Małopolskie firmy coraz odważniej myślą o rozszerzaniu swojej działalności o zagraniczne rynki. Coraz więcej takich działań może też liczyć na różnego typu wsparcie - instytucjonalne czy finansowe. Jednym z takich rozwiązań jest konkurs organizowany przez Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości, w którym do wzięcia były pieniądze na promocję regionalnej gospodarki na arenie międzynarodowej.
Niemcy, Stany Zjednoczone, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Iran, Kazachstan – miejsc, w których swoje produkty i usługi prezentowali małopolscy przedsiębiorcy można byłoby wymieniać bez końca. W ciągu ostatnich dwóch lat, czyli od momentu przyznania pierwszych dotacji z RPO WM 2014-2020 w zakresie internacjonalizacji działalności rynkowej, z różnych aktywności: targów, festiwali, misji gospodarczych skorzystało blisko 800 małopolskich przedsiębiorców. W ich efekcie nawiązano już prawie 2 tys. kontaktów handlowych z zagranicznymi partnerami.
To jednak tylko jedna strona medalu. Z drugiej, coraz więcej zagranicznych firm właśnie w Małopolsce lokuje swoje inwestycje.
Małopolska to znakomite miejsce do prowadzenia biznesu. Co najważniejsze, wiemy jak w praktyce wspierać rozwój firm. To nie tylko ogromne środki finansowe, między innymi z naszego regionalnego programu operacyjnego, ale też instytucje nastawione na pomoc i obsługę biznesu. Nie bez powodu doceniono nas na międzynarodowej arenie przyznając tytuł Europejskiego Regionu Przedsiębiorczości
– podkreśla marszałek Jacek Krupa. Jednocześnie dodaje, że działania wspierające biznes przynoszą obopólne korzyści. Kolejne firmy, inwestujące w regionie oznaczają nowe miejsca pracy i rozwój gospodarczy.
Przedsiębiorczość dla aktywnych
Po dwóch latach od rozstrzygnięcia poprzedniego konkursu Małopolska powraca z nowym rozdaniem środków unijnych, które mają wspierać umiędzynarodowienie lokalnego biznesu. Daje tym samym kolejną szansę jednostkom samorządu terytorialnego, instytucjom otoczenia biznesu i organizacjom pozarządowym na składanie kreatywnych projektów.
Otrzymane dotacje mają zostać przeznaczone na wspieranie aktywności międzynarodowej małopolskich MŚP oraz zwiększenie rozpoznawalności Małopolski jako marki gospodarczej na poziomie kraju, jak i w wymiarze międzynarodowym. Wśród tych zadań wymienić można m.in.: organizację zagranicznych misji gospodarczych, opracowanie analiz rynków zagranicznych, ułatwianie nawiązywania międzynarodowych kontaktów czy wspieranie współpracy nauki i biznesu, zwłaszcza w obszarach inteligentnych specjalizacji regionu.
Wnioski w konkursie, w którym do rozdania jest aż 70 mln zł można składać od 31 lipca do 18 września br. za pomocą systemu elektronicznego eRPO. Szczegóły dotyczące konkursu można uzyskać w Punktach Informacyjnych Funduszy Europejskich.