Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Maj pod znakiem wielkich wydarzeń scenicznych

Kultura
16 maja 2025
Konferencja z okazji pokazu Koronacji Konferencja prasowa w Centrum Sztuki Mościce
Pokaz wielkiego widowiska historycznego, koncert z udziałem światowej sławy pianisty i operowa premiera – małopolska wiosna kulturalna przyniosła kolejne znaczące artystycznie wydarzenia.

Już 18 maja na scenie Centrum Sztuki Mościce zagości wyjątkowe i bezprecedensowe widowisko. To jednocześnie kolejne z wyjątkowych wydarzeń, które wzbogacają wiosenną ofertę kulturalną w regionie. I często wykraczają swoim zasięgiem poza małopolskie sceny.

Współpraca ponadregionalna w ramach Tysiąclecia Królestwa Polskiego

Koronacja” to spektakularne widowisko powstałe z okazji tegorocznych obchodów Tysiąclecia Państwa Polskiego. Scenariusz został oparty na tekstach źródłowych m.in. Galla Anonima i Żywocie Świętego Wojciecha. Inspiracją stały się także współczesne opracowania tematu, takie jak książka prof. Andrzeja Nowaka „Dzieje Polski”. Wśród odniesień nie mogło oczywiście zabraknąć polskich ludowych podań i legend. A wszystko w rytmie wspaniałej muzyki, z udziałem utalentowanych aktorów, orkiestry i chóru oraz przy zapierającej dech multimedialnej scenografii.

Spektakl w reżyserii Michała Chorosińskiego mogli już obejrzeć premierowo widzowie w Lublinie. W premierze uczestniczyła także delegacja Województwa Małopolskiego. 18 maja widowisko zostanie pokazane tarnowskiej publiczności. Stanie się tak dzięki nawiązaniu współpracy Centrum Sztuki Mościce z Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. Uroczyste podpisanie porozumienia w tej sprawie miało miejsce w Tarnowie.

Podpisanie porozumieniaPodpisanie porozumienia w Centrum Sztuki Mościce

- To porozumienie jest pokłosiem listu intencyjnego, podpisanego w lutym przez marszałków czterech województw: małopolskiego, lubelskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego, dotyczącego współpracy regionów przy obchodach jubileuszu Tysiąclecia Królestwa Polskiego – podkreśla Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego - Wojciech Skruch.

Jak zaznacza dyrektor Centrum Sztuki Mościce - Anna Chmura, współpraca między instytucjami ma na celu nie tylko uczczenie tysiąclecia koronacji pierwszego króla Polski, ale także promocję dziedzictwa narodowego i wartości patriotycznych. – Chcemy przypominać najważniejsze fakty z historii, promować nasze dziedzictwo i budować wspólnotę wokół wartości, które ukształtowały Polskę – powiedziała.

Premiera utworu małopolskiej kompozytorki w Krakowie i Warszawie

Początek maja przyniósł również ważne dla melomanów wydarzenie, które, podobnie jak widowisko „Koronacja”, posiada wymiar ponadregionalny. Podczas dwóch specjalnych koncertów po raz pierwszy zabrzmiała kompozycja, która powstała na zamówienie Filharmonii Krakowskiej, w związku z jej jubileuszowym 80-tym sezonem artystycznym.

Gloria” to utwór napisany przez wybitną małopolską kompozytorkę, pedagog i byłą dyrektor instytucji kulturalnych – Joannę Wnuk- Nazarową. Małopolska publiczność mogła usłyszeć jego pierwsze wykonanie 9 maja podczas koncertu w Filharmonii Krakowskiej. 2 dni później „Gloria” zabrzmiała na scenie Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Filharmonia

Wyjątkowym gościem obu koncertów był światowej sławy pianista - Ivo Pogorelich. Tylko w Krakowie melomani mogli natomiast usłyszeć unikatowe wykonanie utworu wybitnej postaci małopolskiej kultury. Program tego koncertu obejmował bowiem także „Exodus” na orkiestrę i taśmę – dzieło autorstwa Krystyny Moszumańskiej-Nazar, zmarłej w 2008 roku kompozytorki, profesor i rektora Akademii Muzycznej, prywatnie – byłej teściowej Joanny Wnuk-Nazarowej.

(Nie)zapomniana opera na wesoło

Wielką gratkę dla melomanów przygotowała na początek miesiąca również Opera Krakowska. 9 maja miała miejsce premiera inscenizacji niezwykłego, zapomnianego dzieła ze skarbnicy polskiej sztuki operowej. „Pierwsza zmarszczka” to opera komiczna z dorobku XIX-wiecznego, pochodzącego z Łańcuta kompozytora Teodora Leszetyckiego.

Pierwsza zmarszczkafot. Andrey RafaelPremiera w Operze Krakowskiej

Całość stanowi salonową, lekką i szalenie zabawną komedię, pełna błyskotliwego humoru. Libretto autorstwa Salomona Hermanna von Mosenthala w ironiczny i zabawny sposób porusza temat kobiecego lęku przed starzeniem się, a zarazem odkrywa ukryte pod powierzchnią społeczne konwencje dotyczące wieku, przemijania i miłości.

W realizację premiery obok zespołu Opery zaangażowani byli studenci dwóch małopolskich uczelni:  Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie i Akademii Sztuk Pięknym im. Jana Matejki w Krakowie. Współpraca z tymi instytucjami zaowocowała podpisaniem przez Operę listów intencyjnych, które wyrażają obopólną chęć do realizowania kolejnych wspólnych projektów artystycznych i edukacyjnych.

Galeria zdjęć

Autor: Departament Kultury i Dziedzictwa Kulturowego/ Biuro Prasowe UMWM