Pieśni wielkopostne to wyjątkowy repertuar ludowy, który w wielu regionach Polski wciąż praktykowany jest w żywej tradycji wspólnego śpiewu. Zarówno w kościele, jak i w domach, w okresie Wielkiego Postu, a także przez cały rok, na pogrzebach. Teksty pochodzą często ze starych śpiewników, lecz także z przepisywanych ręcznie śpiewników-zeszytów. Pieśni te wykonywane są w licznych wariantach melodycznych, w zależności od regionu. Warsztaty pieśni wielkopostnych to zarówno nauka słuchania i śpiewu - emisji głosu, wspólnego brzmienia, jak i zagłębienie się w ich kontekst. Pieśni pochodzą z badań terenowych prowadzącej. Nagrania zarówno męskich, jak i żeńskich składów z miejsc, gdzie kultura żywego śpiewu trwa do dziś.
Zajęcia obejmują także ćwiczenia fizyczne, oddechowe, pracę z emisją głosu i jego wydobywaniem, pracę nad pieśnią (intonacja, energetyka), naukę słuchania.
Stopień zaawansowania w śpiewie tradycyjnym nie ma znaczenia. Na zajęciach dostępne będą teksty, lecz pieśni uczymy się "ze słuchu", nie z zapisu nutowego
Rozśpiew | Pieśni wielkopostne z Joanną Skowrońską
23 marca (sobota), godz. 11.00-14.30, (przerwa na obiad), 16.30-19.30
24 marca (niedziela), godz. 10.00-14.00 (w trakcie krótka przerwa)
Koszt: 240 zł* (*przy zapisie i wpłacie do 10.03.2019 - 200 zł)
Liczba miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Informacje i zapisy: Katarzyna Dorota,
O prowadzącej:
Joanna Skowrońska - etnolożka, śpiewaczka. Od wielu lat prowadzi badania terenowe w Polsce i na Polesiu ukraińskim, a od 2010 na Dolnym Śląsku. Rejestruje, dokumentuje i bada pieśni, czego efektem są płyty wydawane przez Fundację Ważka, z którą współpracuje. Pieśni uczy się głównie u wiejskich śpiewaczek i śpiewaków, lecz ma za sobą także doświadczenia warsztatowe z wybitnymi etnomuzykologami, folklorystami z Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Bada zróżnicowanie emisji głosu w śpiewie tradycyjnym oraz postrzeganie pieśni przez wykonawców i odbiorców we współczesnym świecie, a także przemiany obrzędów tradycyjnych. Współtworzy Centralę Muzyki Tradycyjnej, dolnośląską edycję "Małego Kolberga" i Dolnośląską Szkołę Tradycji w ramach Akademii Kolberga. Stypendystka Ministra Kultury. Udziela się i współtworzy zespoły wykonujące muzykę tradycyjną zarówno in crudo, jak i w jej współczesnym brzmieniu, m.in.: Kust, Oset, Znajome Królika, Pieśni Piękne, Kormorany- Wykluczeni, Pieśni Odzyskane, Gliniane Pieśni, Zespół "Z Lasu".