W wydarzeniu wzięli również udział: posłowie na Sejm RP Anna Paluch i Patryk Wicher, senator Wiktor Durlak, Stanisław Pasoń - wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego, radni województwa: Grzegorz Biedroń i Jan Duda, starosta nowosądecki Tadeusz Zaremba, sekretarz województwa Wojciech Pałka, Zbigniew Konieczek - prezes firmy NEWAG S.A., Józef Michalik - wiceprezes firmy NEWAG S.A., Radosław Włoszek - prezes zarządu spółki Koleje Małopolskie i Paweł Pachoł - wiceprezes zarządu spółki Koleje Małopolskie.
To bardzo dobra informacja dla mieszkańców województwa małopolskiego oraz turystów, którzy podróżują kolejami po naszym regionie. Kolej w Małopolsce przeżywa renesans. Kolej w Małopolsce rozwija się – z roku na rok staje się coraz bardziej nowoczesna. I w tym symbolicznym miejscu podpisujemy, wspólnie z moimi współpracownikami, umowę na kolejnych sześć pojazdów, które już w przyszłe wakacje trafią na małopolskie tory.
– mówił marszałek Łukasz Smółka.
Konsekwentnie pokazujemy, że obiecane jest realizowane. W ubiegłym roku w lipcu mówiliśmy, że do końca tej kadencji chcemy zakupić 25 nowoczesnych pojazdów i ta obietnica jest realizowana. We wrześniu 2024 r. została podpisana umowa ramowa z firmą Newag, z Panem Prezesem Zbigniewem Konieczkiem. Nakreśliła ona, że w kolejnych tygodniach i miesiącach realizujemy właśnie to zamówienie. Sześć pociągów zakontraktowanych we wrześniu 2024 r., dzisiaj kolejne 6. Liczę, że kolejne miesiące i lata spowodują, że pociągi również będą kontraktowane w tym miejscu, i w niedługim czasie dostarczane na małopolskie tory
– zaznaczył gospodarz regionu.
– W 2014 r. na małopolskich torach zostało przewiezionych nieco ponad 7 milionów pasażerów, w 2024 r. odnotowaliśmy 26 milionów pasażerów w kolei regionalnej. To pokazuje, że mieszkańcy chcą korzystać z kolei, chcą przemieszczać się szybko, sprawnie i bezpiecznie, ale przede wszystkim chcą korzystać z nowoczesnej kolei, która jest na małopolskich torach – podkreślił marszałek Łukasz Smółka.
W tym miejscu bardzo serdecznie dziękuję w pierwszej kolejności Zarządowi Województwa Małopolskiego, poprzedniemu Marszałkowi Województwa Małopolskiego Witoldowi Kozłowskiemu, wszystkim kolegom radnym z Sejmiku Województwa Małopolskiego, którzy podejmują decyzje finansowe. Bardzo dziękuję także parlamentarzystom, bo dzisiaj jest informacja o podpisaniu umowy i dostawie pociągów, ale przede wszystkim od wielu lat konsekwentnie Państwo realizowaliście rozwój infrastruktury kolejowej: budowę torów, przystanków i dworców. Bardzo dziękuję panu ministrowi Andrzejowi Adamczykowi, dziękuję obecnym dzisiaj posłom, senatorowi Wiktorowi Durlakowi, panu posłowi Patrykowi Wichrowi za to, że tutaj wszyscy wspólnie mówimy o projekcie, który nazywa się Małopolska. W ramach tego projektu wspólnie realizujemy to, czego mieszkańcy od nas oczekują
– dodał marszałek Łukasz Smółka.
Rozwój transportu w regionie jest jednym z najważniejszych zadań samorządu województwa. Dziękuję za to, że podtrzymujemy dynamikę inwestycyjną z poprzedniej kadencji, nie zatrzymujemy się i, tak jak powiedział pan marszałek, dotrzymujemy słowa. Ale pragnę też podkreślić jeszcze jedną okoliczność, która jest bardzo ważna, a mianowicie że przy tej kooperacji województwa małopolskiego i firmy Newag dochodzi do idealnego połączenia interesu regionalnego z interesem lokalnym. Wyobraźmy sobie, gdyby to zamówienie realizowała firma położona daleko od Małopolski – tego elementu interesu lokalnego by nie było. Dzięki zawartej umowie flotę Kolei Małopolskich zasili sześć nowoczesnych pociągów. To umożliwi dalszy dynamiczny rozwój oferty przewozowej, na czym skorzystają mieszkańcy małopolskich miast i powiatów, a także turyści odwiedzający nasz region
– mówił wicemarszałek Witold Kozłowski.
– Kupujac do 2032 r. dwadzieścia pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych, czyli – mówiąc popularniej – pociągów, w sposób absolutnie znaczący podniesiemy poziom usług w zakresie kolejowego transportu pasażerskiego – to nie ulega najmniejszej wątpliwości. Ale proszę Państwa, do tego czasu na ziemię sądecką, do jednego z największych przedsiębiorstw trafi około 1,3 mld zł. Jak wszyscy wiemy, z tych środków przede wszystkim mają utrzymanie rodziny tych pracowników, którzy w firmie Newag pracują, ale przekazywane są też rozmaite daniny lokalne, środki w postaci podatków trafiają do budżetu państwa, korzystają usługodawcy, podwykonawcy. W związku z tym wyobraźmy sobie, jak bardzo potężny jest to zastrzyk finansowy dla rozwoju Nowego Sącza, ale też i ziemi sądeckiej, bo przecież pracownicy firmy dojeżdżają z różnych miejsc, nie tylko samego miasta, ale całego powiatu sądeckiego - dodał wicemarszałek Witold Kozłowski.
Dlatego w imieniu tych wszystkich, którzy będą w przyszłości korzystać z tego dobrodziejstwa, pragnę tym wszystkim, którzy uczestniczyli w całym procesie zmierzającym do dzisiejszego podpisania umowy wykonawczej, pragnę serdecznie podziękować. Chciałem też życzyć firmie Newag, żeby poprzez tego rodzaju zamówienia miała szanse na dalszy rozwój i na dalsze realizowane projekty inwestycyjne
- podsumował swoje wystąpienie wicemarszałek Witold Kozłowski.
Wartość podpisanej dziś umowy to ponad 330 mln zł, z czego 85% stanowią środki unijne. Odbiór pojazdów planowany jest na pierwsze półrocze 2028 roku. Nowe pociągi będą obsługiwać połączenia w ramach systemu SKA na terenie województwa małopolskiego oraz w regionach sąsiednich. Jest to druga umowa wykonawcza podpisana w ramach umowy ramowej na zakup 25 składów, zawartej przez Województwo Małopolskie z firmą NEWAG S.A., o łącznej wartości ponad 1,3 mld zł.
Pierwsza umowa wykonawcza na dostawę sześciu składów, planowanych do współfinansowania ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) została podpisana 30 września 2024 roku.
Komfortowe pociągi, przystosowane do szczególnych potrzeb
Nowoczesne pojazdy będą przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami, kobiet w ciąży, dzieci, osób starszych czy pasażerów z ciężkim bagażem. W pociągach znajdą się m.in. rampy służące do wsiadania i wysiadania osób o ograniczonej mobilności czy toalety przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i wyposażone w przewijaki dla niemowląt.
Wśród udogodnień dla podróżnych zaplanowano także m.in. wydzielone miejsca dla pasażerów uprzywilejowanych w bliskiej odległości od wejścia oraz specjalną strefę rodzinną. Składy będą miały bezstopniowe, podświetlane przejścia międzyczłonowe, podświetlane stopnie oraz poręcze, a także wydzieloną powierzchnię na bagaż i przewóz rowerów. Udogodnieniem dla osób słabosłyszących, z aparatami słuchowymi będzie pętla indukcyjna na całej długości pojazdu.
Komunikaty w pociągach będą wygłaszane w języku polskim oraz angielskim.
Każdy z dostarczonych pociągów będzie posiadał 236 miejsc siedzących oraz 550 miejsc ogółem (siedzących oraz stojących). Cała flota sześciu pojazdów pomieści łącznie 3300 pasażerów.