Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Z ekspertami o strategicznych przedsięwzięciach dla Małopolski

Edukacja
09 listopada 2012
- W ciągu ponad dwóch miesięcy procesu konsultacji społecznych programów strategicznych, do Banku Projektów Regionalnych zgłoszono propozycje ok. 660 propozycji przedsięwzięć, o wartości około 50 mld zł – podkreślił wicemarszałek Roman Ciepiela 9 listopada podczas seminarium eksperckiego dotyczącego kapitału intelektualnego, rynku pracy oraz innowacyjności w regionie. 

9 listopada odbyły się dwa seminaria poświęcone projektom zgłoszonym do programów strategicznych. Podczas pierwszego z nich eksperci rozmawiali o projektach możliwych do realizacji w ramach programów strategicznych: Kapitał Intelektualny i Rynek Pracy oraz Regionalna Strategia Innowacji. W trakcie drugiego dyskutowano o przedsięwzięciach zgłoszonych do programów: Dziedzictwo i Przemysły Czasu Wolnego oraz Marketing Terytorialny. Samorząd województwa przygotowuje 10 programów strategicznych, które wraz ze Strategią Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2011-2020 będą najważniejszym narzędziem zarządzania rozwojem regionu. Prace nad programami będą pomocne także w przygotowaniu nowego regionalnego programu operacyjnego na lata 2014-2020. Seminaria eksperckie stanowiły kolejny element dyskusji nad pakietem nowych programów strategicznych dla Małopolski do 2020 roku. To ważny głos w tej debacie.  

Cykl spotkań z ekspertami, przedstawicielami Zarządu Województwa Małopolskiego, radnymi województwa i autorami programów strategicznych rozpoczęło 5 listopada seminarium poświęcone projektom zgłoszonym do programów strategicznych: Ochrona Zdrowia oraz Włącznie Społeczne, które otworzył wicemarszałek Wojciech Kozak. Dr hab. med. Andrzej Matyja, ekspert strategiczny w pracach nad programem strategicznym Ochrona Zdrowia zwrócił uwagę, że przedsięwzięcia zapisane przez autorów w tym programie zostały oszacowane na 1,37 mld zł, natomiast te zgłoszone za pośrednictwem Banku Projektów Regionalnych mają wartość 1,97 mld zł. Eksperci uznali, że najważniejszymi obszarem w systemie ochrony zdrowia w Małopolsce są: onkologia, psychiatra i kompleksowa opieka zdrowotna nad osobami starszymi. Podczas dyskusji poświęconej projektom zgłoszonym do programu Włączenie Społeczne eksperci zwracali uwagę na potrzebę lepszej współpracy z organizacjami pozarządowymi, co jest warunkiem dotarcia do osób najbardziej potrzebujących pomocy. Za priorytety programu uznano wsparcie rodziny (zwłaszcza rodziców i dzieci niepełnosprawnych) oraz pomoc osobom starszym.

7 listopada eksperci, z udziałem wicemarszałka Romana Ciepieli i członka Zarządu Województwa Małopolskiego Stanisława Sorysa, debatowali na temat projektów zgłoszonych do programów w obszarach: transportu, ochrony środowiska i rozwoju obszarów wiejskich. Za najważniejsze zdania w dziedzinie transportu eksperci uznali przede wszystkim budowę Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, rozbudowę i skomunikowanie Portu Lotniczego w Balicach, a także budowę obwodnic miejscowości w Małopolsce, tworzących spójny, sieciowy system komunikacyjny. Ochrona przeciwpowodziowa, odnawialne źródła energii, ograniczenie zanieczyszczenia powietrza, racjonalne wykorzystanie energii – to tematy, które zdominowały dyskusję w obszarze ochrony środowiska. Podczas dyskusji na temat projektów zgłoszonych do programu strategicznego Obszary Wiejskie wiele uwagi poświęcono poprawie warunków życia na obszarach wiejskich oraz rozwijaniu innych funkcji tych terenów, m.in. poprzez rozwijanie przetwórstwa, usług, skrócenie łańcucha żywnościowego dzięki dostarczaniu produktów rolnych od rolników bezpośrednio do konsumentów.

Dwa ostatnie seminaria odbyły się 9 listopada. W dyskusji na temat kapitału intelektualnego, rynku pracy i innowacji uczestniczył wicemarszałek Roman Ciepiela, a o problemach dziedzictwa i przemysłów czasu wolnego oraz marketingu terytorialnego dyskutował z ekspertami członek Zarządu Województwa Małopolskiego Jacek Krupa. Roman Ciepiela zaznaczył, że intencją Zarządu Województwa Małopolskiego jest to, aby pakiet ten tworzył optymistyczny i ambitny, ale też realny plan działania samorządu województwa w perspektywie 2020 r., który wzmocni Małopolskę gospodarczo i poprawi jakość życia mieszkańców, ale nie doprowadzi do przeinwestowania. W spotkaniu uczestniczyli m.in. przedstawiciele Wojewódzkiej Rady Zatrudnienia, uczelni, Małopolskiej Rady Gospodarczej, Małopolskiej Rady Innowacji, Wojewódzkiego Urzędu Pracy oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. W pierwszej części seminarium skupiono się na tematyce kapitału intelektualnego i rynku pracy. Listę projektów dotyczących tej tematyki przedstawił prof. Jarosław Górniak z Uniwersytetu Jagiellońskiego, ekspert strategiczny w pracach nad programem. W drugiej części propozycje ponad 60 projektów, które zostały zgłoszone do realizacji w ramach Regionalnej Strategii Innowacji zaprezentował dr Marcin Zawicki z Uniwersytetu Ekonomicznego.

W trakcie dyskusji na temat projektów zgłoszonych w obszarze dziedzictwa i przemysłów czasu wolnego eksperci zwracali m.in. uwagę na to, że strategiczne przedsięwzięcia w tej dziedzinie powinny koncentrować się na rozwiązaniach sieciowych. Podkreślano, że w przestrzeni kultury, turystyki i rekreacji należy zwiększyć nacisk na promocję zarówno wewnętrzną, jak i zewnętrzną. Wiele komentarzy dotyczyło pomysłu zorganizowania Zimowych Igrzysk Olimpijskich w roku 2022 w Krakowie. Jacek Krupa zaznaczył, że szacowany koszt zorganizowania takiej imprezy w Krakowie i pod Tatrami z udziałem Słowaków jest szacowany na ok. 1,5 mld dolarów, z czego ok. 30-40 proc. wynosiłaby dotacja z Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego Jest to wielkie wyzwanie organizacyjne i finansowe, ale już samo zaakceptowanie przez rząd kandydatury Krakowa wiązałoby się z ogromną promocją regionu i wsparciem przez stronę rządową dla wielkich inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce. Podczas debaty poświęconej projektom zgłoszonym do Programu Strategicznego Marketing Terytorialny zwracano uwagę na konieczność „sprzedawania” marki regionu przez wszystkie podmioty pod jednym szyldem.

Galeria zdjęć

Tagi: WYDARZENIA