Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Koncert pamięci Krzysztofa Pendereckiego

Kultura
01 kwietnia 2022
Krzysztof Penderecki, fot. Bruno Fidrych
fot. Bruno Fidrych
01 kwietnia 2022 - 02 kwietnia 2022
Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie, ul. Zwierzyniecka 1, 31-103 Kraków
(wyświetl mapę dojazdu)
W tygodniu ostatniego pożegnania profesora Krzysztofa Pendereckiego, którego prochy 29 marca 2022 roku złożone zostały w Krypcie Panteonu Narodowego w kościele Świętych Apostołów Piotra i Pawła, w Filharmonii Krakowskiej odbędą się koncerty pamięci wielkiego kompozytora. Na pierwszy z nich zapraszamy w piątek 1 kwietnia (godz. 19.30), a drugi w sobotę 2 kwietnia (godz. 18.00).

Podczas koncertów zostaną wykonane dwa dzieła mistrza – Chaconne z Polskiego Requiem oraz Credo. Orkiestrę, chór mieszany oraz chór chłopięcy Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Rafał Janiak, zaś w partiach solowych wystąpią: Iwona Hossa i Karolina Sikora (sopran I i II), Anna Lubańska (mezzosopran), Adam Zdunikowski (tenor) oraz Piotr Nowacki (bas).


Nie bez przyczyny właśnie te utwory znalazły się w programie koncertów, które bezpośrednio korespondują z uroczystościami pogrzebowymi profesora Pendereckiego. Chaconne na orkiestrę smyczkową otwierająca koncerty, to reakcja mistrza na śmierć papieża Jana Pawła II, dopisana do Requiem Polskiego i od 2005 roku stanowiąca jego niezbywalną część. Ów muzyczny lament, ujęty w formę wariacyjną zamkniętą żałobnym marszem, jest kompozycją na wskroś przejmującą swoim liryzmem i zawartością brzmieniową.
Drugie dzieło –Credo – nie dość, że szeregiem cytatów wpisuje się w Wielki Post, jest także ostatnim utworem, który osobiście poprowadził Krzysztof Penderecki dla Filharmonii Krakowskiej. Pamiętny koncert, jaki odbył się 15 września 2018 roku w kościele Świętej Katarzyny z udziałem wszystkich zespołów Filharmonii Krakowskiej, był formą uroczystych obchodów jubileuszu 85. urodzin kompozytora i wszystkich obecnych pozostawił w głębokim poruszeniu.
Jak pisała Regina Chłopicka, wybitna interpretatorka muzyki Pendereckiego: Credo „jest nie tylko zjawiskiem artystycznym. Jest także aktem odwagi artysty wyznającego publicznie wiarę w Boga jako przesłanie swojej sztuki na koniec wieku”. To także wyznanie, które swoją ekumeniczną mądrością uwidocznioną w doborze tekstów, jest wyrazem potrzeby zjednoczenia kościołów Wschodu i Zachodu. W dobie wojen i występowania jednych przeciw drugim – głos silny i odwołujący się do Boga ponad różnymi formami celebracji jego istnienia.

Koncerty poprowadził Rafał Janiak – dyrygent i kompozytor, który za operę Człowiek z Manufaktury decyzją jury, któremu przewodniczył Krzysztof Penderecki, otrzymał Grand Prix konkursu organizowanego  przez Teatr Wielki w Łodzi. Jest ponadto twórcą, który właśnie Krzysztofowi Pendereckiemu poświęcił prawykonywany w Filharmonii Krakowskiej w 87. rocznicę urodzin profesora utwór o znaczącym tytule Postscriptum 8'37"≈8(.)6...in memoriam Krzysztof Penderecki. Na stronie tytułowej partytury utworu Rafała Janiaka zapisane są znamienne słowa autora dzieła: „Trudno wyrazić słowami znaczenie tysięcy zapisanych stron papieru nutowego pióra Mistrza dla polskiej kultury… Odejście prof. Krzysztofa Pendereckiego, pomimo jego sędziwego wieku, przyszło tak nagle i jednak nieoczekiwanie…”

Galeria zdjęć

Autor: Filharmonia Krakowska/Małgorzata Koch-Butryn