierpnia wszystkie uchofony są prezentowane w Tyńcu. We wrześniu ponownie zobaczą je mieszkańcy Brukseli.
Pomysłodawcą uchofonów jest Małopolski Instytut Kultury. Nagrań emitowanych przez rzeźby można posłuchać na stronie: www.malopolskiedzwieki.pl
Co to takiego UCHOFONY?
Uchofony są interaktywnymi rzeźbami dźwiękowymi w kształcie ludzkich uszu, emitującymi trzy kategorie dźwięków:
1) dźwięki miejsko-industrialne: hejnał mariacki, dźwięk nowohuckiego zgniatacza stali, zapalania lampy naftowej, odbijania szpuntu;
2) dźwięki nawiązujące do kultury ludowej regionu: dźwięk trombity, brzmienia góralskich, żydowskich i cygańskich kapeli;
3) dźwięki związane z naturą: odgłosy hali z owcami, Jaskini Wierzchowskiej, Puszczy Niepołomickiej, Pustyni Błędowskiej.
Dlaczego UCHOFONY wydają dźwięki?
Nietypowa forma rzeźb nie jest przypadkowa. Została wybrana, aby zwracać uwagę odbiorców na samą czynność słuchania i tym samym zachęcać do aktywnego poznawania fonosfery Małopolski. Uchofony są rzeźbami nie tylko do oglądania. Naturalna forma muszli sprawia, że przy niewielkim natężeniu każdy z uchofonów emituje dźwięk słyszalny w promieniu około 40 centymetrów. Aby rozróżnić poszczególne dźwięki odbiorca musi podejść blisko rzeźby i przyłożyć ucho do ucha. Uchofony nie zakłócają ciszy, wymagają natomiast skoncentrowania uwagi przez odbiorcę, by mógł przekonać się, „co słychać” w Małopolsce.