Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Wpływ pandemii na kondycję psychospołeczną młodzieży

Edukacja
21 maja 2021
Zdrowie psychiczne i więzi rodzinne w czasie pandemii, społeczne konsekwencje pandemii, dobre praktyki na czas pandemii – to główne tematy konferencji zorganizowanej przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli we współpracy z Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie, Uniwersytetem Jagiellońskim oraz Urzędem Miasta Krakowa.

Ponad 500 nauczycieli, psychologów, pedagogów, studentów oraz przedstawicieli środowiska naukowego wzięło udział w konferencji online pt. „Wpływ pandemii COVID-19 na kondycję psychospołeczną młodzieży” zorganizowanej 20 maja. Uroczystego otwarcia konferencji dokonał dr hab. Przemysław Czarnek, prof. KUL, Minister Edukacji i Nauki oraz Marzena Machałek, Sekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, edukacji włączającej oraz kształcenia zawodowego.

Film z otwarcia konferencji przez dr. hab. Przemysława Czarnka, prof. KUL, Ministra Edukacji i Nauki

- Z dużą satysfakcją odbieram, że odbywają się konferencje, które mają na celu namysł, ale też przygotowanie rozwiązań, które będą wspierały nauczycieli, rodziców, a przede wszystkim uczniów w powrocie po pandemii do szkół. Czas pandemii można nazwać – używając nomenklatury z dziedziny wychowania fizycznego – „czasem kontuzji”, po której powrót do formy wymaga dużego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego i myślę, że wnioski wypływające z dzisiejszej konferencji będą wyznaczać kierunek wsparcia – wskazała Marzena Michałek, Sekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, edukacji włączającej oraz kształcenia zawodowego.

Pandemia COVID-19 zdeterminowała życie codzienne i emocje milionów ludzi w Polsce i na całym świecie. Społeczna izolacja, wymuszona zmiana rytmu życia, organizacji pracy i edukacji, troska o zdrowie najbliższych i niepewność przyszłości to tylko niektóre aspekty trudnej sytuacji, która wpłynęła na kondycję psychospołeczną młodzieży.

- Wierzę, że dzisiejsza wymiana ustaleń naukowych, poglądów, doświadczeń będzie sprzyjać nie tylko rozwojowi naszej wiedzy o wpływie pandemii COVID-19 na kondycję psychospołeczną młodzieży, ale także zacieśnianiu naszych wspólnych więzi, rozwojowi współpracy, budowaniu wspólnego ekosystemu zaufania, którego tak bardzo potrzebujemy w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym, szczególnie w dzisiejszych niełatwych pandemicznych czasach. Wierzę, że konferencja przyczyni się do zdiagnozowania problemu, jego dogłębnego rozpoznania i przede wszystkim umożliwi wskazanie dróg działań zmierzających do poprawy sytuacji w zakresie rozpatrywanej problematyki – mówił otwierając spotkanie dr hab. Michał Rogoż, prof. UP, Prorektor ds. Nauki Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie.

Dyrektor Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli dr Łukasz Cieślik zwrócił uwagę, iż Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli jako placówka o zasięgu regionalnym od samego początku pandemii starała się wspierać nauczycieli w realizacji obowiązku edukacji zdalnej.

- Szereg naszych inicjatyw, szereg form doskonalenia zawodowego nauczycieli ukierunkowanych było na wsparcie nauczycieli w kontekście kompetencji cyfrowych. Bardzo ważnym obszarem była również kwestia zarządzania szkołą w okresie pracy zdalnej. Natomiast podstawowym wymiarem naszej aktywności było wsparcie nauczycieli, dyrektorów szkół i placówek oświatowych w utrzymaniu dobrego poziomu dobrostanu uczniów i nauczycieli. W tym zakresie współpraca ze środowiskiem akademickim okazała się niezwykle cenna, ponieważ pozwoliła nam przygotować ofertę na najwyższym poziomie, skrojoną na miarę potrzeb i oczekiwań środowiska oświatowego, z której od początku pandemii skorzystało ponad 20 000 nauczycieli w Małopolsce.

Głównym celem organizowanej debaty, w której wzięli udział wybitni eksperci z takich dziedzin jak: socjologia, psychologia, psychiatria, było rozpoznanie czynników ryzyka i zagrożeń dla zdrowia oraz kondycji młodzieży w czasie pandemii. Każda z czterech sesji była okazją do wymiany myśli i spostrzeżeń na temat wielowymiarowych aspektów pandemii SARS-CoV-2. O społecznym aspektach pandemii, efekcie tzw. psychofali oraz zdalnej edukacji w czasie epidemii mówili: dr hab. Marian Niezgoda, prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, prof. dr hab. Krystyna Szafraniec z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, a także dr Joanna Rzońca, doradca metodyczny Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie. Sesję poprowadziła dr hab. Małgorzata Bogunia-Borowska, prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

W drugiej części konferencji odbyła się dyskusja na temat wpływu pandemii na kondycję psychiczną młodzieży. Wśród zaproszonych znamienitych gości głos w debacie zabrali dr hab. Małgorzata Gambin z Uniwersytetu Warszawskiego, dr Iwona Sikorska z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz dr Małgorzata Woźniak-Prus z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. W trakcie sesji, moderowanej przez dr. hab. Piotra Długosza, prof. Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, uwagę poświęcono zdrowiu psychicznemu młodzieży w okresie przymusowej izolacji społecznej oraz omówiono wyniki badań w zakresie depresji i lęków prowadzonych w różnych grupach wiekowych w trakcie pandemii w Polsce.

Zdrowiu psychicznemu w kontekście więzi rodzinnych poświęcona była trzecia sesja z udziałem dr hab. Grzegorza Iniewicza, prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, dr hab. med. Macieja Pileckiego z Uniwersytetu Jagiellońskiego – Collegium Medicum, dr Romana Soleckiego z Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie oraz dr Ewy Czerwińskiej-Jakimiuk z Uniwersytetu Pedagogicznego.

Na koniec o swoich problemach i doświadczeniach wypowiedziała się sama młodzież. Jej punkt widzenia, spektrum doświadczeń okazały się kluczowe w rozważaniach na temat dobrych praktyki na czas pandemii. W sesji moderowanej przez dr hab. Marcjannę Nóżkę, prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie udział wzięli przedstawiciele Koła Naukowego Studentów i Studentek Socjologii UJ, Wydziałowej Rady Samorządu Studentów na Wydziale Filozoficznym UJ oraz założycielki grupy on-line on-soul, którzy podzielili się wiedzą na temat zakresu i specyfiki problemów dostrzeżonych, doświadczanych i współodczuwanych przez młodych ludzi w czasie pandemii COVID-19.

Konferencja odbyła się pod honorowym patronatem dr. hab. Przemysława Czarnka, prof. KUL Ministra Edukacji i Nauki, Witolda Kozłowskiego Marszałka Województwa Małopolskiego oraz Jego Magnificencji prof. dr. hab. Piotra Borka Rektora Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie oraz patronatem medialnym „Głosu Nauczycielskiego” i „Hejnału Oświatowego”. Partnerami projektu było Polskie Towarzystwo Socjologiczne Sekcja Socjologii Młodzieży i Edukacji, Stowarzyszenie Europe4Youth oraz Centrum Młodzieży im. dr. Henryka Jordana.

Galeria zdjęć

Autor: Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli