Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Po wielu latach służby, policyjny śmigłowiec trafił do Muzeum Lotnictwa Polskiego

Kultura
19 grudnia 2024
Muzealna kolekcja śmigłowców w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie powiększyła się o nowy eksponat – śmigłowiec Mi-2 SN-02XP przekazany przez Komendę Główną Policji w Warszawie.

Maszyna o numerze fabrycznym 534419095 była użytkowana przez Sekcję Lotnictwa Policji Sztabu Policji KWP we Wrocławiu w okresie od września 2009 r. do sierpnia 2020 r. Wcześniej jako maszyna wielozadaniowa służył w Straży Granicznej. Realizując misje lotnicze na terenie Polski, śmigłowiec spędził w powietrzu łącznie 4763 godziny – czyli ponad 198 dni i nocy!

Śmigłowiec w pięknych policyjnych barwach nie przyleciał do Krakowa, lecz został przetransportowany z hangaru we Wrocławiu specjalistycznym pojazdem.

Zwiedzający mogą go już podziwiać w gmachu głównym muzeum, obok Mi-1, który służył do lotów doświadczalnych w warszawskim Instytucie Lotnictwa.

Mi-2: wielozadaniowe śmigłowce ze Świdnika

Mi-2 były średnimi maszynami wielozadaniowymi zaprojektowanymi w biurze Michaiła Mila, a produkowanymi w zakładach w Świdniku. Posiadały klasyczną konstrukcję dwusilnikową, wyposażoną w trójłopatowy wirnik nośny i dwułopatowe śmigło ogonowe. Choć pierwotnie ten model śmigłowca był zaopatrzony w silniki turbowałowe GTD-350 o mocy 400 KM, szybko zastąpiono je wersjami GDT-350W o mocy 425 KM i taki właśnie napęd znajduje się w egzemplarzu przekazanym w poniedziałek Muzeum. Kadłub statku wykonany został w całości z metalu, a podwozie można było przystosować do montażu nart, które umożliwiały lądowanie na śniegu i miękkim gruncie.

Charakterystycznym elementem tych wiropłatów była wspólna kabina dla załogi i pasażerów. Fotele pilota miały przestrzeń na spadochron, a podwójna kanapa w części pasażerskiej była łatwa do usunięcia na potrzeby transportowe. Nasz śmigłowiec jest również wyposażony w dźwig elektryczny o udźwigu 120 kg.

Układ sterowania Mi-2 oparty jest na instalacji hydraulicznej, co stanowiło znaczący postęp względem mechanicznego systemu w Mi-1. Lot kontroluje się za pomocą drążka sterowego i dźwigni skoku i mocy.

Produkcja seryjna tych pięknych maszyn zakończyła się w Świdniku w 1993 r. Łącznie ze świdnickiej fabryki wyszło 5500 egzemplarzy w różnych wariantach.

Galeria zdjęć

Autor: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie/ Zuzanna Kaczorowska