Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Cricoteka zaprasza na wykład „Wystawa jako konstrukcja dramatyczna”,

Kultura
29 października 2014
W najbliższy piątek tj. 31 października o godz. 18.00, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka - instytucja kultury Województwa Małopolskiego zaprasza na wykład Jensa Hoffmanna „Wystawa jako konstrukcja dramatyczna”, która towarzyszy wystawie Nic 2 razy.

Jens Hoffmann, kurator i wicedyrektor Jewish Museum w Nowym Jorku, opowie o koncepcji wystawy jako konstrukcji dramatycznej oraz wadach i zaletach teatralizacji przestrzeni wystawienniczej. Projekt zrealizowany jest przy współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza oraz Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie.

Wykład poświęcony będzie serii trzech wystaw zorganizowanych przez Jensa Hoffmanna w Instytucie Sztuki Współczesnej CCA Wattis w San Francisco. Każda odwoływała się do jednej ze słynnych powieści amerykańskich: Czarnoksiężnika z krainy Oz (2008), Moby Dicka (2009) oraz Przygód Hucka Finna (2010). Przy pomocy literatury wystawy badały relacje między sztuką, polityką i historią kultury. Analizowały w jaki sposób czas, proces, ruch i przestrzeń tworzą sedno ekspozycji, przemieniając ją w dynamiczny układ. Hoffmann omówi również dwie ze swoich najnowszych wystaw – nieautoryzowaną retrospektywę twórczości Jamesa Lee Byarsa (Muzeum Sztuki Współczesnej, Detroit, 2014) oraz Other Primary Structures [Inne struktury podstawowe] (Muzeum Żydowskie, Nowy Jork, 2014). Pokaże w jaki sposób pomysły dramaturgiczne mogą być wykorzystywane nie tylko na ekspozycjach sztuki współczesnej, ale również w retrospektywach indywidualnych artystów lub wystawach stanowiących przegląd wydarzeń historycznych.

Nic 2 razy jest pierwszym w Polsce wydarzeniem, realizowanym w ramach otwarcia nowej siedziby Cricoteki, które na tak dużą skalę łączy w sobie wystawę z performansem. Wezmą w nim udział współcześni artyści działający na styku teatru, sztuk wizualnych i performatywnych. Projekt, będący rozwinięciem koncepcji Tadeusza Kantora, nie tylko odnosi się do idei obiektów ready-made czy sztuki zapożyczenia, ale podejmuje również takie tematy jak archiwizacja, czy kolekcjonowanie tzw. sztuki żywej. Motywem przewodnim będzie materialność performansu, teatralizacja samej przestrzeni wystawienniczej, a także kwestia przedmiotu teatralnego oraz roli, jaką dzisiaj przypisują mu artyści.

Więcej informacji: http://nic2razy.pl/

Galeria zdjęć