Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Podsumowanie tegorocznej edycji przedsięwzięcia POLSKO - UKRAIŃSKIE WARSZTATY KONSERWATORSKIE ”WSPÓLNIE DLA RATOWANIA PIĘKNA PRZESZŁOŚCI”- Lwów 2015

Kultura
23 października 2015
Celem zadania jest ratowanie cennego polskiego dziedzictwa kulturowego, poprawa jego stanu zachowania i stworzenie właściwych warunków do jego efektywnej ochrony i popularyzacji. Planowane w jego ramach warsztaty konserwatorskie finansowane ze środków Województwa Małopolskiego były kontynuacją rozpoczętego w ten sposób, skomplikowanego procesu ratowania lwowskiego kościoła. Zadanie polegało na wymianie doświadczeń między dwoma środowiskami akademickimi Lwowskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz Krakowskiej ASP im. Jana Matejki. 

Wymiana tych doświadczeń, porównanie dwóch szkół konserwacji zachodniej i wschodniej umożliwia opracowanie właściwych standardów i metod potrzebnych przy ratowaniu polichromii w kościele. Również próby zastosowania nowych technologii stały się ważnym etapem opracowywania spójnej koncepcji konserwacji polichromii we lwowskiej świątyni.

W terminie lipiec - sierpień 2015 trwały polsko - ukraińskie  warsztaty konserwatorskie "Wspólnie dla ratowania piękna przeszłości”. Była to już czwarta edycja.

Uczestnicy zostali zapoznani z wynikami badań konserwatorskich przeprowadzonych w ramach warsztatów w poprzednich latach. Rezultaty tych badań jak również opracowane metody zostały wypróbowane w praktyce na freskach sklepienia w prezbiterium. Były to metody oczyszczania powierzchni, usuwania przemalówek, w szczególności sprawdziła się metoda prostowania i podklejania odspojonych i zdeformowanych fragmentów malowidła oraz odsalania powierzchni malowideł.  Uczestnicy warsztatów pod opieką prowadzących uczyli się stosowania tych opracowanych metod przy konserwacji polichromii. Dzięki ćwiczeniom, uczestnikom udało się zabezpieczyć najbardziej zagrożone fragmenty malowidła w prezbiterium. Rozpocząć proces stabilizacji podłoży z zapraw przez iniekcje podtynkową. W kolejnym etapie można było rozpocząć oczyszczanie  i usuwanie przemalówek z powierzchni malowideł. Dzięki temu procesowi udało się odsłonić oryginalny XVIII w. fresk autorstwa Franciszka Eksteina.

W ramach warsztatów dla uczestników organizowane były zajęcia w innych obiektach zabytkowych, ukazujące problematykę ich konserwacji lub stanu zachowania. Całość prac została udokumentowana według obowiązującego schematu. Prace zostały zaakceptowane i odebrane przez międzynarodową komisję konserwatorską.

W toku prowadzonych warsztatów pojawiały się kolejne zagadnienia, problemy konserwatorskie, które będą mogły być przedmiotem następnej edycji warsztatów konserwatorskich.

Galeria zdjęć

Tagi: WYDARZENIA