Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Małopolska stawia na innowacyjne rozwiązania społeczne

Fundusze europejskie
16 lutego 2024
Platforma internetowa dla seniorów do nauki obsługi bankomatu czy paczkomatu, przenośne modularne łazienki, internetowy kurs e-learningowy w języku migowym do nauki programowania – to tylko kilka z sześćdziesięciu innowacyjnych pomysłów, które w ramach projektu „Inkubator Włączenia Społecznego” mogą pomóc osobom wykluczonym społecznie.

„Inkubator Włączenia Społecznego”, to trzyletni projekt, trwający od 2021 do 2023 roku, prowadzony przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego oraz Uniwersytetem Jagiellońskim w Krakowie. Celem projektu było wsparcie najciekawszych zgłoszonych pomysłów oraz umożliwienie ich sprawdzenia w praktyce.

Wszystkie zgłoszone do projektu innowacyjne rozwiązania są dedykowane osobom z niepełnosprawnościami w kryzysie bezdomności oraz wychowankom placówek opiekuńczo-wychowawczym, uchodźcom i seniorom.

Małopolska to region wrażliwy społecznie. Co więcej, to region odważny, w którym śmiało podejmujemy wyzwania i decyzje. Dlatego tak cieszy mnie, że po raz kolejny nasze województwo stało się przestrzenią inkubacji nowatorskich rozwiązań, które mają szansę zmieniać rzeczywistość osób wykluczonych

– mówi marszałek Witold Kozłowski.

Spośród wspomnianych 60 projektów, po wnikliwej analizie potencjału biznesowego udało się wyłonić 9, które będą zastosowane na powszechną skalę.

Już od 7 lat Małopolska tworzy przestrzeń, w której świadomi i wrażliwi społecznie ludzie mają szansę sprawdzać w praktyce swoje pomysły na rozwiązywanie problemów społecznych. Zakończona działalność Inkubatora prowadzonego przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie jest kolejnym dowodem na to, że można i trzeba inwestować w rozwój usług społecznych

– dodaje wicemarszałek Łukasz Smółka.

Poniżej lista 9 wyłonionych do upowszechnienia projektów:

  1. Patyk i Kropka - autorki: Maria Tkaczyk i Maria Mazińska.
    Projekt, to opowiadania, napisane tekstem łatwym do czytania i rozumienia (ETR – Easy to Read), umożliwiające młodzieży z niepełnosprawnością obcowanie z książką w wolnym czasie. Główni bohaterowie opowiadań to Patryk i Kropka mierzący się z problemami codzienności nastoletniego życia.
  1. koMIX życiowy - autor: Stowarzyszenie Mam Dom.
    Gra planszowa, dzięki której nastolatkowie wychowujący się w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oswajają trudne emocje pojawiające się w ich codziennym życiu. Z grą złość, smutek czy zazdrość przestają „straszyć”.
  1. Rodzina adopcyjna dorasta - autorki: Agnieszka Sokołowska, Anna Leśniowska Jaros.
    On-linowy podręcznik zawierający zestawy ćwiczeń i pigułki wiedzy, które pomagają rodzicom adopcyjnym zrozumieć, akceptować i mądrze radzić sobie z emocjami nastoletnich dzieci. 
  1. Przygotowanie przenośnych, modularnych łazienek dla ubogich - autor: Spółka OK NON PROFIT.
    Przenośne, modularne łazienki do samodzielnej instalacji. Łatwe w montażu również w mieszkaniach bez dostępu do wymaganej infrastruktury sanitarnej.
  1. edki - terapeutyczne kredki dla dzieci ze spastycznością kończyny górnej - autorka: Aleksandra Satława.
    Kredki do samodzielnego wytworzenia, które dzięki swojemu unikatowemu kształtowi pozwalają najmłodszym artystom z niepełnosprawnością tworzyć, bawić się i uczyć.       
  1. Merkury - symulator kiosków samoobsługowych - autor: Stowarzyszenie Edukacji Pozaformalnej "Meritum".
    Platforma internetowa oswajająca seniorów z obsługą urządzeń samoobsługowych takich jak bankomat, paczkomat, kasa samoobsługowa, parkomat. Symulator 4 urządzeń wraz z filmami instruktażowymi wspiera seniorów w samodzielnej obsłudze urządzeń przestrzeni publicznej, wzmacniając kompetencje cyfrowe.
  1. Hear–IT - autor: Stowarzyszenie Edukacji Pozaformalnej "Meritum".
    Internetowy kurs e-learningowy w PJM dla osób g/Głuchych, pragnących rozpocząć przygodę z programowaniem. Platforma zawiera komplet materiałów edukacyjnych napisanych prostym językiem. Wprowadza w obszar programowania, dając możliwość rozwoju w tej dziedzinie.
  1. Głuchy czytelnik w bibliotece - autorki: Dominika Wiśniewska, Anna Antos.
    Przewodnik po bibliotece napisany w polskim języku migowym (PJM). Dzięki niemu osoby ze społeczności osób Głuchych dowiedzą się, że biblioteka to miejsce otwarte i atrakcyjne również dla nich i ich dzieci.
  1. BaWita - tablica manipulacyjna jako dorosła zabawka terapeutyczna dla seniorów - autorzy: Maria Lorenc, Maciej Parol.
    Kreatywne narzędzie, pomagające seniorom z chorobami dementywnymi mierzyć się z codziennością, ćwiczyć podstawowe funkcje pamięciowe i organizować swój dzień.

Wypracowane w „Inkubatorze Włączenia Społecznego” innowacje nie pozostają jedynie zbiorem materiałów. To przetestowane, zweryfikowane i gotowe do wykorzystania usługi, narzędzia i produkty, które mogą znaleźć zastosowanie w codziennej pracy z osobami wykluczonymi społecznie.

Aby bezpłatnie otrzymać niezbędne do wdrożenia materiały należy skontaktować się z Działem Innowacji Społecznych ROPS Kraków pod adresem mailowym: lub +48 12 422 06 36 wew. 34.

Więcej informacji na: www.rops.krakow.pl

Projekt „Inkubator Włączenia Społecznego” był wdrażany w ramach IV Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (Działanie 4.1: Innowacje społeczne), na zlecenie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, finansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt był realizowany od 1 października 2020 r. do 31 grudnia 2023 r. w całej Polsce. Wartość projektu wynosi 6 176 022,00 zł (w tym dofinansowanie ze środków europejskich w kwocie 5 823 371,14 zł  oraz ze środków dotacji celowej budżetu państwa w kwocie 352 650,86 zł).

Logotypy Funduszy Europejskich, Rzeczpospolitej Polskiej i Unii Europejskiej.

Galeria zdjęć