Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Gorlice stawiają na ekologiczny transport

Fundusze europejskie
13 marca 2018
Już wkrótce na trasach komunikacyjnych Gorlic i gmin ościennych pojawi się 11 nowoczesnych, a przede wszystkim ekologicznych autobusów. Dopełnieniem oferty transportowej będzie 15-kilometrowa infrastruktura rowerowa wraz z bezpłatnymi parkingami w systemie „Bike&Ride”. Gorlicki samorząd otrzymał właśnie prawie 15 mln unijnego wsparcia na rozbudowę systemu ekologicznego transportu.

Umowę gwarantujące przyznanie dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 (RPO) przekazali władzom Gorlic przedstawiciele samorządu województwa: wicemarszałek Stanisław Sorys oraz Leszek Zegzda z zarządu województwa. W wydarzeniu wziął też udział radny województwa Stanisław Pasoń.

Projekt „Rozbudowa systemu ekologicznego transportu sposobem na mniejsze zanieczyszczenie powietrza i wyższy komfort podróżowania w obszarze funkcjonalnym miasta Gorlice” przewiduje zakup 11 nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów, spełniających normy emisji spalin EURO 6. Pojazdy wyruszą na trasy 7 linii przebiegających przez miasto oraz teren partnerów projektu, czyli gminy: Biecz, Sękowa i Lipinki, a także gminy: Gorlice i Moszczenica. Dopełnieniem oferty transportowej będzie rozbudowa infrastruktury rowerowej w gminach partnerskich, o długości 15 km. Pełną integrację z transportem zbiorowym zapewni 11 punktów przesiadkowych, zlokalizowanych przy każdej ze ścieżek, które równocześnie będą pełnić funkcje bezpłatnych parkingów w systemie „Bike&Ride”. Tu każdy będzie mógł bezpiecznie zostawić rower i kontynuować podróż transportem publicznym do miejsca pracy czy nauki. Łącznie powstaną 83 miejsca postojowe. Przewiduje się, że rocznie z oferty przejazdów komfortowymi, niskopodłogowymi autobusami skorzysta ok. 415 tys. pasażerów (w tym korzystających ze zintegrowanej oferty).

Zakupiony tabor oraz powstała infrastruktura będą uwzględniać potrzeby osób niepełnosprawnych lub o ograniczonej sprawności (seniorzy, kobiety w ciąży, etc.). Stworzone ścieżki z dopuszczeniem ruchu pieszych będą utwardzone, wolne od słupków, znaków, przeszkód, z obniżeniem progów w miejscu przejścia lub przejazdu przez jezdnię. Specjalnie dostosowane zostaną też miejsca przesiadkowe, umożliwiając komfortowe wejście do niskopodłogowego autobusu, wyposażonego również w rampy wjazdowe oraz funkcję przyklęku. Nad bezpieczeństwem podróżnych będą czuwać systemy monitoringu, pozwalające obserwować i rejestrować zarówno wnętrze pojazdu, jak i drogę i ruch wokół.

Koszt planowanych w projekcie przedsięwzięć to prawie 20 mln zł, w tym wysokość unijnego dofinansowania wynosi 15 mln zł.
Zintegrowana oferta transportu publicznego wraz z kampanią informacyjną przyczyni się do ograniczenia indywidualnego ruchu samochodowego, a tym samym - niskiej emisji.

Galeria zdjęć