Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Nowy obraz Witkacego w kolekcji zakopiańskiego muzeum

Kultura
18 sierpnia 2016
18 sierpnia 2016
Galeria Sztuki XX wieku w willi Oksza Zakopane, ul. Zamoyskiego 25
Od dziś (18 sierpnia) możemy zobaczyć w Zakopanem nowy obraz w kolekcji prac Stanisława Ignacego Witkiewicza. To pastelowy portret Olimpii Ślizowskiej, córki znanego zakopiańskiego introligatora. Nowy obraz Witkacego udało się kupić dzięki wsparciu finansowemu ministerstwa kultury i dziedzictwa narodowego oraz województwa małopolskiego.
Zbiory Witkacego, które znajdują się w Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem, stanowią  trzecią co do wielkości w Polsce kolekcję tego artysty.  Dziś (18 sierpnia) w Galerii Sztuki XX wieku w willi Oksza, filii Muzeum Tatrzańskiego po raz pierwszy możemy zobaczyć nowy nabytek placówki.

Jak większość prac w muzealnej kolekcji także i ten wizerunek przedstawia osobę z zakopiańskiego kręgu znajomych Witkacego. Modelka - Olimpia Ślizowska, z domu Burnat (1913-1987) była córką znanego zakopiańskiego introligatora Wojciecha Burnata. Witkacy często korzystał z jego usług przy oprawie portretów wykonywanych przez swoją jednoosobową Firmę Portretową S. I. Witkiewicz. Częstokroć pan Burnat przygotowywał też ich podłoże, naklejając papier na charakterystyczną, porowatą tekturę w kolorze kremowym.

Witkacy portretował Olimpię czterokrotnie - w 1928, 1931, 1936 i 1938 roku. Wizerunki te pozwalają prześledzić, jak na oczach artysty modelka przerodziła się z lekko naburmuszonej nastolatki w interesującą i zadbaną młodą kobietę, która spogląda na widza z portretu powstałego w 1938 roku, nabytego właśnie do Muzeum Tatrzańskiego.

Portret Olimpii Ślizowskiej namalowany został w konwencji realistycznej, z zastosowaniem bardzo oszczędnej kolorystyki, a urodę i "charakterystykę" modelki podkreślają w nim jedynie wyraziste niebieskie oczy. Ciekawym zabiegiem jaki zastosował artysta, jest umieszczenie popiersia kobiety w owalnej ramie, co sugeruje odbicie w lustrze albo nawet - wiszący na ścianie jej portret. Witkacy stosował niekiedy tego typu zabieg formalny, który nie tylko tworzył pewnego rodzaju dystans do osoby przedstawionej, ale też podkreślał umowność sztuki jako takiej i "brał rzeczywistość w cudzysłów", co dla twórczości Witkacego było bardzo charakterystyczne.

18 sierpnia (czwartek) 2016, godzina 18:00
Galeria Sztuki XX wieku w willi Oksza
(filia Muzeum Tatrzańskiego)
Zakopane, ul. Zamoyskiego 25
 
 
 
 
Autor: Redakcja