Nowy przystanek kolejowy i punkt przesiadkowy na mapie Krakowa, a wraz z nimi większy dostęp do szybkiego, komfortowego transportu i oszczędność czasu podróży dla mieszkańców północnej części miasta – to cel projektu, który decyzją Zarządu Województwa Małopolskiego uzyskał dofinansowanie w wysokości 93,5 mln zł ze środków europejskich. Całość prac, czyli budowa przystanku, układu drogowego i parkingów będzie kosztowała ponad 135 mln zł.
Jako Zarząd Województwa Małopolskiego pod koniec kwietnia podjęliśmy decyzję o skierowaniu środków europejskich dla Gminy Miejskiej Kraków, z przeznaczeniem na zintegrowane inwestycje terytorialne. W ramach tej inwestycji powstanie nowy przystanek kolejowy, wiadukty oraz parkingi Park&Ride, które pomieszczą ponad 200 samochodów. To cieszy, szczególnie biorąc pod uwagę rosnącą popularność transportu kolejowego w Małopolsce, bo – przypomnijmy - przewoźnicy regionalni operujący w Małopolsce w ubiegłym roku przewieźli 26 mln pasażerów. Dlatego właśnie stawiamy na kolej. Budujemy nowe przystanki, wzmacniamy tabor. Planujemy zakupić jeszcze 25 sztuk nowoczesnego taboru – tak, by nasi mieszkańcy mogli korzystać z przewidywalnej, bezpiecznej, punktualnej formy transportu
- powiedział marszałek Łukasz Smółka.
Dziś po raz kolejny możemy powiedzieć: obiecane jest realizowane. Rozmawiamy dziś o szczegółach kolejnego wielkiego przedsięwzięcia kolejowego, kolejnej wielkiej inwestycji rozwijającej transport publiczny w Krakowie, w Małopolsce. Przystanek SKA Prądnik Czerwony to inwestycja wyczekiwana od dawna przez mieszkańców północnego Krakowa. Nowy przystanek oznacza większy dostęp do szybkiej i komfortowej podróży oraz możliwość przesiadki z samochodu na kolej, z korzyścią dla środowiska. Dążymy do tego, aby Małopolska była najlepiej skomunikowanym regionem w Polsce, a Kraków – najlepiej skomunikowaną stolicą województwa. Idziemy w dobrą stronę. Planujemy rozpoczęcie budowy w przyszłym roku, a zakończenie jej w 2028 roku
- zaznaczył marszałek Łukasz Smółka.
- Najważniejsze jest to, abyśmy działali wspólnie i realizowali inwestycje, które są ważne dla naszych mieszkańców, dla Krakowa i dla Małopolski – podkreślił radny województwa Dariusz Badurski.
- Samorząd Województwa Małopolskiego konsekwentnie rozwija czysty transport – transport kolejowy. To szczególnie cieszy, kiedy odbiera się sygnały - a takie stwierdzenia padały na posiedzeniach sejmowej komisji infrastruktury w tej kadencji – że Małopolska jest przykładem dobrej organizacji regionalnego transportu kolejowego. Dlatego na pana ręce, panie marszałku, przekazuję gratulacje. Dzieje się to, co było i pozostaje naszym celem strategicznym, czyli dynamiczny rozwój transportu kolejowego, likwidacja białych plam komunikacyjnych. O tym mówią przedstawiciele wszystkich klubów parlamentarnych, kiedy omawiane jest zwiększenie liczby pasażerów przewozów kolejowych. Województwo Małopolskie daje znakomity przykład, jak trzeba to robić - powiedział poseł na Sejm RP Andrzej Adamczyk.
Przystanek powstanie u zbiegu ulic Powstańców, Meiera i Reduta oraz na przecięciu linii kolejowych nr 8 i 95. W projekcie założono budowę dwóch peronów zewnętrznych. Będą one wyposażone m.in. w zadaszenia, ławki i poręcze. Znajdą się na nich również tablice informacyjne, automat biletowy i gabloty, a także niezbędne elementy jak oświetlenie i nagłośnienie oraz monitoring. Do peronów będzie można dostać się dzięki zaplanowanym w zadaniu windom.
Projekt przewiduje również budowę dwóch parkingów typu Park & Ride: północnego oraz południowego, o łącznej liczbie ponad 200 stanowisk postojowych, w tym 14 miejsc zarezerwowanych dla niepełnosprawnych i 6 miejsc do ładowania pojazdów elektrycznych. Powstanie też trzeci parking – środkowy, z miejscami dla taksówek (4 miejsca) i stanowiskami Kiss & Ride (4 stanowiska). Przy przystanku przewidziano także budowę parkingów z miejscami postojowymi dla ok. 80 rowerów (40 stojaków).
Zadanie obejmuje także przebudowę układu drogowego. Nad liniami kolejowymi powstaną wiadukty oraz kładka dla pieszych i rowerów. Wybudowane zostaną chodniki i ścieżki pieszo-rowerowe. Zaplanowano także nasadzenia zieleni.
Postępowanie przetargowe na wyłonienie Wykonawcy i Inżyniera Kontraktu na rzecz Gminy Miejskiej Kraków będzie prowadzić PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Partner projektu.
Projekt Gminy Miejskiej Kraków „Budowa przystanku kolejowego SKA Kraków Prądnik Czerwony wraz z budową parkingu typu Park&Ride” został wybrany do dofinansowania w Działaniu 3.1 Transport miejski - ZIT, typ projektu A Transport miejski, typ projektu B Plany Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP), program Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 (FEM 2021-2027).