W repertuarze koncertu znalazły się inspirowane tańcami Melodie polskie op. 47 Mieczysława Weinberga oraz V Symfonia F-dur Antonína Dvořáka. O ile jednak utwory te nie po raz pierwszy znajdują swoje miejsce w koncertowym programie, o tyle koncert podwójny na fortepian, wiolonczelę i orkiestrę napisany został przez Martę Ptaszyńska z myślą o tym właśnie premierowym wykonaniu pod szyldem Filharmonii Krakowskiej.
Dzieło powstało bowiem na specjalne zamówienie instytucji, w oparciu o dofinansowanie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” Instytutu Muzyki i Tańca. Zainicjowany przez środowiska muzyczne program, od 9 lat wspiera najnowszą twórczość muzyczną, zarówno jeśli chodzi o sam proces twórczy, jak i pierwszą prezentację dzieła przed publicznością.
Filharmonia Krakowska dzięki ministerialnemu grantowi już po raz drugi zamówiła utwór muzyczny i dokonała jego światowego prawykonania, tym samym trwale wpisując się w jego historię. Pierwsza taka sytuacja miała miejsce w 2016 roku, kiedy Orkiestra Filharmonii pod batutą Rafała Janiaka i z udziałem znakomitego wiolonczelisty Danjulo Ishizaki wykonała napisany specjalnie na tę okoliczność przez Marcela Chyrzyńskiego koncert Ukiyo-e No. 3 na wiolonczelę.
Tegoroczną beneficjentką programu została Marta Ptaszyńska. Sama kompozytorka opisuje swój utwór jako czteroczęściowy koncert, który „jest w pewnym sensie ukłonem w kierunku koncertu barokowego, w którym grupa koncertująca będzie przeciwstawiana orkiestrze w najrozmaitszy sposób”. Ową „grupę koncertującą” stanowić będą wspomniani już artyści – pianista Marek Szlezer i wiolonczelista Jan Kalinowski, znani zarówno ze swojej działalności koncertowej, jak i menadżerskiej. Za ich bowiem przyczyną powstał zamykający niedawno szóstą edycję festiwal Krakowska Jesień Muzyczna, będący estradą dla wybitnych kameralistów, ale także miejscem licznych prawykonań kompozytorskich.