Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

HUMINE niezbędne w rozwoju dzieci i młodzieży

Fundusze europejskie
09 grudnia 2020
Małopolskie Laboratorium Edukacji Cyfrowej HUMINE powstałe w ramach Pakietu Edukacyjnego Małopolskiej Tarczy Edukacyjnej oferuje wsparcie doradcze, szkoleniowe i warsztatowe dla nauczycieli.

W środę, 9 grudnia, w tarnowskim ratuszu Marta Malec – Lech z zarządu województwa oraz Krzysztof Głomb, koordynator programowy HUMINE przedstawili działalność Małopolskiego Laboratorium Edukacji Cyfrowej. Powstaniu HUMINE towarzyszyło przekazanie jak największej wiedzy z zakresu wykorzystania narzędzi cyfrowych, z zastosowaniem aplikacji i metod dydaktycznych, aktywizujących ucznia. Jeszcze istotniejsze jest też zbudowanie relacji z uczniem w czasie nauczania zdalnego.

 To niezwykle ważne i potrzebne przedsięwzięcie wspierające pracę dyrektorów, nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych. Laboratorium HUMINE powstało w ramach Małopolskiej Tarczy Antykryzysowej.  Wsparcie i pomoc w dzisiejszych, trudnych czasach są niezbędne w rozwoju i edukacji dzieci i młodzieży z naszego regionu

 - powiedziała Marta Malec – Lech z zarządu województwa.

Podczas pandemii dostęp do urządzeń cyfrowych jest niezwykle ważnym elementem wpływającym na możliwość nawiązywania zdalnej komunikacji pomiędzy nauczycielem i uczniem. Istotną rolę odgrywa sposób prowadzenia zajęć na odległość oraz metod przekazu, używanych przez nauczycieli oraz umiejętności nawiązania kontaktu z uczniami.

Małopolskie Laboratorium Edukacji Cyfrowej HUMINE jest prowadzone przez Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”. W ramach HUMINE powstał już działający punkt kontaktowy i doradczy skierowany do dyrektorów szkół, nauczycieli, a także pedagogów i psychologów szkolnych, którzy mogą uzyskać bezpłatne konsultacje oraz doradztwo w szeroko rozumianym zakresie edukacji cyfrowej, a w szczególności:

  • metod nauczania aktywizujących ucznia, korzystających z rozwiązań cyfrowych,
  • kompetencji metodycznych i cyfrowych nauczycieli,
  • wykorzystania narzędzi i treści cyfrowych w codziennej dydaktyce,
  • wdrażania platform wideokonferencyjnych (TEAMS, Google Meet) w szkołach,
  • zapewnienia higieny cyfrowej ucznia i nauczycieli,
  • bezpieczeństwa cyfrowego ucznia i nauczycieli,
  • systematycznej transformacji cyfrowej szkoły.

Dotychczas najczęściej zgłaszanymi prośbami o wsparcie są wnioski między innymi o przeszkolenia kadry z zakresu kompetencji cyfrowych oraz w zakresie metod aktywizujących ucznia: projektowej, odwróconej klasy, gamifikacji, a także prośby o całościowe wsparcie szkoły w przeprowadzeniu transformacji cyfrowej oraz pomoc w konkretnych problemach: uruchomienia platform wideokonferencyjnych, przygotowania przez nauczycieli własnych materiałów cyfrowych, zapewnienia bezpieczeństwa cyfrowego oraz prawidłowej współpracy między aplikacjami Office 365 i e-dziennika. Wiele zapytań nauczycieli dotyczy również higieny cyfrowej i czasu spędzanego przed ekranem komputera przez uczniów.

Aby uzyskać wsparcie trenerów i doradców edukacyjnych centrum HUMINE należy skontaktować się z punktem konsultacyjnym za pomocą specjalnego formularza na stronie internetowej: www.humine.pl/centrumedukacji lub telefonicznie w godz. od 8.00 do 17.00 pod numerem telefonu: 573 330 233.

W ramach HUMINE zostaną także zorganizowane szkolenia (webinary) dla nauczycieli i dyrektorów szkół, które rozpoczną się już po feriach zimowych w lutym 2021 r. 

Małopolskie Laboratorium Edukacji Cyfrowej HUMINE – kontakt:

Krzysztof Głomb - koordynator programowy HUMINE, tel. 605290500, adres e-mail:

Artur Krawczyk - koordynator organizacyjny HUMINE, tel. 502357587, adres e-mail:

Jednocześnie trwają także przygotowania do wyłonienia w drodze konkursu zorganizowanego przez Województwo Małopolskie 22 tzw. szkół modelowych, które zostaną objęte kompleksowym wsparciem przez centrum HUMINE w zakresie ich transformacji cyfrowej  w latach 2021-2023. 

Szkoły te otrzymają także wartościową pomoc w zakresie nowoczesnych urządzeń cyfrowych, aplikacji edukacyjnych i  cyfrowych pomocy dydaktycznych, umożliwiających wprowadzenie do praktyki nauczania modelu STEAM   (podejście STEAM polega na położeniu szczególnego nacisku w edukacji szkolnej na takie dziedziny jak: nauki przyrodnicze, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka oraz zwiększenie praktycznego wymiaru zdobywanych umiejętności. Wiąże się z rozwijaniem zdolności współpracy i rozwiązywania problemów oraz umiejętności manualnych).

Konkurs na szkoły modelowe zostanie ogłoszony w grudniu 2020 r.

***

Przypomnijmy, Małopolska Tarcza Antykryzysowa (MTA) – Pakiet Edukacyjny to działania będące częścią kompleksowej strategii władz małopolski, przeciwdziałające negatywnym skutkom epidemii COVID-19. Zakłada utworzenie cyfrowej infrastruktury małopolskich szkół do prowadzenia zajęć w formule zdalnej, podniesienie kompetencji metodyczno-cyfrowych kadry pedagogicznej, organizację kursów dających dodatkowe kwalifikacje oraz ciągłe monitorowanie i ewaluowanie nauczania na odległość, jak również wsparcie inicjatyw uzupełniających czas wolny uczniów w ramach zajęć dodatkowych i wycieczek dydaktycznych.

Program uzupełnia w sposób komplementarny działania rządowe w zakresie zmian w nauczaniu, z uwzględnieniem nowoczesnych metod i technik kształcenia. Jest częścią porozumienia o współpracy pomiędzy Samorządem Województwa Małopolskiego, Wojewodą Małopolskim oraz Małopolskim Kuratorem Oświaty, czyli wszystkich osób i instytucji odpowiedzialnych za organizowanie, prowadzenie i rozwój systemu edukacji, zarówno na poziomie centralnym, regionalnym i lokalnym. Działania wspierające zdalną edukację są prowadzone w ramach środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014 – 2020 oraz Budżetu Województwa, a ich łączna wartość obecnie wynosi 35 milionów złotych, natomiast w przyszłym roku kwota ta zostanie zwiększona do ok. 60 mln zł.

 

Galeria zdjęć