Certyfikacja dokonywana przed Komisją Europejską to standardowa procedura, podczas której sprawdza się czy środki europejskie są wydawane rzetelnie oraz zgodnie z prawem i kryteriami konkursów. Małopolska z tym zadaniem w 2016 roku poradziła sobie znakomicie. Ostateczna weryfikacja wydatków przeprowadzona na szczeblu europejskim potwierdziła, że udzielone łączne dofinansowania na ponad 280 mln zł przekazano prawidłowo… i szybciej niż zakładano. Tylko w tym roku, dzięki sprawnemu przeprowadzeniu wielu konkursów do beneficjentów trafiło o 130% środków więcej niż planowano. Tym samym Małopolska plasuje się na 6. miejscu w Polsce pod względem realizacji założonych przez Ministerstwo Rozwoju pułapów certyfikacji.
Te wyniki potwierdzają, że samorząd województwa bardzo dobrze wydaje fundusze unijne i robi to szybciej niż było zaplanowane. Nie może być mowy o jakimkolwiek spowalnianiu procesu inwestowania środków unijnych - wręcz przeciwnie, jeszcze bardziej przyspieszamy, a równie ambitny harmonogram naborów mamy na 2017 rok. Sukces jest tym większy, że obecna perspektywa finansowa jest trudniejsza zarówno dla nas, jako instytucji zarządzającej programem regionalnym, jak i dla wnioskujących o dofinansowanie. Wiele problemów formalnych musi zostać rozwiązanych na szczeblu centralnym. My jednak robimy wszystko, aby efektywnie wykorzystywać środki z RPO. Skracamy procedury, upraszczamy kryteria oceny, przyspieszamy nabory. Dzięki temu dotychczas udało nam się przekazać więcej środków niż zakładaliśmy jeszcze rok temu
– podkreśla wicemarszałek Stanisław Sorys.
Potwierdzają to liczby. Prognozy z czerwca 2016 roku zakładały, że certyfikowane wydatki na koniec roku będą wynosić ok. 67,9 mln zł. Wynoszą – 280 mln zł.
Pierwsze środki z nowej perspektywy zostały wydane głównie na duże projekty infrastrukturalne:
- budowę przystanku kolejowego Kraków Sanktuarium wraz z infrastrukturą komunikacyjną – wartość 11,7 mln zł,
- budowę połączenia DW 780 (ul. Księcia Józefa w Krakowie) z południową obwodnicą Krakowa - Węzeł Mirowski – wartość 16,2 mln zł,
- zakup niskoemisyjnych, niskopodłogowych autobusów oraz stacjonarnych automatów KKM do sprzedaży biletów w celu obsługi linii aglomeracyjnych – wartość 58,3 mln zł,
- budowę obwodnicy Oświęcimia od ronda ul. Chemików i ul. Fabrycznej w Oświęcimiu do DW nr 933 w Bobrku – wartość 22,7 mln zł,
- oraz na uruchomienie pożyczek i poręczeń w ramach zwrotnych instrumentów finansowych.