Małopolska, to najpiękniejszy region Polski. W 2019 r. gościliśmy blisko 18 milionów turystów z kraju i zagranicy. Tę doskonałą sytuację zaburzyła pandemia COVID-19, a następnie wojna na Ukrainie, co znalazło swoje odzwierciedlenie w strukturze ruchu turystycznego w Małopolsce. W 2022 r. liczba odwiedzających zagranicznych zmniejszyła się w stosunku do 2019 r. o 80,7 %.
Aby odbudować popyt turystyczny, a tym samym zwiększyć liczbę obsługiwanych w regionie gości oraz odpowiadając na potrzebę wsparcia małopolskiej branży turystycznej, podjęliśmy decyzję o przygotowaniu intensywnej kampanii promocyjnej na rynkach zagranicznych, strategicznych dla Krakowa i Małopolski.
Projekt "Małopolska-cel podróży" realizowany jest przez Małopolską Organizację Turystyczną we współpracy z partnerami – Województwem Małopolskim i Miastem Kraków. Zgodnie z najnowszymi danymi, pozyskanymi z hurtowni danych teleinformatycznych, w II kwartale 2023 r. Małopolskę odwiedziło blisko 250 000 gości z zagranicy czyli o 26 % więcej niż w analogowym okresie 2022 r., a w samym miesiącu czerwcu, jest to wzrost, rok do roku, o 43%.
Małopolska, to najpiękniejszy i najczęściej odwiedzany region w Polsce. Miasto Kraków, to bezkonkurencyjny lider na całym świecie jeśli chodzi o małopolską rozpoznawalność turystyczną. 18 mln turystów w 2019 roku, to był rekord, który wypracowaliśmy w tamtym czasie. Niestety, zmierzyliśmy się jak cały świat z pandemią, później przyszła wojna na Ukrainie. Samorząd Województwa Małopolskiego podjął innowacyjne działania, które miały wzmocnić branżę turystyczną finansowo, a przede wszystkim miały na celu marketingowo pobudzić ruch turystyczny. Kampanie promocyjne już przynoszą efekty. Jesteśmy regionem bezpiecznym, gościnnym, mającym bazę turystyczną o bardzo wysokim standardzie. Badania z II kwartału pokazały, że kampania promocyjna "Małopolska-cel podróży" oraz organizowane Igrzyska Europejskie pokazują bardzo znaczące efekty
- powiedziała Iwona Gibas z zarządu województwa.
W ramach projektu "Małopolska-cel podróży" działania promocyjne obejmują między innymi: materiały PR, kampanie w Internecie i prasie branżowej, działania ambientowe oraz realizację misji dla małopolskich przedsiębiorców turystycznych na rynkach: niemieckim, brytyjskim, austriackim, szwajcarskim, włoskim, skandynawskim i amerykańskim. Emitowane są również spoty promocyjne w języku polskim, angielskim i niemieckim. Powstała także dedykowana rynkom zagranicznym docelowa strona internetowa www.wideopen.travel oraz media społecznościowe: Facebook, Instagram i Youtube - w języku niemieckim i angielskim. Ta aktywność zdecydowanie przyczyniła się pozytywnego trendu, związanego z odbudową ilości podróży turystycznych do Małopolski. W pierwszym okresie promocyjnym kampania skupiła się także bardzo mocno na zaproszeniu gości do Krakowa i Małopolski na III Igrzyska Europejskie.
Założenie przy organizacji Igrzysk Europejskich było proste - zrobimy największa interdyscyplinarną imprezę w historii Polski z jednoczesnym widocznym walorem sportowym oraz organizacyjnym Województwa Małopolskiego i Miasta Krakowa wraz z pokazaniem światu naszego regionu. Promocja igrzysk stała się jednym z kluczowych elementów, które już możemy obserwować. W rywalizacji brało udział 6500 zawodników, było 29 sportów - z czego 19 miało charakter eliminacji przyszłorocznych Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Igrzyska Europejskie stały na najwyższym sportowym poziomie, a jak popatrzymy na organizację tych zawodów, to gościliśmy w sumie ok. 10 tys. ludzi sportu – trenerów, masażystów, lekarzy. Dodatkowo to 4,5 tys. wolontariuszy i 1200 osób, które sędziowały te zawody w 14 miastach. Pokazaliśmy, że potrafimy poradzić sobie z tak dużym wydarzeniem i zapewnić pełne bezpieczeństwo. Przez cały czas trwania Igrzysk Europejskich nie odnotowaliśmy żadnych poważniejszych incydentów
- podkreślał radny województwa Rafał Kosowski.
W ramach projektu, od 24 kwietnia 2023 r. na rynku brytyjskim, niemieckim i austriackim ruszyła kampania w Internecie, która realizowana jest przy wykorzystaniu najnowszych produktów i narzędzi marketingu w sieci. W ramach kampanii przygotowano między innymi spoty i banery podkreślające bogactwo oferty turystycznej Małopolski i Krakowa. Ta część kampanii potrwa do 31 października 2023 roku i zakłada dotarcie do ponad 15 milionów osób.
Przy naszych wspólnych pracach projektowych "Małopolska-cel podróży" widać, że przynosi ona efekty. Wspólną kampanię, zagraniczną, prowadzimy już z miastem Krakowem i Województwem Małopolskim ponad dwa lata. Po drodze mieliśmy końcówkę pandemii, potem niestety atak na Ukrainę. To sytuacja bardzo trudna, ale już widać, że ta kampania była opłacalna. Wreszcie w roku 2023, również dzięki takim wydarzeniom jak Igrzyska Europejskie, powracamy na ścieżkę szybkiego wzrostu. W miesiącach: maju i czerwcu wyniki zbliżają się do 50 %. Wszystko wskazuje na to, że również w okresie wakacyjnym ta tendencja się utrzyma. To też pokazuje, że nasze kierunki w kampanii są słuszne
- mówił prezes Grzegorz Biedroń.
W drugim kwartale bieżącego roku zaobserwować można widoczny wzrost przyjazdów odwiedzających Małopolskę w stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim. Największy wzrost, około 26% zanotowano wśród odwiedzających zagranicznych, a ich liczba sięgnęła blisko ćwierć miliona. W pierwszej piątce odwiedzających Małopolskę znaleźli się mieszkańcy: Wielkiej Brytanii, Niemiec, USA, Słowacji i Izraela. W przypadku turystów krajowych zanotowano wzrost na poziomie 7%. Małopolskę najchętniej odwiedzali mieszkańcy województw w następującej kolejności: mazowieckie, śląskie, podkarpackie, wielkopolskie i dolnośląskie.
Jestem szczególnie wdzięczny partnerom kampanii „Małopolska-cel podróży”, w szczególności Zarządowi Województwa Małopolskiego, Małopolskiej Organizacji Turystycznej i lotnisku Balice. Budżet tego projektu, to aż 24 miliony, z czego 100%, to środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego. To nasze wspólne, zintegrowane, holistyczne działania Małopolski i Krakowa. To się opłaca i dobrze, że cała polityka turystyczna jest zintegrowana
- podkreślał pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. kultury Robert Piaskowski.
Statystyki krakowskiego lotniska doskonale pokazują skalę i dynamikę odbudowującego się ruchu lotniczego na krakowskim lotnisku. W tym roku obsłużono już 4 371 440 pasażerów. Kraków Airport proponuje pasażerom bogatą ofertę wakacyjną. Z Krakowa możemy wybrać kierunki podróży z blisko 150 regularnych połączeń. Czerwiec okazał się dla krakowskiego lotniska rekordowy. Jeśli chodzi o ruch pasażerski, z usług krakowskiego lotniska skorzystało 867 403 pasażerów, czyli o 16% więcej w stosunku do czerwca 2019 roku i o 21% więcej w stosunku do czerwca 2022. Do Krakowa przylatywali turyści z wszystkich stron świata, na co wpłynęła niewątpliwie atrakcyjna siatka połączeń krakowskiego lotniska oraz sportowcy przylatujący do Krakowa i Małopolski na Igrzyska Europejskie 2023.
Dziękuję za wszystkie miesiące wspólnej pracy i poszukiwanie tego, co nas łączy. W Małopolsce każdy potrafi znaleźć coś ciekawego. Na naszym lotnisku spotykają się ludzie o różnych językach, poglądach, przekonaniach i wszyscy z niego korzystają, a każdy znajduje tam swoje miejsce. Cieszy mnie to, że cała małopolska infrastruktura się rozwija i turysta w każde miejsce naszego regionu może komfortowo i bezpiecznie dotrzeć
- dodał Radosław Włoszek prezes zarządu Kraków Airport.
Projekt „Małopolska-cel podróży” realizowany jest w całości z Funduszy Europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014 – 2020. Budżet kampanii to 24 mln zł, w tym: 16 mln zł przeznaczonych jest na część zagraniczną, a 8 mln zł na część krajową. Projekt rozpoczął się w 2021 roku i potrwa do końca 2023 roku.