Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Blisko 120 szkół z Małopolski skorzystało z projektu transformacji cyfrowej szkoły HUMINE

Fundusze europejskie
15 marca 2024
Małopolskie Laboratorium Edukacji Cyfrowej HUMINE, to element Małopolskiej Tarczy Antykryzysowej - Pakiet Edukacyjny utworzonego w ramach realizowanego przez Województwo Małopolskie projektu pn. „Małopolska Chmura Edukacyjna - nowy model nauczania”. Organizatorem i operatorem projektu było „Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”. W uroczystym podsumowaniu dotychczasowej pracy uczestniczyła Marta Malec-Lech z zarządu województwa.

Transformacja cyfrowa szkoły, według projektu HUMINE, to zmiany na polach: metodyki nauczania, podnoszenia kompetencji cyfrowych nauczycieli, dobrostanu nauczycieli i uczniów, organizacji szkoły oraz infrastruktury cyfrowej. Ze wsparcia w ramach HUMINE skorzystało blisko 120 małopolskich placówek edukacyjnych. Projekt wystartował jesienią 2020 roku. To pierwszy w Polsce, kompleksowy program transformacji. Już wiemy, że wypracowane metody działania oraz doświadczenia dydaktyczne będą wykorzystywane także w innych regionach Polski.

Koncepcja powstała zaraz po ogłoszeniu pandemii wiosną 2020 roku. Szybko okazało się, że ten projekt to coś więcej, niż tylko program mający lepiej przygotować szkoły do nauki zdalnej. To program, którego zadaniem jest podniesienie kompetencji cyfrowych zarówno uczniów, jak i nauczycieli, program, który jest odpowiedzią na szybko zmieniającą się rzeczywistość oraz potrzeby Przemysłu 4.0. Już dzisiaj musimy uczyć dzieci w początkowych klasach szkoły podstawowej programowania. Za chwilę będzie to umiejętność wymagana niemal na każdym stanowisku pracy

- mówiła Marta Malec-Lech z zarządu województwa.

W ramach projektu wytypowano szkoły modelowe, wśród których znalazło się 28 szkół podstawowych oraz 15 liceów z 22 powiatów w Małopolsce. Otrzymały one nowoczesny sprzęt, między innymi: oprogramowanie, komputery, sprzęt video, narzędzia do rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości, klocki do nauki robotyki, roboty i drukarki 3D oraz pełne wsparcie szkoleniowe i dydaktyczne.

HUMINE, to także ujednolicenie narzędzi komunikacji internetowej między nauczycielami, umożliwienie korzystania nauczycielom i uczniom ze wszystkich dostępnych multimediów, Internetu w każdym miejscu w szkole, możliwość odbywania zdalnych konferencji, czy rad pedagogicznych. To bardzo widoczne i pożądane zmiany. Wszystkie szkolenia, które przeprowadził zespół trenerów ze Stowarzyszenia „Miasta w Internecie” miał dla nauczycieli ogromną wartość. Nauczyciele - po prostu - chcieli się uczyć nowych rzeczy i narzędzi. Ważnym elementem projektu były także kilkudniowe warsztaty dla kadry zarządzającej. Dzięki temu dyrektorzy mieli pełną świadomość wagi tej transformacji i dopingowali całą kadrę pedagogiczną. Jednym z ważniejszych elementów projektu HUMINE było także wsparcie w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego, świadomego wykorzystywania narzędzi cyfrowych oraz Internetu w edukacji i życiu prywatnym.

Co ważne, decyzją Zarządu Województwa Małopolskiego,  proces transformacji cyfrowej szkół będzie kontynuowany. Od września tego roku przystąpi do niego 100 kolejnych placówek.

Galeria zdjęć