Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Rusza budowa zaplecza dla Kolei Małopolskich w Krakowie

Fundusze europejskie
01 października 2021
W piątek, 1 października uroczyście zainaugurowano budowę nowoczesnego zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego dla Kolei Małopolskich w Krakowie. W wydarzeniu uczestniczył Wojewoda Małopolski Łukasz Kmita, wicemarszałek Łukasz Smółka i radny województwa Stanisław Bisztyga.

Budowa i wyposażenie zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego to kolejna ważna inwestycja infrastrukturalna w Małopolsce. Dzięki wsparciu Funduszy Europejskich nasz przewoźnik zyska dogodne warunki do codziennej eksploatacji i serwisowania pociągów. To niezwykle ważne, ponieważ w znaczący sposób poprawi to bezpieczeństwo i komfort podróży pasażerów w przewozach kolejowych na terenie województwa

- mówi marszałek Witold Kozłowski.

Projekt pn. „Budowa i wyposażenie zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego”  jest jednym ze strategicznych inwestycji Województwa Małopolskiego, mający na celu całościowe wsparcie regionalnych przewozów kolejowych w Małopolsce.

W zakres projektu wchodzi budowa budynku zaplecza technicznego składającego się z hali napraw, dwukondygnacyjnej części biurowo-socjalnej, warsztatowo-magazynowej, myjni całopociągowej wraz ze wszystkimi instalacjami. Zostanie również przebudowany układ torowy, sieć trakcyjna, a także zagospodarowany przylegający teren (chodniki, droga dojazdowa, parking). Całość prac wykonywać będzie konsorcjum firm Budimex i KZN Rail, posiadających bogate portfolio realizacji kolejowych i kubaturowych.

Inwestycja ta finansowana jest z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, budżetu województwa małopolskiego oraz środków własnych spółki Koleje Małopolskie. Nowy obiekt umożliwi wykonywanie usług utrzymaniowo-serwisowych na pojazdach kolejowych. Jest to też wzmocnienie kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich, poprzez zwiększenie wykorzystania transportu kolejowego w Małopolsce

- dodaje wicemarszałek Łukasz Smółka.

Dla inwestycji realizowanej w trybie zaprojektuj i zbuduj, udało się pozyskać wszelkie wymagane uzgodnienia – co z uwagi na panującą pandemię wiązało się z licznymi utrudnieniami i wpłynęło na wydłużenie procesu pozyskania decyzji o pozwoleniu na budowę.

Przeznaczenie:

  • obsługa taboru kolejowego z terenu województwa małopolskiego;
  • wykonywanie napraw bieżących i awaryjnych taboru oraz przeglądów okresowych w zakresie poziomów utrzymania P1, P2, P3;
  • zapewnienie całorocznego mycia i czyszczenia taboru, w myjni z obiegiem zamkniętym.

Korzyści:

  • Mniejsza awaryjność taboru;
  • Zaoszczędzenie czasu potrzebnego na podstawienie składów do miejsca wykonywania przeglądu;
  • Wyeliminowanie ryzyka oczekiwania na wjazd na tory serwisowe zewnętrznych operatorów;
  • Możliwość inwestowania w nowe składy;
  • Nowe miejsca pracy.

Całkowita wartość inwestycji to ponad 92 mln zł, gdzie koszty kwalifikowane przekroczyły 75 mln zł, a wartość dofinansowania to blisko 64 mln zł.

Obiekt, o powierzchni terenu 3,38 ha, jest zlokalizowany na terenie stacji kolejowej Kraków Towarowy.

Nowy budynek będzie się składał z:

  • Części warsztatowej - jednokondygnacyjnej: hala napraw, myjnia i magazyn.
  • Części biurowo-socjalnej - dwukondygnacyjnej.

W poziomie parteru części socjalno-biurowej zaprojektowano zaplecze socjalne oraz sanitarne ekip naprawczo-montażowych oraz nastawnię i dyspozytornię. W tej części budynku zlokalizowano także pomieszczenia dla serwisantów oraz warsztaty.

W poziomie pierwszego piętra zaprojektowano pomieszczenia dla drużyn konduktorskich oraz część administracyjną oddziału.

Wyposażenie:

  • Myjnia automatyczna, oczyszczalnia ścieków;
  • Tokarka podtorowa;
  • Suwnica mostowa;
  • Urządzenie do pomiaru nacisku kół;
  • Laserowy system pomiaru i kontroli zużycia kół;
  • Podnośniki pojazdów szynowych;
  • Stanowisko do opróżniania WC i wodowania zbiorników;

Planowany termin zakończenia inwestycji to druga połowa 2022 roku.

Galeria zdjęć