Wykłady i spotkania w ramach programu Nowojorskie konteksty
Cricoteka, ul. Nadwiślańska 2-4
Wykłady są prowadzone w języku polskim.
wstęp wolny
7 grudnia 2016
17:30
Idea bardzo konsekwentna. Happening i Teatr Happeningowy Tadeusza Kantora - spotkanie z Justyną Michalik, autorką książki
prowadzenie: dr hab. Danuta Kuźnicka (IS PAN)
9 grudnia 2016
18:00
Kantor a Oldenburg – wykład dra Przemysława Strożka
10 grudnia 2016
17:00
Awangarda i postmodernizm – wykład dra hab.Rafała Solewskiego, prof. UP
11 grudnia 2016
17:00
Spotkania, których nie było. Tadeusz Kantor w Nowym Jorku w 1965 roku – wykład dr hab.Marii Hussakowskiej-Szyszko
12 grudnia 2016
17:00
Kenneth Koch i jego sceniczne wiersze –wykład Piotra Sommera
O programie:
Tadeusz Kantor odwiedził Nowy Jork w 1965 roku, gdy został laureatem prestiżowego stypendium Fundacji Forda. Podczas pobytu był świadkiem
i bacznym obserwatorem rozwoju nowych nurtów artystycznych. Wraz z Marią Stangret-Kantor odwiedzał pracownie najsłynniejszych rewolucjonistów świata sztuki, m.in. Marka Rothki, Roberta Rauschenberga czy Claesa Oldenburga.
Jego kolejne wyjazdy do Nowego Jorku związane były ze światowym tournée Teatru Cricot 2 i pokazami spektakli: Umarła klasa (w 1979 roku), Wielopole, Wielopole (w 1982 roku), Niech sczezną artyści (w 1985 roku) oraz Nigdy tu już nie powrócę w (w 1988 r). Kantor jako jedyny polski artysta otrzymał trzykrotnie prestiżową nagrodę OBIE Award przyznawaną przez nowojorski tygodnik The Village Voice dla najlepszych artystów Off-Broadway i Off-Off-Broadway.
Z każdego z wyjazdów do Nowego Jorku Kantor przywoził inne wspomnienia
i inspiracje. Jego spektakle prezentowane były przy pełnej widowni różnorodnych odbiorców, reprezentujących rozmaite środowiska artystyczne.
Przygotowany przez Cricotekę projekt Nowojorskie konteksty jest próbą zbadania tych wzajemnych oddziaływań oraz inspiracji.
Silny był wpływ polskiego twórcy na środowisko amerykańskiej bohemy. W 1979 roku amerykańscy artyści uczestniczyli w nowojorskim pokazie Umarłej klasy w teatrze La Mama. Na bazie tych wspomnień powstał projekt Jolanty Janiczak, Joanny Krakowskiej, Magdy Mosiewicz oraz Wiktora Rubina Kantor Downtown, który został zaprezentowany w Cricotece w październiku.
W latach 80. amerykański poeta Kenneth Koch opublikował w czasopiśmie „Artforum” sztukę awangardową Tadeusz Kantor and the Duck, zobrazowaną ilustracjami Larry’ego Riversa. Praca duetu topowych artystów nowojorskich zainspirowała Romana Siwulaka, aktora Teatru Cricot 2, do realizacji spektaklu Trzynaście sztuk awangardowych. Kolaż performatywny Romana Siwulaka, który można będzie zobaczyć w grudniu, uzupełnią wykłady na temat środowiska amerykańskiej awangardy, a w szczególności Kocha i Riversa.
Obecność Tadeusza Kantora w Nowym Jorku została dobrze udokumentowana – liczne zdjęcia oraz recenzje ze spektakli prezentowanych w ramach tournée są świadectwem sukcesu Teatru Cricot 2 w Stanach Zjednoczonych. Rozwijając kantorowską ideę muzealnego charakteru Archiwum, zbiory zostaną zaprezentowane zwiedzającym w ramach dwóch wystaw zaaranżowanych w przestrzeni użytkowej budynku Cricoteki.
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka
ul. Nadwiślańska 2-4, 30-527 Kraków
www.news.cricoteka.pl
tel. (12) 442 77 70
Cricoteka – instytucja kultury województwa małopolskiego