Dzięki środkom unijnym z naszego regionalnego programu operacyjnego mieszkańcy Małopolski zyskają autobusy, które są nie tylko wygodne i nowoczesne, ale przede wszystkim bardziej ekologiczne. W kontekście walki o czyste powietrze w Krakowie i Małopolsce to korzyść nie do przecenienia. Ale rozwijając transport zintegrowany zadbaliśmy też o to, aby powstawały kolejne parkingi Park&Ride, szczególnie w pobliżu dworców kolejowych. Realizujemy też ambitny program budowy ścieżek rowerowych w naszym województwie. Chcemy, żeby do 2020 roku Małopolanie mieli do dyspozycji ok. 1000 km tras
- podkreśla wicemarszałek Województwa Małopolskiego Stanisław Sorys.
Rozwój transportu kolejowego i drogowego to jeden z najważniejszych priorytetów samorządu województwa. Dlatego na kontynuację tych działań zarezerwowano 390,5 mln euro w regionalnym programie operacyjnym, a na sam niskoemisyjny transport miejski przeznaczono dodatkowo 140 mln euro. W zakończonym właśnie konkursie o unijne wsparcie mogły ubiegać się samorządy lokalne oraz podległe im przedsiębiorstwa, które świadczą publiczne usługi transportowe w małopolskich miejscowościach. Jednak prawo startu w tym naborze miały tylko te projekty, które uzyskały wcześniej pozytywną ocenę forów subregionalnych. Konkurs nie obejmował Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego.
Dzięki temu rozwiązaniu zgłoszone w konkursie projekty „są szyte na miarę” lokalnych potrzeb. Oprócz tego mają też pomóc w ograniczeniu emisji szkodliwych substancji do powietrza. Dlatego wiele ze złożonych wniosków obejmuje zakup nowoczesnych, ekologicznych autobusów. O takie dofinansowanie starają się m.in. samorządy z Sądecczyzny, Podhala, ziemi tarnowskiej i Małopolski Zachodniej. Kilka gmin, m.in. Krzeszowice, Wadowice i Grybów, postawiło natomiast na budowę parkingów Park&Ride, aby zachęcić mieszkańców do jeszcze liczniejszego korzystania z kolei. Przesiadkę z samochodów do pociągów mają też usprawnić kolejne automaty do sprzedaży biletów czy systemy informacji dla pasażerów. Nie obejdzie się też bez przebudowy kluczowych dla regionu węzłów przesiadkowych np. w Zakopanem, gdzie ma powstać centrum przesiadkowe przy dolnej stacji kolejki linowej na Kasprowy Wierch, które zintegruje komunikację kolejową i autobusową w stolicy Podhala. Do konkursu zgłoszono też wiele projektów obejmujących budowę nowych tras rowerowych i ścieżek pieszo-rowerowych.
Które ze zgłoszonych projektów zostaną zrealizowane dowiemy się w czerwcu 2017 roku.