Którego kompozytora nazywano "hiszpańskim Bachem"? Kiedy powstały organy Hammonda? Co muzyka organowa może mieć wspólnego z astronomią? Odpowiedzi na te pytania czekają na uczestników Dni Muzyki Organowej w Krakowie - festiwalu, którego nowa odsłona to próba świeżego, odkrywczego spojrzenia na muzykę wykonywaną na "królu instrumentów”. Odkrywając przed odbiorcami możliwość połączenia jej z innymi dziedzinami sztuki, Dni Muzyki Organowej kreślą obraz idealnej symbiozy obrazu i dźwięku, muzyki dawnej i współczesnej, sakralnej i świeckiej.
Podczas 52. edycji festiwalu Dni Muzyki Organowej w Krakowie rozbrzmiewać będzie nie tylko vox coelestis. Oprócz niebiańskich głosów publiczność usłyszy także mocniejsze brzmienia. W programie nie może zabraknąć dzieł Johanna Sebastiana Bacha, ale dzięki szerokiemu spektrum muzyki organowej, słuchacze będą mogli docenić także twórczość innych artystów. Obok kompozycji genialnego lipskiego kantora i jego rodaków zabrzmi wywodzącą się z kręgów francuskich, hiszpańskich, polskich i rosyjskich, a także kompozycje organowe twórców z Estonii i Korei Południowej.
Niezwykłym wydarzeniem będzie zaplanowany na niedzielny wieczór Maraton Organowy w Filharmonii Krakowskiej (30 września), poświęcony pamięci dwóch wybitnych postaci: prof. Bronisława Rutkowskiego (w 120. rocznicę urodzin) oraz prof. Jana Jargonia (w 90. rocznicę urodzin). Zagrają rodzimi wirtuozi organów: Józef Serafin, Krzysztof Musiał, Krzysztof Lukas, a w przerwach ich występów organizatorzy zaproszą na degustację win z polskich winnic.
52. edycję festiwalu w ramach prologu zainaugurował 22 września w Cricotece koncert Dariusza Przybylskiego. Kolejne koncerty odbędą się w dniach 29 września - 6 października. Muzycy zagrają w salach Filharmonii Krakowskiej, ale też na terenie obiektów sakralnych; Bazyliki Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach i Kościoła Ewangelickiego św. Marcina. Więcej informacji na witrynie festiwalu.
Projekt Dni Muzyki Organowej w Krakowie jest realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.