Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Realizacja nowych projektów w Małopolsce

Fundusze europejskie
18 lutego 2020
Projekty badawczo – rozwojowe przedsiębiorstw oraz edukacyjne - to zakresy poddziałań, w ramach których zostały wręczone promesy na dofinansowanie poszczególnych projektów. W wydarzeniu udział wzięli: wicemarszałek Łukasz Smółka, radni województwa małopolskiego: Marta Mordarska, Stanisław Bisztyga i Grzegorz Biedroń oraz Rafał Solecki - dyrektor MCP.

Innowacja i pomysłowość w rozwoju i edukacji, to znaczące dla województwa małopolskiego aspekty. Wartość dofinansowania wręczanych dzisiaj promes to prawie 100 mln zł, przełoży się to na konkretne działania w całym naszym regionie. Wspieramy młodych inżynierów i rozwój najnowszych technologii. Zdobywanie kompetencji i poszerzanie umiejętności Małopolan są niezbędne i potrzebne. To stanowi o sile i potencjale naszych mieszkańców na arenie zawodowej w kraju i za granicą.

- podkreślił wicemarszałek Łukasz Smółka.

Powiaty: Tarnowski i Bocheński oraz Gminy Stryszów, Koszyce, Rabka-Zdrój, Niepołomice czy Olkusz, to tylko niektóre z regionów Małopolski, które otrzymały dofinansowanie na nowe projekty. Pierwszy z nich obejmuje badania przemysłowe i prace rozwojowe. Dofinansowanie otrzymały 23 projekty o wartości ponad 40,5 mln zł. Wśród wybranych projektów znajdują się innowacyjne rozwiązania między innymi w obszarze badań kolonoskopowych, leczenia blizn atroficznych, odzysku fosforu dla polskich oczyszczalni ścieków, systemów wykrywania pożarów, procesu produkcji kompozytowych ram rowerowych, a także oprogramowanie do zaawansowanej analizy konstrukcji mostowych czy też system zwiększający efektywność eksploatacji floty pojazdów spalinowych i elektrycznych w oparciu o ocenę stylu jazdy kierowców, a także badania przemysłowe i eksperymentalne prac rozwojowych.

Co przyniosą nam nowe projekty:

- nastąpi zacieśnienie współpracy 9 firm z jednostkami naukowo-badawczymi,
- poprzez realizację projektów badawczo-rozwojowych przedsiębiorcy wdrożą 33 innowacje produktowe, procesowe oraz nietechnologiczne,
- w projektach uczestniczyć będzie 93 nowych naukowców i zrealizowanych zostanie 31 prac B+R.

Kolejne projekty - Edukacja w szkołach prowadzących kształcenie ogólne mają na celu wspieranie uczniów i nauczycieli w rozwoju ich kompetencji i umiejętności. Wybrano do dofinansowania 24 projekty o łącznej wartości ponad 47 mln zł. To ogromny zastrzyk nie tylko środków finansowych, ale i możliwości inwestowania w edukację ogólną w całym naszym regionie. Rozstrzygnięty konkurs dotyczył projektów, które kładą nacisk na: rozwijanie u uczniów i słuchaczy szkół, placówek kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy, rozwój kompetencji i umiejętności zawodowych nauczycieli, wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów w zakresie kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy poprzez pomoc stypendialną oraz wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi, w tym w zakresie rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych.

Kompetencje kluczowe i umiejętności uniwersalne to te, których wszyscy potrzebujemy do samorealizacji i rozwoju osobistego, a więc: umiejętności matematyczno-przyrodnicze, umiejętności posługiwania się językami obcymi, język polski dla cudzoziemców i osób powracających do Polski i ich rodzin, technologie informacyjno-komunikacyjne, umiejętności rozumienia, kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość, krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów, umiejętność uczenia się oraz umiejętność pracy zespołowej w kontekście środowiska pracy.
Zaplanowane formy wsparcia, to działania zakładające rozwój u uczniów lub słuchaczy kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych. Obejmują między innymi dodatkowe zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, organizację kółek zainteresowań, warsztatów, laboratoriów, a także doradztwo edukacyjno-zawodowe. Nauczyciele mogą liczyć między innymi na kursy i szkolenia doskonalące, studia podyplomowe, staże i praktyki oraz na współpracę ze specjalistycznymi jednostkami, w tym ze szkołami lub ośrodkami kształcącymi dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami i młodzieżowymi ośrodkami wychowawczymi. W tych szkołach, gdzie potrzebna jest pomoc uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi, zostaną zakupione pomoce dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt do rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych możliwości psychofizycznych, kształcenia oraz wspomagania rozwoju i prowadzenia terapii, a także podręczniki szkolne i materiały dydaktyczne dostosowane do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością.

Co przyniosą nam nowe projekty:

- rozwój kompetencji kluczowych lub umiejętności uniwersalnych ponad 10 tys. uczniów, oprócz zajęć skierowanych do uczniów ze wsparcia skorzysta 2,1 tys. nauczycieli, w tym 946 w ramach technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), pracownie przedmiotowe zostaną doposażone w 137 szkołach, a 149 szkół zostanie wyposażonych w ramach programu w sprzęt TIK do prowadzenia zajęć edukacyjnych.


Kształcenie zawodowe uczniów – ZIT, to projekt, do którego zaproszono 8 przedstawicieli wybranych do dofinansowania dzięki dwukrotnej decyzji ZWM o zwiększeniu alokacji. Wartość dofinansowania projektów to niemal 9,4 mln zł.

Zarząd Województwa Małopolskiego dwukrotnie podejmował decyzje o zwiększeniu alokacji na projekty dotyczące kształcenia zawodowego w Małopolsce. Łącznie środki zaplanowane na dofinansowanie kształcenia zawodowego na terenie Metropoli Krakowskiej zostały zwiększone o niemal 10 mln zł. Zwiększenie środków zaplanowanych wsparcie kształcenia zawodowego z 26,3 mln zł do niemal 36,3 mln zł umożliwiło realizację 8 projektów z listy rezerwowej, o wartości dofinansowania niemal 9, mln zł. Dzięki tym decyzjom do dofinansowania wybrano wszystkie projekty, które zostały pozytywnie ocenione. Ta ogromna pula środków pozwoli dotrzeć z ofertą do jeszcze większego grona uczniów i kadry placówek kształcenia zawodowego.


Wybrane projekty zakładają tworzenie oraz rozwój CKZ oraz rozwijanie oferty szkół zawodowych, w tym kształcących uczniów ze specjalnymi potrzebami. Uzupełniać je mogą Centra Wsparcia Uczniów Zdolnych. To nowość, gdyż wcześniej w Małopolsce tej formy dedykowanej uczniom placówek kształcenia zawodowego chcącym rozwijać kompetencje kluczowe nie było. Rozwijanie oferty zakłada między innymi podnoszenie u uczniów kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych, realizację kompleksowych programów kształcenia praktycznego organizowanych w miejscu pracy, a także działania zwiększające udział młodzieży ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami, w edukacji zawodowej. W ofercie nie zabraknie również doradztwa edukacyjno-zawodowego oraz orientacji zawodowej. Projekt koncentruje się na wsparciu branż i grup zawodów, w zakresie których istnieje zapotrzebowanie na lokalnym i regionalnym rynku pracy.

Co przyniosą nam nowe projekty?

– utworzone zostanie 1 nowe Centrum Kompetencji Zawodowych,
– nastąpi rozwój 4 istniejących Centrów Kompetencji Zawodowych,
– w 4 projektach będzie rozwijana oferta szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe,
-  w pozaszkolnych formach kształcenia weźmie udział niemal 2 tys. osób, ponad 550 uczniów będzie uczestniczyło w stażach i praktykach u pracodawcy oraz 680 uczniów szkół zawodowych zostanie objętych wsparciem w zakresie rozwijania kompetencji kluczowych lub umiejętności uniwersalnych.

 

Galeria zdjęć

Autor: Biuro Prasowe UMWM